کشت پایه رویشی در باغ‌های سیب جایگزین پایه بذری می‌شود

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گفت: قرار است حدود ۹ هزار هکتار از باغ های سیب که پایه‌های بذری دارند با پایه‌های رویشی جایگزین شوند.

 رضا نظری‌مقدم، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی درباره برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی در حوزه محصولات باغی گفت: یکی از عمده برنامه‌های این سازمان مربوط به باغات سیب بوده و قرار است حدود ۹ هزار هکتار از باغ‌های سیب که پایه‌های بذری دارند با پایه‌های رویشی جایگزین شوند. به طور قطع با توجه به مشکلات آب و خاک برای افزایش تولید به دنبال افزایش سطح نیستیم.

وی افزود: آمار تولید بعضی باغات با شیوه کشت پایه رویشی نشان می‌دهد تراکم تولید در برخی مکان‌ها به دو هزار تن در هکتار رسیده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی در ادامه اظهار کرد: یکی از موضوع‌هایی که در دستور کار قرار دارد کوتاه کردن دوره نونهالی است. در پایه رویشی دوره نونهالی کوتاه می‌شود؛ به این ترتیب به جای اینکه در پایه‌های بذری ۶ تا ۷ سال هزینه کنیم تا به یک تناژ ابتدایی برسیم که تازه نوبر است پایه‌های رویشی در سال دوم و سوم بار می‌دهد.

رضا نظری‌مقدم درباره حداقل و حداکثر تولید در پایه‌های رویشی گفت: این عدد از حدود ۱۵ هزار تن شروع در سن اقتصادی به ۱۵۰ هزار تن می‌رسد.

وی درباره صرفه‌جویی آب در این شیوه کشت گفت: در حوزه مدیریت مصرف آب باید گفت این نوع باغ‌ها مانند کشت گلخانه‌ای چند هزار تن بیشتر از باغات بذری تولید محصول دارند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی توضیح داد: تولید محصولات در هر هکتار گلخانه برابر با ۱۰ هکتار فضای باز بوده در نتیجه باغات با پایه رویشی ۵ برابر باغات با پایه بذری بار دارند. در حال حاضر شاهد هستیم در برخی نهال‌های پایه رویشی تا ۳ برابر نهال‌های بذری بار دارند.

نظری‌مقدم درباره تفاوت این دو شیوه کشت عنوان کرد: در پایه بذری نحوه برداشت، هرس و… با پایه رویشی متفاوت و هزینه بر است؛ علاوه بر اینکه تناژ آن پایین است. در ادامه هم هزینه کارگری آن نسبت به شیوه‌های سنتی بسیار پایین‌تر است زیرا ارتفاع درخت خیلی بلند و محصولات خارج از دسترس نیستند. درختان در پایه رویشی از یک حدی بلندتر نمی‌شوند و این از دیگر مزیت‌های این شیوه تولید است که می‌توان به آن اشاره کرد./ مهر

کد خبر 54288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =