تاثیر ۵ درصدی تاخیر در تامین واکسن‌های دامی بر قیمت نهایی

تاخیر در تامین واکسن های مورد نیاز طیور، بین سه تا پنج درصد در افزایش قیمت محصولات نهایی طیور تاثیر گذار است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این خبر گفت: همانطور که تشکلهای مختلف اعم از تولیدکنندگان دارو و واکسن محاسباتی انجام داده و آنرا به وزارت جهاد کشاورزی ارائه کرده اند، اعلام شده که بین سه تا پنج درصد، تغییر گروه کالایی می تواند در افزایش قیمت دارو و محصولات نهایی تاثیر گذار باشد.

صالحی افزود: از آذر سال گذشته با توجه به مشکلات ارزی که وجود داشت، زیر مجموعه ای که برای اقلام کشاورزی در نظر گرفته شده، اعم از گروه دارو، واکسن و ریز مغذی ها هم متاثر از موضوع کمبود ارز بودند ولی با پیگیریهای انجام شده، لیست واکسن های مورد نیاز که به ارز نیاز دارند با هماهنگی تشکلها و اصناف، واردکنندگان و تولیدکنندگان به معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ارسال شده که بخش زیادی از آن در حال تامین است.

وی تصریح کرد: ما از نظر سازمان دامپزشکی صرفا از نظر مجاز بودن داروها و واکسن ها، موارد را بررسی می کنیم، اما در باره موضوع ارز، این سازمان تعیین کننده ارز یا میزان ارز نیست بلکه در این زمینه مسئول، خود وزارت جهاد کشاورزی با هماهنگی ستاد تنظیم بازار است.

سرپرست سازمان دامپزشکی کشور همچنین گفت: در بحث مبارزه با بیماریهای دامی به خصوص بیماریهای واگیر عبارت ریشه کن کردن، عبارت صحیحی نیست چوت ریشه کن کردن یک بیماری نیاز به یک عملیات دقیق و پیچیده ای دارد که تعداد اندکی کشور در جهان وجود دارد که می توانند ادعا کنند در ارتباط با وجود یک بیماری در دام عاری هستند، به عنوان مثال کشورهایی که جزیره ای یا شبه جزیره ای هستند و یا کشورهایی که از نظر دیده بانی مرزی بسیار قوی عمل می کنند، چنین کشورهایی فقط می توانند ادعا کنند که یک بیماری دامی را ریشه کن کردند.

صالحی با تاکید بر استفاده از کلمه کنترل بیماری به جای ریشه کن کردن آن افزود: زمانی می شود از کلمه ریشه کن کردن استفاده کرد که هم خود ما و هم کشورهای همسایه ما از این بیماری عاری بوده و همچنین هیچگونه تردد دامی هم بین ما و همسایگانمان وجود نداشته باشد.

وی اظهار داشت: برنامه ریزی سازمان دامپزشکی، شناسایی کانونهای این بیماری، برنامه ریزی برای تامین واکسن و نیز آماده کردن بستر مناسب برای واکسیناسیون دامها و نیز مراقبت فعال و غیر فعال بیماری در جمعیت دامی است.

وی گفت: کشورمان با وجود کشورهای همسایه مانند پاکستان و افغانستان به دلیل نداشتن سیستم متمرکز دامپزشکی و یا عراق که بطور دائم تردد دامها به آن انجام می شود و نقل و انتقالاتی که با ایران دارند، همواره در معرض خطر دائمی قرار دارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور خاطر نشان کرد: هرچند پستهای قرنطینه ای در مرزهایمان برای کنترل بیماری وجود دارد ولی بیماری های دامی صرفا از طریق خود دام منتقل نمی شود بلکه انتقال بیماری از طرق دیگر وجود دارد.

صالحی تاکید کرد: در کشورمان راهکاری برای ریشه کردن کردن بیماری های دامی وجود ندارد و فقط باید از کلمه کنترل بیماری در این زمینه استفاده کرد.

کد خبر 54308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =