الزام تبدیل مجوزهای قدیمی کسب و کار به شناسه یکتا تا پایان سال

فاز جدید تبدیل مجوزهای قدیمی کسب وکار به شناسه یکتا کلید خورد. طبق قانون همه مجوزهای کاغذی باید تا پایان امسال تبدیل به شناسه یکتا شود.

در سالهای اخیر موضوع دشواری اخذ مجوز کسب و کار گلایه بسیاری از متقاضیان مجوز بوده است.

یکی از متقاضیان مجوز تعمیر ماشین‌های اداری می‌گوید: ۱۵ سال است که خواهان یک مجوز بوده ام، اما سختی‌های اخذ آن من را منصرف کرده است. یکی دیگر از متقاضیان پروانه یک واحد صنفی عنوان می‌کند: صبح تا شب برای گرفتن یک مجوز باید از این اداره به آن اداره برویم و درب مغازه خود را ببندیم.

هم اکنون با اجرای قانون تسهیل صدور مجوزها، همه مجوزها باید به صورت الکترونیکی از درگاه ملی مجوزها به نشانی mojavez.ir صادر می‌ شود.

دریافت کننده مجوز تعمیر ماشین‌های اداری می‌گوید: زمانی که در رسانه ها با درگاه ملی مجوزها آشنا شدم، به این درگاه مراجعه و درخواست خود را ثبت کردم و سه روز بعد مجوز من صادر شد؛ جالب بود که  اینقدر سریع و به صورت الکترونیکی، بدون مراجعه حضور پروانه کسب و کارم صادر شده است. یکی دیگر از دریافت کنندگان مجوز یک واحد صنفی می‌گوید: اگر مدارک کامل باشد و ثبت درخواست کنید سه روزه جواز را صادر می‌کنند؛ چرا که من هم به همین شکل مجوز خود را گرفته ام.

لازم به ذکر است، هیئت مقررات زدایی اعلام کرده؛ اخذ شناسه یکتا از درگاه ملی مجوزها به منزله صدور مجوز است و نیازی به مراجعه حضوری یا امضای رئیس هیچ اتحادیه یا دستگاهی نیست.

همه مجوزهای کاغذی باید تا پایان نیمه دوم امسال تبدیل به شناسه یکتا شود

 رئیس مرکز بهبود کسب و کار با بیان اینکه اگر مجوزی دارای این شناسه الکترونیکی نباشد معتبر نیست می‌گوید: طبق قانون همه مجوزهای کاغذی باید تا نیمه دوم امسال تبدیل به شناسه یکتا شود و از ابتدای ۱۴۰۳ هیچ فعال اقتصادی نباید بدون شناسه یکتا فعالیت کند.

بر اساس قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، با صدور شناسه یکتا، هیچ ماموری نیز اجازه مطالبه مجوز کاغذی از فعالان اقتصادی ندارد و حالا همه دستگاه‌ها ملزم به اتصال سامانه استعلام مجوز به درگاه ملی مجوزها هستند.

 وزارت نیرو زودتر از همه دستگاه‌ها سامانه استعلام مجوز خود را به درگاه ملی مجوزها متصل کرده است و کسانی که مجوز قدیمی و کاغذی وزارت نیرو را دارند می‌توانند به درگاه ملی مجوزها مراجعه و ثبت درخواست شناسه یکتا کنند تا سرویس‌های حکومتی آن‌ها برقرار بماند.

لازم به ذکر است، رئیس کمیسیون جهش و رونق تولید مجلس از برخورد با دستگاه‌هایی خبر داده است که به قانون تسهیل صدور مجوزها تمکین نمی‌کنند.

شمس الدین  حسینی اعلام  کرد: ما هر جا که باشیم پشتوانه‌های این قانون رو تقویت می‌کنیم و در ضمانت اجرایی و نظارت قانونی کوتاهی نمی‌کنیم. طبق قانون، داشتن شناسه یکتا، مجوز رسمی کسب و کار در کشور محسوب می‌شود که تنها از درگاه ملی مجوزها قابل دریافت است./تسنیم

کد خبر 54363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =