افزایش قیمت‌ انبارهای گمرکی برای کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی متوقف شود

قایم مقام وزیر جهاد کشاورزی در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور نوشت: مصوبه اخیر افزایش قیمت‌های انبارهای گمرکی حداقل برای کالاهای اساسی و به‌ویژه نهاده‌های دامی متوقف شود.

به گزارش پایگاه خبری اقتصادغذا «فود پرس»، متن کامل نامه علیرضا پیمان پاک قایم مقام وزیر جهاد کشاورزی به محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور به شرح زیر است: عطف به نامه شماره ۱۴۴۳۱۴ مورخ ۱۴/۰۸/۱۴۰۲ موضوع اعتراض اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور به افزایش تعرفه‌های انبارداری تا سقف ۴۰۰ درصد آن هم برای دومین‌بار در سال‌جاری به استحضار می‌رساند:
۱- در سال جاری و با هدف کاهش قیمت تمام‌شده و به صیانت از سفره مردم، تعرفه‌های گمرکی کالاهای اساسی عمدتا به حداقل ممکن (یک درصد و بعضا صفر) کاهش یافته است.
۲- همانطور که استحضار دارید کالاهای اساسی به‌ویژه نهاده‌های  دامی که بیشترین وزن واردات کشور و موجودی انبارها را به خود اختصاص داده‌اند از طریق سامانه بازارگاه عرضه شده و فعالین بخش خصوصی نیز خارج از سامانه بازارگاه امکان خروج کالا از محوطه گمرکی را ندارند. به بیان دیگر این افراد عملا به‌صورت مباشر دولت و با اعتبار و سرمایه شخصی اقدام به تامین کالاهای اساسی نموده و فرض نگهداری عمده کالا در محوطه‌های گمرکی برای این بخش از واردات کشور فاقد مصداق می‌باشد.
۳- موجودی کالاهای اساسی آماده توزیع و عرضه شده در سامانه بازارگاه بخش در دسترس و قابل توزیع فوری ذخایر کالاهای اساسی کشور را تشکیل داده و عامل موثری در تنظیم بازار این اقدام محسوب می‌گردد. مزید استحضار اینکه به دلیل قیمت‌گذاری ثابت هیچ انگیزه‌ای برای توقف کالا توسط واردکنندگان در گمرک و انبارهای دولتی متصور نمی‌باشد.
۴- در برخی از موارد نیز معضلات ناشی از چالش‌های تامین یا انتقال ارز این اقلام و یا ناهماهنگی دستگاه‌های همجوار عامل ماندگاری محموله‌ها در گمرکات بوده که بیشتر نیازمند نگاه حمایتی به فعالین این بخش می‌باشد.
علی‌ایحال پیشنهاد می‌گردد باتوجه به نامگذاری سال‌جاری به‌عنوان مهار تورم موضوع مصوبه اخیر افزایش قیمت‌های انبارهای گمرکی حداقل برای کالاهای اساسی و به‌ویژه نهاده‌های دامی متوقف گردد. همچنین خواهشمند است دستور فرمایید از طریق کارگروه متشکل از دستگاه‌های ذیربط موضوع تسهیل تجارت و خروج سریع‌تر کالاهای اساسی از محوطه گمرکی به صورت کارشناسی و لحاظ دیدگاه همه فعالین اثرگذار بررسی و تصمیمات کارشناسی در این خصوص اتخاذ و نتیجه نهایی جهت هرگونه تصمیم مقتضی تقدیم حضرتعالی گردد.

کد خبر 54440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =