آیا قیمت جهانی گندم برای کشاورزان به صرفه است؟

رئیس بنیادملی گندمکاران گفت: قیمت هر تن گندم در دنیا ۳۰۰ دلار است و این قیمت برای کشاورزان کشورهای دیگر به صرفه است زیرا راندمان تولید آنها نسبت به ما بالاتر و هزینه کاشت نیز پایین‌تر است.

عطاالله هاشمی با بیان اینکه قیمت گندم در دنیا تابع مسائل اقتصادی، ‌ سیاسی، اجتماعی و اقلیمی بوده و هر لحظه ممکن است تغییر کند، اظهار کرد: در حال حاضر که در زمان اوج عرضه گندم هستیم قیمت خرید هر تن گندم ۲۸۰ تا ۳۰۰ دلار است. یعنی هر کس بخواهد یک تن گندم از بازارهای جهانی خرید کند باید ۳۰۰ دلار بپردازد که البته هزینه‌های بیمه، انبارداری، حمل و نقل نیز در مبادی ورودی به آن اضافه می شود.

وی ادامه داد: قیمت هر کیلو گندم با احتساب دلار ۵۰ هزار تومانی کیلویی ۱۵ هزار تومان است که این گندم در مبادی ورودی کشور ما با احتساب هزینه‌های جانبی به بیش از ۲۲ هزار تومان خواهد رسید.

رئیس بنیادملی گندمکاران در پاسخ به این سوال که آیا قیمت هر تن ۳۰۰ دلار برای کشاورزان در کشورهای دیگر صرفه اقتصادی دارد یا خیر؟ گفت: کشورهای دیگر که تولیدکننده گندم هستند شرایط آب و هوایی و بارندگی‌های خوبی دارند، بذر و تغذیه مناسب دارند، مکانیزاسیون به خوبی انجام می‌شود، کود به موقع تامین می‌شود، به کشاورزان یارانه تعلق می‌گیرد، ضایعات آنها پایین‌تر است و در نهایت راندمان تولید آنها بالا و هزینه‌های تولید در مرحله کاشت، داشت و برداشت پایین‌تر است در نتیجه قیمت ۳۰۰ دلار برای هر تن برای آنها بسیار صرفه اقتصادی دارد.

وی در پایان گفت: اما ما در شرایط آب و هوایی گرم و خشک هستیم. از طرفی هزینه تولید در کشور ما بالا است و راندمان نیز پایین‌تر است. در نتیجه باید قیمت بیشتری برای گندم تعیین کنیم تا ضمن اینکه سودی نصیب کشاورز شود امنیت غذایی نیز حفظ شود./ ایسنا

کد خبر 54465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =