خروج رسمی دولت از چرخه گندم صنف و صنعت در بودجه سال ۱۴۰۳

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: طبق لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۴۰۳ خرید تضمینی گندم توسط مباشر دولتی در سال ۱۴۰۳ صرفا در سقف مصارف یارانه ای نان صورت می گیرد.

ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، با اشاره به بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۳ خاطرنشان کرد: بر اساس تبصره ۸ بند ث بودجه پیشنهادی ۱۴۰۳، هر گونه فروش آرد یارانه ای برای سایر مصارف ممنوع بوده و این گروه از مصرف کنندگان (صنف و صنعت) باید نسبت به خرید گندم مورد نیاز خود به قیمت تضمینی با اولویت ساز و کار کشت قراردادی از کشاورزان اقدام کنند.
وی افزود: آیین نامه اجرایی این بند با پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت جهاد کشاورزی حداکثر تا پایان فروردین به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
قاسمی با اشاره به  تاخیر بیش از ۹۰ روزه دولت برای اعلام نرخ خرید تضمینی گندم گفت: شنیده ها حاکی از آن است که بودجه خرید گندم در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بین۱۵۰-۱۲۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود که با احتساب حداقل ۸.۵ میلیون تن گندم خبازی به نظر می رسد قیمت تضمینی گندم برای سال آینده افزایش چشمگیری نخواهد داشت.
وی تصریح کرد: در صورت ورود صنعت به خرید تضمینی گندم عملا گندم مرغوب جذب صنف و صنعت می شود و گندم بی کیفیت برای آرد خبازی ها در نظر گرفته می شود که این امر می تواند منجر به کاهش کیفیت نان در کشور شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون کشت قراردادی را فاقد ساز و کار مناسب در اجرا دانست و تصریح کرد: کشت قراردادی گندم با این ساز وکار اجرایی نخواهد شد و عملا کشت قرادادی «سلف خری مدرن» است وهیچکدام از شرایط کشت قرادادی واقعی را ندارد.
قاسمی همچنین نبود آیین نامه مدون برای خروج دولت از چرخه گندم صنف و صنعت را یکی دیگر از مشکلات لایحه بودجه ۱۴۰۳ اعلام کرد و گفت: آیین نامه خرید گندم توسط صنف و صنعت باید قبل از فصل برداشت تدوین شود اما عملا این آیین نامه در بهترین حالت تا پایان فروردین ماه تدوین می شود که همین تاخیر، اجرایی شدن آن را با چالش مواجه می کند.

کد خبر 54525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =