دولت اجازه واردات گندم با قیمت رقابتی را به صنایع غذایی بدهد/ ضرورت تفکیک سیاست‌های گندم و آرد در دو حوزه خبازی و صنایع غذایی

عطااله اشرفی اصفهانی، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران اعلام کرد که اگر دولت به دنبال حفظ جذابیت خرید تضمینی گندم برای کشاورزان است، اجازه واردات گندم با قیمت رقابتی را به صنایع تبدیلی بدهد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران با اشاره به ثبات قیمت جهانی گندم در شش ماه گذشته از ضرورت تفکیک سیاست‌های گندم و آرد در دو حوزه خبازی و صنایع تبدیلی سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، عطااله اشرفی اصفهانی با یادآوری اینکه جنگ روسیه و اوکراین، قیمت جهانی گندم را به حدود دو برابر افزایش داد و در مقطعی کشورها را برای تامین این کالا با بحران مواجه کرد، ادامه داد: در ایران نیز دولت تحت تاثیر این شرایط و همچنین به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها، قیمت خرید تضمینی گندم را به 15 هزار تومان افزایش داد که البته برای تامین منابع ریالی آن فشار زیادی را متحمل شد. اما این جذابیت قیمتی سبب شد که تولید گندم به سطح خودکفایی برسد و بیش از 10 میلیون تن گندم از محل تولید داخل تامین شود.

او ادامه داد: اکنون حدود شش ماه است که قیمت جهانی گندم در شرایط باثباتی قرار گرفته و به نرخ‌های سه سال پیش بازگشته است. به طوری که در حال حاضر گندم در بازارهای جهانی معادل 220 تا 250 دلار عرضه می‌شود. بنابراین لازم است که دولت در تعیین قیمت گندم به تحولات جهانی توجه نشان داده و ملاحظات صنایع تبدیلی را در نظر بگیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران با اشاره به اینکه از 10 میلیون تن گندم خریداری شده، حدود 7 میلیون تن در حوزه خبازی و حدود 3 میلیون تن به مصرف صنایع تبدیلی می‌رسد، گفت: درخواست ما این است که دولت برای سیاست‌گذاری در حوزه گندم و آرد، دو حوزه خبازی و صنایع تبدیلی را از یکدیگر تفکیک کند. به بیان دیگر، اگر قرار است که همچنان جذابیت قیمت خرید تضمینی گندم را برای کشاورزان حفظ کند، اجازه واردات این کالا با قیمت‌های رقابتی را برای صنعت صادر کند. این سیاست نه‌تنها به متعادل شدن قیمت‌ها در داخل کمک می‌کند که دسترسی به گندم کیفی با قیمت مناسب‌تر را برای فعالان صنعت فراهم و برای صادرات نیز مزیت ایجاد می‌کند.

او تاکید کرد که حفظ قیمت گندم در این سطح و ممانعت از واردات این کالا با وجود تورم تولیدکننده در صنایع تبدیلی و معضل تامین نقدینگی در این واحدها صاحبان این صنعت را در بازار داخل و در بازارهای صادراتی با مشکل مواجه خواهد کرد. توجه به این نکته ضروری است که پس از خشکبار و گیاهان دارویی، شیرینی و شکلات در رتبه بعدی صادرات در صنایع غذایی قرار می‌گیرد.

اشرفی اصفهانی افزود: دولت برای حفظ این مزیت یا باید به صنایع تبدیلی یارانه اختصاص دهد یا اجازه واردات با هر ارزی را صادر کند. جالب اینکه که اگر گندم با ارز 50 هزار تومانی نیز وارد شود، قیمت هر کیلو از این کالا معادل 13 هزار تومان خواهد شد که از قیمت فعلی آن دو هزار تومان کمتر است. بنابراین، امیدواریم دولت و شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی این ملاحظات را در نظر گرفته و با توجه به اقتضائات کل زنجیره، قیمت مناسبی را برای گندم صنایع تبدیلی تعیین کنند.

کد خبر 54550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =