بررسی بخش کشاورزی در لایحه برنامه هفتم توسعه

لایحه برنامه هفتم توسعه در بخش کشاورزی و منابع طبیعی، مشتمل بر احکامی در زمینه های خودکفایی در محصولات اساسی کشاورزی، مدیریت منابع آب، واگذاری و تغییر کاربری اراضی، مولد سازی اموال غیر منقول و توسعه تولید آبزیان تنظیم شده است.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس» مرکز پژوهش های مجلس شورایا اسلامی در گزارشی به بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در بخش کشاورزی و منابع طبیعی، مشتمل بر احکامی در زمینه های خودکفایی در محصولات اساسی کشاورزی، مدیریت منابع آب، واگذاری و تغییر کاربری اراضی، مولد سازی اموال غیر منقول و توسعه تولید آبزیان پرداخته است.

بنا بر این گزارش مهم ترین ایراد این لایحه را می توان عدم ارتباط مناسب احکام پیشنهادی، با چالش های مبتلا به بخش کشاورزی و منابع طبیعی، ازجمله «پایین بودن بهره وری تولید»، «خردی، پراکندگی و تغییر کاربری اراضی»، «عدم توجه کافی به کیفیت و سلامت محصولات»، «فضای نامساعد کسب و کار و سرمایه گذاری»، «تصدی گری دولت در امور اجرایی»، «ساختار نامناسب بازار و ناپایداری زنجیره های ارزش» و «بهره برداری ناپایدار از منابع طبیعی» دانست. از طرفی، ضروری است الزامات مرتبط با برخی از احکام، مانند «فروش انفال و همچنین دارایی های بخش کشاورزی در قالب مولد سازی»، «صدور سند اراضی کشاورزی زیر حدنصاب فنی و اقتصادی» و «انتقال حمایت های دولتی بخش کشاورزی به انتهای زنجیره تولید»، در راستای بهبود اثربخشی و پیشگیری از بروز عواقب نامطلوب احتمالی اجرای آنها، در لایحه درج شود. ضمن اینکه وضع تکالیفی همچون «واگذاری هماهنگی و سیاستگذاری در زمینه منابع طبیعی و آبخیزداری به شورای عالی آب»، «وضع عوارض صادراتی و فراهم نمودن زمینه واردات محصولات کشاورزی آب بر توسط وزارت نیرو» و «تعیین برنامه الگوی مصرف آب کشاورزی توسط وزارت نیرو»، اختلال جدی در مدیریت منابع آب در بخش کشاورزی و منابع طبیعی ایجاد خواهد کرد. در مجموع می توان نتیجه گرفت که احکام مرتبط با بخش کشاورزی و منابع طبیعی در لایحه برنامه هفتم توسعه از قابلیت لازم برای تحقق امنیت غذایی و ارتقای تولید محصولات کشاورزی برخوردار نیستند.

برای مشاهده متن کامل گزارش کلیک کنید

کد خبر 54563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =