جزئیات تازه از سهمیه بندی آرد و نان/ مصرف آرد چقدر کم شد؟

جزئیات تازه از سهمیه بندی آرد و نان نشان میدهد که طرح هوشمند سازی نان سعی دارد تا از انحراف آرد به خارج از شبکه نانوایی ها جلوگیری کند.

هوشمند سازی تخصیص آرد به نانوایی ها یکی از اصلاحاتی بود که دولت سیزدهم برای مدیریت مصرف آرد و همچنین جلوگیری از انحراف آرد از داخل شبکه و سوء استفاده از آرد یارانه ای از ابتدای سال ۱۴۰۱ در دستور کار قرار داد.

طبیعی است با توجه به اینکه قیمت آرد آزاد حدود ۲۰ برابر قیمت آرد یارانه ای است،  همواره انگیزه ی سوء استفاده و خارج کردن آرد از شبکه نانوایی ها بالقوه وجود دارد. لازم به ذکر است میانگین قیمت آرد نوع ۱ و نوع ۲ حدود کیسه ای ۴۰ هزار تومان است و قیمت آزاد آرد حدود کیسه ای ۸۰۰ هزار تومان است.

گفتنی است هم اکنون حدود ۸۵ درصد قیمت نان با توجه به آرد یارانه ای که توسط دولت در اختیار نانوایی ها بر حسب عملکردشان قرار میگیرد، پرداخت می شود و پرداخت ۱۵ درصد بهای تمام شده ی نان بر عهده ی مصرف کننده است.

سهمیه ۶۰ درصد نانوایی ها افزایش، ۱۰ درصد بدون تغییر و ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده

لازم به ذکر است یکی از مواردی که در هفته های اخیر سر و صدای زیادی را در رسانه ها به راه انداخت، کاهش سهمیه  ۳۰ درصد از واحدهای خبازی بود. نکته ای در این جا باید به آن اشاره شود این است که از این به بعد سهمیه نانوایی ها مبتنی بر عملکرد گذشته ی آن ها تعیین می شود و بر خلاف گذشته که همگی از سهمیه آرد برابر برخوردار دار بودند، سهمیه ی آرد نانوایی ها فرق خواهد کرد.

گفتنی است بررسی ها نشان  میدهد از زمان اجرایی شدن این طرح تا کنون سهمیه ۶۰ درصد نانوایی ها افزایش، ۱۰ درصد بدون تغییر و سهمیه ۳۰ درصد آن ها کاهش پیدا کرده است.

صحت سنجی عملکرد نانوایی با استفاده از هوش مصنوعی 

سوالی که ممکن است در ذهن برخی ایجاد شود این است که از کجا می توان به صحت عملکرد نانوایی ها پی برد و چگونه مقابل مهندسی تراکنش ها که ممکن است توسط برخی از نانوایی ها انجام شود مقابله کرد؟  

برای پاسخ به این سوال باید گفت که صحت سنجی عملکرد نانوایی ها که چقدر بر اساس واقعیت و عملکرد حقیقی نانوایی است توسط هوش مصنوعی و موتور پردازش داده ها انجام خواهد شد.

لازم به ذکر است  موتور پردازش داده و هوش مصنوعی که در این زیر ساخت قرار گرفته وظیفه ی پردازش   ۳۶۰ میلیون تراکنش ماهانه را دارد. این موتور پردازش گر با بررسی الگو های رفتاری در یک منطقه همچون تعداد کارت های کشیده شده، بررسی مشتری های تکراری و غیر تکراری، میزان خرید متوسط نان در یک منطقه و بسیاری از سنجه ها دیگه به راحتی عملکرد واقعی و غیر واقعی یک نانوایی را تشخیص می دهد.

طرح هوشمند سازی نان چقدر مصرف آرد را کاهش داده است؟

با اجرای طرح هوشمند سازی از سال ۱۴۰۱، روند مثبت شیب افزایشی آرد رایانه که از سال ۱۴۰۰ حدود ۳ درصد بود هم اکنون منفی شده است. در یک تحلیل اگر بخواهیم با همان روند (۳ درصد رشد مصرف آرد)   میزان آردی که هم اکنون مورد نیاز بود با مصرف فعلی مقایسه کنیم، در سال جاری به ۱.۵ میلیون تن آرد مازاد بر مصرف فعلی نیاز داشتیم. گفتنی است ۱.۵ میلیون آرد معادل مصرف نان ۲۰ میلیون نفر است.

اما در رویکردی دیگر با توجه به اتفاقات سال ۱۴۰۱ (همچون حذف ارز ترجیحی و ...) رشد ۳ درصدی مصرف آرد در سال جاری باید به ۱۲ درصد می رسید که در این شرایط حدود ۳ میلیون تن آرد مازاد بر مصرف فعلی نیاز بود که حدود ۵۴ هزار میلیارد تومان منابع نیاز داشت.

البته لازم به ذکر است علارغم پرداخت کمک هزینه به نانوایان بازهم تراز صرفه جویی این طرح در حالت محافظانه کارانه بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان و در تحلیل دیگر ۳۷ هزار میلیارد تومان  کسر کمک هزینه (کمک هزینه ۱۷ تا ۱۸ همت)  خواهد بود./ تسنیم

کد خبر 54655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =