تشخیص عسل طبیعی از مصنوعی ( بررسی راه های تشخیص عسل اصل )

عسل اصلی را چگونه بشناسیم؟ ( با استفاده از آب - کاغذ - وجود حباب - براساس بافت عسل - آزمایش شیمیایی و... )

عسل، یک نعمت طبیعی با ارزش غذایی بسیار بالاست که از ترکیب گلبرگ‌ها توسط زنبورها تولید می‌شود. روش تشخیص عسل اصل از تقلبی‌ آن، اهمیت زیادی دارد. عسل اصل نه تنها منبع انرژی و مواد مغذی است بلکه خواص آنتی‌باکتریال و آنتی‌اکسیدانی آن نیز برای سلامت بسیار مفید است.

برای تشخیص عسل اصل از تقلبی شما باید نکاتی را پیرامون عسل اصل و ویژگی های آن بدانید. دانستن روش‌ها و علائمی که مصرف‌کننده بتواند به راحتی از اصالت عسل اطمینان حاصل کند، میتواند سبب شود عسل اصل تهیه گردد.
 یکی از روش‌های معمول تشخیص عسل طبیعی یا اصل، انجام آزمون‌های فیزیکی و شیمیایی می‌باشد. این آزمون‌ها شامل بررسی خصوصیات عسل مانند ترکیبات شیمیایی، ترکیب گلها، حباب‌ها و حتی تست میزان آب موجود در عسل می‌شوند.

باید افزود، منشأ عسل نیز می‌تواند به عنوان یک نشانگر مهم برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی محسوب گردد. عسل‎های مناطق خاص که با گلبرگ‎های گل‎های متنوع تولید می‎شوند، خصوصیات منحصر به فردی دارند که می‌تواند به تشخیص عسل طبیعی با تقلبی کمک کند.

در مقاله حاضر، به تفصیل در خصوص روش‌ها و نشانگرهای مختلف برای تشخیص عسل اصل پرداخته و اهمیت حفظ اصالت این ماده مغذی طبیعی را برای سلامتی شما برجسته خواهیم کرد. همراه ما باشید.

راه های تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

عسل اصل از تقلبی را چگونه بشناسیم؟ برای ان که عسل طبیعی را بشناسیم، باید به مواردی که در ادامه بیان خواهد شد توجه کنیم. تشخیص عسل اصل از تقلبی یک مسأله مهم است که نیازمند اطلاعات دقیق و معرفی روش‌های موثر است. در زیر به برخی از راه‌های مهم برای تشخیص عسل اصل با تقلبی پرداخته خواهد شد.


 1. انجام آزمون‌های شیمیایی

آزمون‌های شیمیایی می‌توانند ترکیبات عسل از جمله قند، آب، مواد معدنی و اسیدهای آلی را مشخص نمایند. وجود هرگونه تغییری در این ترکیبات، می‌تواند نشانگر تقلبی بودن عسل باشد. لازم به ذکر است که آزمایش روی عسل (به منظور اطلاع از اصل بودن یا نبودن آن)، باید حتما در محیط آزمایشگاه انجام بپذیرد تا نتیجه به دست آمده قابل استناد باشد. 

معمولا این آزمایش ها با افزودن یک کاتالیزور انجام می‎شوند. وجود کاتالیزور می‎تواند سرعت واکنش را افزایش دهد و شما را در کوتاه مدت به جواب قطعی برساند.

2. تست وجود آب در عسل

تشخیص عسل طبیعی

معمولا عسل اصل حاوی مقدار کمی آب است. تست وجود آب در عسل، می‌تواند برای تشخیص عسل تقلبی مفید باشد. عسل تقلبی معمولاً حاوی مقدار زیادی آب است. وجود آب، عسل را رقیق می‎کند و ویسکوزیته ( قابلیت جاری شدن یا چسبندگی ) آن را کاهش می‎دهد. اگر ظرف عسل طبیعی را به همراه ظرف عسل تقلبی به یکباره برعکس کنیم. عسل تقلبی به راحتی جاری شده و می ریزد اما نوع طبیعی آن در مقابل ریختن مقاومت می‎کند.

یکی دیگر از راه‎های تشخیص عسل اصل، اضافه کردن مقداری آب به عسل است. عسل اصل به راحتی با آب ترکیب نمی گردد و مقاومت می‎کند و اجازه نمی‎دهد آب به ته ظرف نفوذ کند. مشخصا عسل تقلبی خیلی زود و ساده‎ با آب ترکیب می‎شود. شناسایی عسل با این روش، از قدمت زیادی برخوردار است و مبدا آن را به سالیان دور نسبت می دهند. به همین دلیل اکثر افراد تشخیص عسل طبیعی با این روش را به یاد دارند. به دلیل اینکه عسل یکی از بهترین مواد غذایی برای درمان سردی معده و بیماری های دیگر است لازم حتما از عسل طبیعی و اصل استفاده نمایید.

3. بررسی وجود حباب های کوچک در عسل

حباب‌ها در عسل اصل از ترکیبات طبیعی به وجود می‌آیند. حباب‌های کوچک و یکنواخت نشانگر اصالت عسل می‌باشند. وجود حباب‌های بزرگ و نامنظم عموما نشانگر افزوده شدن ماده دیگر به عسل است.

عسل اصل یکپارچه بوده و حباب های موجود در آن نیز این حالت یکپارچه را حفظ می‎کنند. گاها به سبب افزایش دادن وزن عسل، مقداری شکر به آن اضافه می‎کنند که علاوه بر تغییر در مزه، سبب ایجاد حباب‎های نامتوازن در آن می‎شود. افراد آگاه و وارد، با دیدن آن، تقلبی بودن عسل را به سادگی تشخیص می‎دهند.

یکی دیگر از راه‎های تشخیص برعکس کردن ظرف عسل است. معمولا حباب‎ها به دلیل وزن کمتر تمایل دارند از محتویات ظرف جدا شوند. وقتی شما عسل تقلبی را تکان می‎دهید تعداد حباب‎های آن افزایش پیدا می‎کند. پس با تکان دادن ظرف عسل می‎توان تا حد زیادی به اصل یا تقلبی بودن آن پی برد. 

4. بررسی طعم و بو در تشخیص عسل طبیعی

عسل اصل دارای طعم و بوی مخصوص به خود است که از گل‌های مناطق خاصی نشات گرفته است. وجود هرگونه تغییر در طعم و بو می‌تواند نشانگر وجود تقلب یا مواد اضافه شده به عسل باشد. البته برای تشخیص عسل اصل از روی بو و طمع، نیاز است شما تجربه کافی در این زمینه داشته باشید.

عسل های تقلبی معمولا به سبب وجود قند مصنوعی، بسیار شیرین هستند که به سرعت دل را می‎زند پس از کمی چشیدن از این نوع عسل، می‎توان فهمید که عسل طبیعی و اصیل نیست. پیش از این، تشخیص اصل بودن عسل تنها به وسیله چشیدن و بو کردن امکان پذیر بود. 

حال آن که اکنون به لطف پیشرفت علم، شما به سادگی می توانید از عسل مد نظرتان نمونه بگیرید و آن را به آزمایشگاه برسانید تا میزان گلوکز موجود در آن مورد ارزیابی قرار گیرد.

اگر کمی دقت کرده باشید در مسیر گیلان به اردبیل، فروشنده های عسل که محصولات اصل می فروشند، برای تبلیغ محصول خود از جمله عسل طبیعی، مقداری نمونه در اختیار مشتریان قرار می دهند که آن ها بتوانند به وسیله آن، عسل اصل را تشخیص دهند. 

یکی از بهترین نوشیدنی که به وسیله عسل تهیه و استفاده میشود دمنوش های مختلف است. طرز تهیه دمنوش برای سرماخوردگی با عسل را در مقالات دیگر توضیح داده‌ایم.

5. دقت روی منشأ و زادگاه عسل

به لطف استانداردهای صنعت غذایی و دارویی کشور، تمامی تولید کنندگان موظف هستند، روی بسته ‎بندی محصول ترکیبات و محل تولید را درج نمایند. تشخیص عسل اصل از تقلبی با دانستن ترکیبات و علل ‎خصوص منشا آن کار چندان سختی نخواهد بود.

اطلاعات قید شده در مورد منشأ عسل، می‌تواند به تشخیص اصالت آن کمک کند. عسل‎‎هایی با منشأ مشخص که در مناطق پر گل تولید شده‌اند، به احتمال زیاد اصل هستند.

معمولا عسل‎های مناطق خاصی از کشور دارای کیفیت و محبوبیت بیشتری نسبت به سایر نقاط هستند. خریدن عسل در این نقاط، احتمال تقلبی بودن آن را کاهش می‎دهد. ناگفته نماند که عسل طبیعی امروزه به سبب قیمت بیشتر، کمتر توزیع می‎شود و این تشخیص جنس اصل از تقلبی را کمی دشوار می‎کند. 

6. گرفتن مشاوره از متخصصان

مشاوره با کسانی که در زمینه عسل و تجارت آن تخصص دارند، می‌تواند به تشخیص تقلبی بودن عسل کمک کند. نظرات متخصصان با تجربه می‌توانند به مصرف‌کنندگان کمک کنند، در انتخاب عسل اصل هوشمندانه تر عمل نمایند. 
معمولا افرادی که با عسل سر و کار زیادی دارند، با دیدن و بو کردن عسل، اصل یا تقلبی بودن آن را تشخیص می‎دهند. در پاره‎ای از مواقع نیز با استفاده از یکی از روش‎های ذکر شده می‎توانند از پس این کار بر بیایند.

استفاده از ترکیب‎های مختلف این روش‌ها و دقت در انجام آزمون‌ها می‌تواند به شما کمک کند اصالت عسل را تشخص دهید. البته توجه فرمایید که تشخیص عسل اصل از تقلبی کاری سخت بوده که نیاز به آگاهی و تجربه دارد.

عسل اصلی را چگونه بشناسیم

7. تشخیص عسل طبیعی با دستمال کاغذی

باید بیان کنیم روش‎های سنتی زیادی نیز برای تشخیص عسل اصل از تقلبی وجود دارند که یکی از قدیمی‎ترین آنها استفاده از کاغذ است. ساز و کار این روش بدین صورت است که یک تکه کاغذ صاف را بر روی میز می‎گذاریم و با یک قاشق مقداری عسل بر روی آن می‎ریزیم. بعد کاغد را بلند می‎کنیم تا عسل از روی آن بریزد. 

عسل طبیعی رد بسیار کمی بر روی کاغذ ایجاد می‎کند و به کندی از روی کاغذ به پایین می‎ریزد، ولی عسل تقلبی به سادگی جاری می‎شود و وقتی کاملا از روی کاغذ به پایین چکید، رد آن به صورت واضح روی کاغذ باقی می ماند. این آزمایش، یک راهکار بسیار ساده است که خرید عسل را برای همگان آسان می نماید.

جمع‌بندی

تشخیص عسل اصل از تقلبی یک مسئله مهم و حیاتی است زیرا تمامی خاصیت های درمانی عسل در نوع مرغوب آن نهادینه شده و این خاصیت ها در نوع تقلبی آن وجود نخواهند داشت. راه‌های مختلفی برای تشخیص اصالت عسل وجود دارد که در محتوا برخی از ان ها را بیان کردیم. انجام آزمایش های شیمیایی، بررسی ترکیبات و محتوای آب و سایر روش های بیان شده می‌توانند اطلاعات دقیقی درباره ترکیبات عسل ارائه دهند. باید اضافه کنیم، تست کاغذ می‌تواند به عنوان یک راهکار سریع و موثر برای تشخیص تقلب در عسل مورد استفاده قرار گیرد.

بررسی خصوصیات حباب نیز می‌تواند به عنوان یک شاخص مهم در تشخیص اصالت عسل خدمت کند. حباب‌های یکنواخت و کوچک در عسل اصلی مشاهده می‌شوند، در حالی که حباب‌های بزرگ و نامنظم ممکن است نشانگر تقلب باشند.

طعم و بو نیز نقش حیاتی در تشخیص اصالت عسل دارند. طعم و بوی مخصوص عسل اصلی، ناشی از منابع گلبرگ‌ها در مناطق خاص است. تغییرات در این خصوصیات ممکن است به تقلب اشاره کنند.

منشأ عسل نیز معیاری اساسی است. عسل‌های با منشأ مشخص، احتمال اصالت بیشتری دارند. همچنین، مشاوره از متخصصان و افراد ماهر در زمینه عسل می‌تواند مسیر صحیح در انتخاب عسل اصلی را نشان دهد.

استفاده هوشمندانه از این روش‌ها و ترکیب آنها می‌تواند به مصرف‌کنندگان کمک کند تا از انتخاب عسل تقلبی جلوگیری کنند و از مزایای سلامتی و تغذیه‌ای عسل اصلی بهره‌مند شوند. در کنار تمام مسائل ذکر شده راه‎های سنتی نیز برای تشخیص عسل کارگشا هستند.
 

کد خبر 54706

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =