تفاوت شکر قهوه ای و سفید چیست؟ شکر قهوه ای بهتر است یا سفید؟

بررسی تفاوت شکر سفید و قهوه ای از نظر مواد تشکیل دهنده، رنگ، کالری و ارزش غذایی و... ( بهتر است شکر قهوه ای مصرف کنیم یا شکر سفید؟ )

شکر از مواد و چاشنی‌هایی است که کاربرد بسیار زیادی در صنایع غذایی دارد. شکر سفید، در تهیه انواع کمپوت، آبمیوه و کیک و شیرینی و هر آنچه که می‌خوریم و کمی طعم شیرین می‌دهد، کاربرد دارد اما شکر قهوه‌ای فقط در موارد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از افراد به خاطر داشتن رژیم غذایی و رهایی از مضرات شکر سفید، به شکر قهوه‌ای پناه می‌آورند. اما غافل از این هستند که این دو، تفاوت خیلی چشمگیری با یکدیگر ندارند. با این حال، اگر قرار است شکر، مصرف شود، نوع قهوه‌ای، خیلی بهتر است زیرا همان تفاوت اندک، تاثیر خیلی زیادی در سلامتی دارد.

تفاوت شکر قهوه ای و سفید از نظر ارزش غذایی

ارزش غذایی شکر، از روی مواد موجود در آن مشخص می‌شود. شکر، حاوی 80 درصد نیشکر و 20 درصد چغندر قند است. قند از مواد ضروری بدن به حساب می‌آید و در صورت نبود آن، افت فشار خون ایجاد شده و به دنبال آن، فرد به حالت غش و ضعف، اغما و نهایتا مرگ می‌رود.

لذا قند برای بدن، یک ضرورت است. اما شکر نمی‌تواند ضرورتی برای بدن داشته باشد. با این همه، فرار کردن از شکر و مضرات آن، به شدت سخت است. زیرا بسیاری از مواد غذایی و چاشنی‌ها و تنقلات، حاوی شکر هستند.

فرق شکر قهوه ای و سفید، برخی از افراد را به این فکر فرو می‌برد که به جای شکر سفید، شکر قهوه‌ای مصرف کنند. شکر قهوه‌ای، از نظر ارزش غذایی، بسیار غنی‌تر از شکر سفید است. این نوع شکر با شربت ملاس، تغییر رنگ داده می‌شود و مواد مغذی بیشتر و بهتری در آن وجود دارد. اما شکر سفید، فاقد این مواد است.

تفاوت شکر قهوه ای و سفید در ارزش غذایی و کالری آنها می‌باشد. یک قاشق چایخوری شکر قهوه‌ای که در حدود 4 گرم است، حاوی 15 کیلوکالری می‌باشد. این در حالی است که همین میزان از شکر سفید، 16.1 کیلوکالری، انرژی دارد. 
همین 1.1 تفاوت در کالری، وقتی در حجم زیاد مصرف شود، میزان بالایی از انرژی را به بدن می‌رساند که بدن مجبور است آن را به عنوان چربی توسط کبد، ذخیره سازی کند و منجر به ایجاد بیماری کبد چرب میشود در مقاله " برای درمان کبد چرب چی بخوریم " بیشتر در این مورد توضیح داده‌ایم

شکر قهوه ای یا سفید، هر دو طعم شیرین و دلچسبی دارند. هر دو می‌توانند مواد غذایی را هم شیرین کنند. اما برخی از افراد طعم شکر قهوه‌ای را دوست ندارند. بهتر است برای مصرف شکر قهوه‌ای، فرهنگ سازی شود. زیرا مضرات شکر سفید، کم نیست.

فرق شکر قهوه ای و سفید از نظر رنگ

تفاوت شکر قهوه ای و سفید

تفاوت شکر قهوه ای و سفید در وهله اول، در رنگ و ظاهر آنها می‌باشد. رنگ یکی سفید و دیگری، قهوه‌ای است. در تهیه شکر قهوه‌ای، از رنگ استفاده نمی‌شود. برخی تصور می‌کنند که در تهیه شکر قهوه‌ای، رنگ خاص شیمیایی به آن افزوده می‌شود و تفاوتی با شکر سفید ندارد. این یک باور اشتباه است که در بین برخی از افراد، دهان به دهان می‌چرخد.

رنگ شکر قهوه‌ای به دلیل وجود شربت ملاس می‌باشد. شیره قند یا همان ملاس، رنگ قهوه‌ای داشته و از پالایش نیشکر پدید می‌آید. در هنگام پالایش نیشکر، ساکارز و ملاس تولید می‌شود. وقتی نیشکر به صورت نیمه پالایش شده در می‌آید، هنوز حاوی ملاس یا شیره قند است که رنگ آن، مشخصا قهوه‌ای است.

وقتی شکر، نیمه پالایش شده باشد، هنوز هم حاوی مواد مغذی موجود در نیشکر و چغندر قند است. به همین دلیل، رنگ قهوه‌ای تیره دارد. این تفاوت فقط به رنگ خلاصه نمی‌شود. در شکر قهوه‌ای، مقادیر اندکی کلسیم و آهن، پتاسیم، روی، مس، فسفر و ویتامین b6 وجود دارد.

شکر قهوه ای یا سفید، هر دو مشابه یکدیگر تولید می‌شوند. در واقع در ابتدا، هر دو به رنگ سفید هستند اما شکر قهوه‌ای، یک مرحله اضافه‌تر طی می‌کند. آن هم، اضافه شدن ملاس به شکر سفید است. وقتی ملاس به شکر سفید اضافه شود، ریز مغذی‌های مختلفی وارد آن می‌شوند که ارزش غذایی بهتری نسبت به شکر سفید پیدا می‌کنند.

شکر قهوه ای یا سفید؟

فرق شکر قهوه ای و سفید

تفاوت شکر قهوه ای و سفید، در حد بسیار زیاد و چشمگیری نیست که بتوان گفت شکر قهوه‌ای بسیار خوب است ولی در عوض، شکر سفید، کاملا سم است و مضر می‌باشد. خیر چنین چیزی نیست. مصرف بیش از حد نیاز هر دو، بسیار خطر آفرین است. 


این دو، تفاوت خیلی زیادی در کالری مواد غذایی خود ندارند. فقط در داشتن ریز مغذی‌های مختلف با یکدیگر اختلاف دارند و طعم و مزه آنها، متفاوت است. بد نیست در اینجا به 4 نوع شکر قهوه‌ای معروف در بازار بپردازیم و آنها را معرفی کنیم :

·        شکر قهوه‌ای تیره

این شکر، مخلوطی از شکر سفید و قهوه‌ای و ترکیب 6 درصد ملاس می‌باشد.

·        شکر قهوه‌ای روشن

این شکر، در حدود 3 و نیم درصد ملاس دارد.

·        شکر قهوه‌ای موسکووادو

این شکر تقریبا طعمی مشابه با دو مورد قبلی دارد ولی عطر آن، بیشتر است.

·        شکر توربینادو

این نوع شکر، بلورهای بزرگی دارد و یه شکر خام معروف است.

·        شکر دمرارا

بلورهای این نوع شکر، خشک‌تر و بزرگتر از نوع توربینادو هستند و کمتر تصفیه شده‌اند.

فرق شکر قهوه ای یا سفید، دلیل قابل توجیهی برای مصرف همیشگی شکر قهوه‌ای نیست. درست است که هر دو اینها در کالری و مواد مغذی با یکدیگر تفاوت دارند. اما یادتان نرود که تفاوت آنها بسیار اندک می‌باشد. مصرف بیش از حد شکر قهوه‌ای، دقیقا همان کاری را با بدن می‌کند که شکر سفید انجام می‌دهد.

شکر قهوه ای یا سفید، هر دو از عوامل به وجود آمدن بسیاری از چاقی‌ها و حتی بیماری دیابت نوع 2 می‌باشند. نباید در مصرف این دو، زیاده روی شود. حتی افراد عادی و اشخاصی که تصور می‌کنند احتمال ابتلا به دیابت و چاقی در آنها بسیار کم است، ممکن است در دام همین تفاوت اندک بیفتند و به هوای اینکه شکر قهوه‌ای بهتر است، مقادیر زیادی مصرف کنند.

کلام آخر

اگر در جستجوی این هستید که بدانید شکر سفید بهتر است یا شکر قهوه‌ای، باید بگوییم که به طور قطع، هر دو، یکی هستند و فقط طعم و رنگ آنها متفاوت است. سایر تفاوت‌ها به قدری اندک هستند که اصلا به چشم نمی‌آیند. بهتر است در مصرف شکر قهوه‌ای و سفید، جوانب احتیاط رعایت گردد.

کد خبر 54707

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =