کیمچی چیست؟ ( مرحله به مرحله طرز تهیه کیمچی کره ای + مواد اولیه مورد نیاز )

طرز تهیه کیمچی کره ای در ایران ( + مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه کیمچی )

آیا دوست دارید یک غذای سرشار از طعم و انرژی را تجربه کنید؟ آیا به‌دنبال یک تجربه غذایی جدید هستید؟ کیمچی به‌عنوان یکی از معروف‌ترین غذاهای کره‌ای می‌تواند تجربه شورانگیزی برای شما باشد. کیمچی ترکیبی سرشار از طعم‌های تند، شور و شیرین است که با افزودن ادویه‌ها و فرآورده‌های طبیعی به کلم ناپا و سبزیجات،  طعمی بی‌نظیر ایجاد می‌کند. 

این غذای ترد و تند، سرشار از پروبیوتیک‌ها، فیبر و سایر مواد مغذی است و به‌دلیل وجود مواد ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی مانند فیبر، ویتامین C و K و بتاکاروتن، برای سلامتی انسان بسیار مفید می‌باشد. همچنین مصرف کیمچی می‌تواند به بهبود فرآیند هضم و جذب مواد مغذی کمک کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و با تضمین سلامت روده، باعث کاهش وزن شود. 

طرز تهیه کیمچی به این‌گونه است که شامل سبزیجات تخمیری بویژه کلم می‌شود. اگرچه مواد متشکله، براساس دستور غذا تغییر می‌کند، اما ترکیب معمولی آن سبزیجات، سیر، فلفل چیلی، زنجبیل، نمک و سس ماهی است.

کیمچی کره ای چیست؟

کیمچی یک غذای سنتی کره ای است و طرزتهیه کیمچی کره‌ای بسته به اجزای تشکیل‌دهنده آن، می‌تواند متفاوت باشد. معمولاً کیمچی شامل ترکیبی از سبزیجات به‌طور معمول کلم، سیر، زنجبیل، فلفل چیلی، نمک و سس ماهی است. این مخلوط سبزیجات مانند ترشی برای تخمیر مدتی کنار گذاشته می‌شود. 

در اصل تهیه کیمچی از ابتدا راهی برای حفظ سبزیجات برای ماه‌های زمستان بوده است. کلم رایج‌ترین سبزی‌ای است که برای تهیه کیمچی استفاده می‌شود، اگرچه هویج، تربچه، خیار و پیازچه نیز استفاده می‌شود. با توجه به اینکه تمام مواد پایه گیاهی دارند، به‌راحتی می‌توانید آن‌را به یک غذای گیاهی تبدیل کنید.

کیمچی به‌صورت تجاری در دسترس است و گران نیست، اما طرز تهیه کیمچی براساس سلیقه شخصی، می‌تواند سرگرم‌کننده باشد. ممکن است آماده کردن سبزیجات زمانبر باشد ولی  مدت زمان تخمیر آن، مانند سایر غذاهای تخمیر شده (مانند نان و کومبوچا)، بیشتر سلیقه‌ای است.

از ویژگی‌های کیمچی خانگی این است که غذا بر طبق ذائقه خودتان آماده می‌شود و شما مواد اولیه ساده را تبدیل به یک ماده غذایی مقرون‌به‌صرفه، همه‌کاره و آسان می‌کنید که با نگهداری در یخچال تا مدت‌ها قابل استفاده است. اگر وگان هستید این غذا را در لیست غذاهای وگان خود اضافه کنید.

در فرهنگ کره‌ای، کیمچی تقریباً با هر وعده غذایی حتی صبحانه سرو می‌شود. شکل معمول استفاده از کیمچی به شکل پیش‌ غذا می‌باشد، ولی ممکن است به‌عنوان یک ماده اولیه در انواع غذاها نیز استفاده شود. 

این غذای تخمیرشده برای طعم دادن به برنج سرخ‌شده، غذاهای سرخ‌شده، رشته فرنگی، ساندویچ و حتی پیتزا  مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از محبوب ترین کیمچی‌ها ،کیمچی جیجی است که نوعی خورش سنتی است که با کیمچی درست می شود.

از آنجایی که کیمچی یک غذای تخمیر شده است، برجسته‌ترین طعم آن معمولا ترش است. اسید لاکتیک تولیدشده توسط باکتری‌ها در طی تخمیر، طعمی تند و تیز شبیه به ترشی کلم ایجاد می‌کند و اگر سیر در کیمچی وجود داشته باشد، در طی تخمیر طعم آن تشدید می‌شود.

میزان تندی به نوع فلفل و مقدار استفاده شده، بستگی دارد. همچنین ممکن است کیمچی شامل موادی مانند خمیر ماهی، سس ماهی‌ یا آنچوی باشد. ولی کیمچی ای که بدون ماهی تهیه می‌شود طعم سبک‌تر و تازه‌تری خواهد داشت، به‌خصوص اگر با تربچه یا خیار تهیه شود.

مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه کیمچی کره ای

طرز تهیه کیمچی کره ای

1 کیلوگرم کلم ناپا (کلم چینی)، برگ های ضخیم بیرونی کلم را بردارید

4 فنجان آب

0.5 فنجان ( 70 گرم ) نمک دریایی درشت کره‌ای یا نمک سنگ طبیعی ( برای آب نمک )

0.3 فنجان ( 23 گرم ) نمک پخت و پز، کریستال‌های متوسط ( برای پاشیدن )

مواد اولیه مورد نیاز برای چاشنی کیمچی / خمیر کیمچی

1 قاشق غذاخوری آرد برنج چسبناک ( آرد برنج شیرین )

0.4 فنجان ( 90 میلی لیتر ) آب

0.4 فنجان ( 35 گرم ) گوچوگارو ( فلفل کره‌ای )

120 گرم تربچه کره‌ای یا تربچه دایکون آب‌پز شده

4/1 قاشق غذاخوری نمک دریایی خوب

سس ماهی کره ای 1 قاشق غذاخوری

2/1 قاشق غذاخوری میگو تخمیر شده نمکی چرخ شده

پیازچه کره ای 25 گرم ، به طول 5 سانتی متر / 2 اینچ بریده شده

40 گرم هویج، آب‌پز شده

8/1 فنجان (15 گرم) سیر خردشده

8/1 قاشق غذاخوری زنجبیل خردشده

2/1 قاشق غذاخوری شکر خام

20 گرم پیاز، مخلوط شده ( با مخلوط کن یا سبزی خردکن ) یا ریز رنده شده

طرز تهیه کیمچی کره ای در ایران

طرزتهیه کیمچی کره‌ای به‌صورت زیر است :

1. کلم ناپا را به چهار قسمت تقسیم کرده و با آب جاری بشویید و مطمئن شوید که ساقه سالم است.

2. نمک درشت را در یک کاسه بزرگ در آب ( 4 فنجان ) حل کنید. تکه‌های کلم ناپا را یکی یکی در آب نمک غوطه‌ور کنید و برای نمک زدن بیشتر در سینی بگذارید. مقداری نمک پخت و پز را روی قسمت سفید کلم بمالید. هر برگ را به آرامی باز کنید و روی قسمت سفید نمک بپاشید. این کار را برای تمام کلم تکرار کنید. آب شور باقی مانده را برای استفاده بعدی ذخیره کنید.

3. کلم نمک را در یک کیسه پلاستیکی بزرگ یا یک سطل بزرگ قرار دهید (قسمت ته کلم رو به بالا باشد) و آب نمک تهیه شده از مرحله 2 را روی آن بریزید. کیسه پلاستیکی را ببندید اگر از سطل استفاده می‌کنید، روی کلم چیزی سنگین قرار دهید تا تحت فشار باشد (مثلا قابلمه سنگین با آب). کلم را به مدت 6 ساعت کنار بگذارید تا نمکی شود و هر 2 ساعت کلم‌ها را وارونه بچرخانید. استفاده از یک کیسه پلاستیکی بزرگ بهداشتی فرآیند چرخش را بسیار آسان‌تر از استفاده یک سطل بزرگ می‌کند.

4. پس از اتمام فرآیند خیساندن، کلم‌ها را ( به‌خصوص قسمت سفید کلم را برای از بین بردن نمک ) با آب جاری بشویید. آن‌ها را در آبکش بریزید و به مدت 1 ساعت بگذارید تا آب‌ آن‌ها کامل خارج بشود.

5. در مدت انتظار، می‌توانید خمیر برنج چسبناک را آماده کنید. آرد برنج چسبناک را با آب در قابلمه‌ای مخلوط کنید و به‌مدت 5 تا 8 دقیقه روی حرارت متوسط بجوشانید تا غلیظ شود. پس از آماده شدن، آن‌را به یک کاسه سایز متوسط منتقل کنید و بگذارید خنک شود. بعد از خنک شدن فلفل کره‌ای را اضافه کرده و آن‌ها را خوب با هم ترکیب کنید.

6. یک کاسه بزرگ آماده کنید و تربچه، نمک دریایی خوب، سس ماهی کره‌ای و میگو تخمیر شده نمکی را اضافه کنید و بگذارید 10 دقیقه بماند تا تربچه نمکی شود و سپس پیازچه کره‌ای، هویج، سیر خردشده، زنجبیل خردشده، شکر، پیاز مخلوط شده و مخلوط تولیدشده از مرحله 5 را اضافه کرده و آن‌ها را خوب مخلوط کنید. حالا چاشنی کیمچی / خمیر کیمچی درست شده و آماده استفاده است.

7. یک چهارم کلم را در سینی بچینید و ادویه‌ها را روی هر برگ پخش کنید. ( فقط باید یک طرف برگ را مزه‌دار کنید.) این مرحله را برای بقیه کلم تکرار کنید. برگ‌های کلم را از ساقه جدا نکنید، آن ها را به هم متصل کنید تا بهتر به هم بچسبند.

8. کیمچی را داخل ظرف کیمچی یا ظرفی دربسته بریزید و درب آن را بگذارید. آن را به مدت 24 ساعت در دمای اتاق قرار دهید و سپس آن را در یخچال بگذارید. می‌توانید پس از سرد شدن کیمچی، شروع به خوردن آن کنید ولی بهتر است 3 تا 4 روز دیگر صبر کنید تا طعم بیشتری پیدا کند.

طرز تهیه کیچی در ایران مقداری متفاوت‌تر از  کیمچی کره‌ای است چون در ایران، سس ماهی به راحتی در دسترس نیست و شما می‌توانید از سس ماهی مصنوعی یا از ترکیب 1 قاشق غذاخوری سرکه، 1 قاشق غذاخوری شکر و 1/2 قاشق غذاخوری نمک به جای سس ماهی استفاده کنید. فلفل کره‌ای بسیار تند است و ذائقه ایرانیان معمولا تند پسند نیست و شما می‌توانید آن‌را از مواد اولیه حذف کنید یا مقدار آن را کم کنید.
 

کد خبر 54719

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =