مدیرعامل اتحادیه تولید کنندگان مرغ تخم گذار اظهار داشت:‌ قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ برای مرغداران و تولید کنندگان ۴۶۷۰ تومان است که وزارت جهاد کشاورزی قیمت ۴۵۰۰ تومان را برای خرید هر کیلو از این کالا از درب مرغداری ها تعیین کرده است.

هدایت اصغری با بیان این مطلب به خبرنگار تراز گفت: اکنون واسطه ها و دلالان تخم مرغ را کیلویی ۳۷۰۰ تا ۳۸۰۰ تومان از تولید کنندگات خریداری کرده و به قیمت های بالا به مصرف کنندگان می فروشند و در این میان تولید کننده و مصرف کننده هر دو زیان می بینند.
وی افزود:‌ قیمت منطقی و معقول برای خرید هر کیلو تخم مرغ از تولید کننده ۴۵۰۰ تومان و برای مصرف کننده به ازای هر شانه تخم مرغ بین ۱۰هزار ۵۰۰ تومان تا ۱۲هزار تومان است.
وی درباره وضعیت تولید این محصول توضیح داد:‌اکنون ماهانه ۲۰هزار تن مازاد بر نیاز داخلی تخم مرغ داریم که هر چه سریعتر زمینه های صادرات آن باید فراهم شود.
وی تصریح کرد:‌ حداقل ماهانه باید ۱۰هزار تن تخم مرغ صادر شود و حتم بدانید با حمایت از این اقدام شاهد ایجاد تعادل نسبی در بازار و به حداقل رسیدن میزان ضرر و زیان تولید کنندگان خواهیم بود.
وی گفت:‌ اگر بتوانیم ۲۰هزار تن تولید مازاد داشته باشیم در اصل امتیاز تولید پایدار را کسب کرده ایم و می توانیم به نقطه اطمینان تنظیم بازار دست یابیم اما اگر از تولید کننده و صادرات حمایت نشود اوضاع برعکس شده و توازن و تعادل بازار بر هم می خود و همچنین دور از انتظار نیست که برخی از تولید کنندگان از چرخه تولید خارج شوند.
اصغری درباره سود و ارزآوری حاصل از صادرات تخم مرغ بیان کرد:‌قیمت های صادراتی ما براساس نرخ های جهانی تعیین می شود اما به ازای هر کیلو تخم مرغ صادراتی می توانیم به درآمد ارزی بین یک تا ۱.۶ دلار حساب کنیم .
وی تاکید کرد:‌ درباره میزان صادرات تخم مرغ در ۵ ماه نسخت سال نمی توانم اماری ارائه دهم زیرا این کار در اختیار وزارت جهاد کشاورزی بوده اما از ابتدای شهریور کار صادرات به اتحادیه سپرده شده که تصمیم داریم پایان هر ماه امارها صادراتی را منتشر کنیم.
مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان مرغ تخم گذار افزود:‌خوشبختانه شرایطی فراهم شده تا بتوانیم به بازارهای روسیه نیز صادرات تخم مرغ داشته باشیم و امیدوارم بتوانی در این بازارها خوش بدرخشیم.
وی گفت:‌ تخم مرغ ایران به کشورهایی مانند عراق،‌ افغانستان،‌ تاجیکستان، گرجستان، ترکمنستان، قزاقستان، عمان، امارات و کویت صادر می شود و به دنبال بازارها جدید هستیم.
وی درباره مدت زمان نگهداری تخم ایران در سایر کشورها توضیح داد:‌ در داخل کشور حداکثر زمان نگهداری تخم مرغ یک ماه تعیین می شود اما در سایر کشورها و در شرایط سردخانه ای این محصول تا ۳ ماه قالبیت نگهداری دارد.
وی ابراز امیداوری کرد:‌ دولت بارها بر حمایت از تولید کنندگان تاکید کرده است بنابراین به عنوان فعالان این بخش انتظار حمایت به ویژه در زمینه صادرات مستمر و مشوق های صادراتی هستیم و همچنین انتظار داریم مسوولان دولتی تصمیمات درستی را در حمایت از بخش تولید بگیرند و کمتر شاهد تصمیمات خلق الساعه باشیم.
این اظهارات در حالی بیان می شود که رییس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با بیان اینکه تولید تخم مرغ بسیار زیاد شده گفته است: با ادامه این روند قیمت تخم مرغ در دی ماه به زیر ۳ هزار تومان می رسد.
ناصر نبی پور با بیان اینکه قیمت تخم مرغ روز گذشته کیلویی ۵۰ تومان کاهش یافته است، افزوده است: طی یک ماه اخیر قیمت این کالا از ۱۵۰۰ به ۳۵۰۰ تومان افزایش یافته و طی این مدت قیمت آن بین ۳۵۰۰ تا ۳۶۰۰ تومان در نوسان بوده است.
وی با اشاره به فراوانی تولید تخم مرغ در کشور ادامه داده است: تولید بسیار زیاد است و تا مرغ داران به خود نیایند و تولید را کنترل نکنند باید منتظر عواقب آن باشند.
کد خبر 566ae41972814a70af8b699c77f3f67e

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =