کشاورزی> در حال حاضر به طور متوسط حدود ۲ میلیون تن گندم مازاد بر مصرف در کشور وجود دارد.

در 11 ماه اول سال 94، 746 میلیون و 405 هزار و 463 دلار گندم وارد کشور شد. حالا هم وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد داده تا سال 95 دیگر واردات گندمی صورت نگیرد، البته این پیشنهاد واکنش های زیادی در پی داشت.

چند وقت پیش، محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی به محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت نامه نوشت و در این نامه دستور ممنوعیت واردات گندم در سال ۹۵ را صادر کرد.

در نامه محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی به محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت آمده است: «پیرو مذاکره و با تشکر از همکاری‌های فی‌مابین با توجه به وضعیت تولید گندم در داخل و واردات انجام شده تاکنون خواهشمند است ترتیبی اتخاذ فرمایید:

۱ ــ در سال ۱۳۹۵ نیازی به واردات گندم نمی‌باشد و از انجام ثبت سفارش جدید از این تاریخ برای گندم خودداری گردد.

۲ ــ واحد‌هایی که نیاز به واردات گندم دوروم دارند می‌توانند به‌ترتیبی که شورای اقتصاد مقرر می‌دارد، از شرکت بازرگانی دولتی ایران خریداری نمایند و چنانچه علاقه‌مند به واردات باشند با ارز آزاد وارد نمایند.

۳ ــ کارخانجات آرد به‌شرط صادرات می‌توانند:

الف ــ معادل آن گندم وارد نمایند (در قالب ورود موقت)

ب ــ دولت مابه‌التفاوت خرید گندم داخل و خارج آن را با تصویب شورای اقتصاد تقبل نماید.

ضمناً پیرو نامه شماره ۰۲۰/۲۵۱۱۹ مورخ ۲۶ آبان ماه امسال لطفاً ترتیبی اتخاذ فرمایید که کلیه ثبت سفارش کالاهای اساسی (گندم، برنج، شکر خام و روغن خام) با مدت سه ماه انجام شود و حداکثر برای مدت یک ماه قابل تمدید باشد.»

در حالی که حجتی مخالف واردات گندم است، اما محمدرضا مودودی، معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران می گوید: پیشنهاد وزیر جهادکشاورزی تداوم ممنوعیت واردات گندم در سال ۹۵ است و بر این اساس، واردات باید در سال آینده نیز به دلیل حمایت از تولید داخلی ممنوع اعلام شود، این در حالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است نباید پیش روی واردات و یا صادرات هیچ کالایی سد ممنوعیت را گذاشت و به همین دلیل، پیشنهاد محمدرضا نعمت زاده، لغو ممنوعیت واردات گندم در سال آینده است.

به این ترتیب وزیر صنعت، معدن و تجارت، وضع تعرفه ۴۰ درصدی را مقابل واردات گندم خواستار شده که چانه زنی در دولت در این خصوص هنوز ادامه دارد و تعرفه ورود گندم هنوز نهایی نشده است.

در کنار این واکنش ها، آردسازان به ممنوعیت واردات گندم در سال ۹۵ اعتراض کردند و تعدادی از کارخانه داران با تجمع مقابل این وزارتخانه خواستار تجدید نظر در این تصمیم شدند. به گزارش عیارآنلاین، این افراد که کلید کارخانه‌های خود را هم به همراه آورده‌ بودند از گرانی گندم در بازار گله مند بودند و می گفتند، اگر وزارت جهاد کشاورزی در این مورد تجدید نظر نکند، باید کلید های کارخانه های ما را دریافت و خود به اداره آنها بپردازد چرا که کارخانه ها با این تصمیم به مرز ورشکستگی می رسند. این کارخانه داران مدعی هستند، پیش از این از محل واردات گندم آن هم به قیمتی ارزان‌تر از گندم داخلی اقدام به فعالیت می‌ کردند که تصمیم اخیر وزارت جهاد کشاورزی در ممنوعیت واردات گندم باعث شد قیمت گندم داخلی افزایش و این موضوع فعالیت را برای کارخانجات با مشکل روبه رو کند.

در نهایت حسن عباسی معروفان، عضو هیات مدیره شرکت بازرگانی دولتی با بیان اینکه برای سال ۹۵ ، در واردات گندم محدودیت‌هایی اعمال می‌شود، گفت: واردات این کالا در سال آینده ممنوع نیست بلکه محدود خواهد بود.

عباسی معروفان در گفتگو با مهر با بیان اینکه ما از همان اول هم برای ممنوعیت واردات برای گندم نداشتیم، اظهارداشت: عبور و ورود موقت گندم برای صادرات، همواره برقرار بوده است.

به گفته او، اگر کسی قصد دارد گندم وارد کند و سپس آن را به آرد، ماکارونی و یا سایر فراورده هایی که از آرد تشکیل می شود، تبدیل و صادر کند، می تواند این کار را انجام دهد، ضمن اینکه چنین اقدامی هیچوقت ممنوع نبوده و در حال حاضر هم ممنوع نیست.

براساس صحبت های این عضو هیات مدیره شرکت بازرگانی دولتی در بحث واردات گندم به کشور فقط محدودیت اعمال می‌شود، در حال حاضر ما به طور متوسط حدود ۲ میلیون تن گندم مازاد بر مصرف در کشور داریم، بنابراین عقلایی است که واردات این کالا کنترل و تنها اگر زمانی نیاز بود، انجام شود. به گمرک اعلام شده عبور و ورود موقت گندم هیچ مشکلی ندارد و گمرکات با اخذ تضامین این اجازه را می‌دهند، ضمن اینکه برای واردات گندم  تعرفه ۱۰ درصدی اعلام شده است.

او گفت: ما هیچ وقت در کشور ممنوعیت واردات گندم نداشتیم و همین الان هم بیش از ۲ میلیون تن ثبت سفارش برای این کار داریم. برای سال ۹۵ در حد محدود برای کیفی سازی برخی گندم‌ها و به شکل مدیریت شده ممکن است در برخی زمان‌ها اجازه چنین کاری داده شود.

عباسی ادامه داد: درباره واردات هم محدودیت وجود دارد، مثلا ممکن است اواسط سال تصمیم گرفته شود که نیاز است و باید وارد شود، بنابراین محدودیت در زمان تولید و خرید اعمال و وقتی نیاز است این محدویت‌ها برداشته می‌شود. برای سال آتی نیازی به واردات گندم نیست، نه تنها نیاز به واردات نداریم بلکه مازاد بر هم مصرف داریم و برای سال بعد این مازاد مقداری بیشتر خواهد شد.

عباسی معروفان با بیان اینکه کارخانجات آردسازی کشور در حال حاضر با ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت کار می کنند، اضافه کرد: اگر کارخانه ای بخواهد با ۱۰۰ درصد ظرفیت کار کند، می تواند گندم وارد و محصول خود را صادر کند، بنابراین ما نیازی به وارد کردن گندم نداریم اما واردات محدود است و ممنوع نیست.

منبع:صدای اقتصاد
کد خبر 58a9d0d4296143889c9eec45a5c43b03

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =