مواد غذایی> معاون وزیرجهادکشاورزی جزئیات تولید محصولات دامی را در برنامه اقتصاد مقاومتی اعلام کرد و گفت: قصد داریم ظرف ۱۰ سال آینده سرانه تولید گوشت مرغ را به ۳۲.۵ کیلوگرم برسانیم.

 حسن رکنی افزود: تولید ۲.۹ میلیون تن گوشت مرغ و ۱.۳ میلیون تن تخم مرغ در افق ۱۴۰۴ در قالب پروژه افزایش ضریب خوداتکایی و در راستای سیاست‌های اقتصادی مقاومتی برنامه ریزی شده است.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه  در حال حاضر سرانه تولید گوشت مرغ در کشور ۲۷ کیلوگرم است و قصد داریم ظرف ۱۰ سال آینده این عدد را به ۳۲.۵ کیلوگرم برسانیم، اظهارداشت: سرانه تولید جهانی این محصول ۱۵ کیلوگرم است.

وی پیش بینی کرد: امسال ۲ میلیون و ۱۷۹ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره زیرساخت‌های افزایش تولید نیز اظهار داشت: حدود ۵۰ درصد زیر ساخت‌ها را برای افزایش تولید گوشت مرغ داریم، از این رو نیازی به ایجاد تاسیسات جدید نیست و فقط باید در زمینه به‌سازی و نوسازی واحدهای تولیدی اقدام کنیم.

وی ایجاد زنجیره‌های تولید و استقرار سیستم اتوماسیون در واحدهای تولیدی را ضروری خواند و گفت: تراکم واحد سطح با بهبود پرورش، افزایش می‌یابد.

رکنی با بیان اینکه در حال حاضر ضریب تبدیل مرغ ۲.۱ است، تصریح کرد: به دنبال آن هستیم که ضریب تبدیل را در برنامه ۱۰ ساله به ۱.۷ برسانیم.

وی ارتقای استانداردهای کشتارگاه‌های مرغ را از الزامات برنامه افزایش تولید این محصول دانست و گفت: از کل ۵۰۰ کشتارگاه مرغ موجود، کمتر از ۲۰ مورد  آن‌ها استاندارد است.

رکنی در همین حال استفاده از دستاوردهای اصلاح نژادی را یکی از راهکارهای افزایش تولید مرغ عنوان و بر ایجاد زمینه های صادراتی این محصول عنوان کرد.

وی در مورد سرانه تولید تخم مرغ نیز گفت: در افق ۱۴۰۴ سرانه تولید تخم مرغ ۱۵ کیلوگرم پیش بینی شده است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، سرانه تولید جهانی تخم مرغ را ۹.۵ کیلوگرم عنوان کرد.

وی گفت: انتظار داریم امسال ۹۵۰ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید شود که در این صورت سرانه تولید به ۱۲ کیلوگرم می‌رسد.

پیش بینی صادرات ۷۷ هزار تن گوشت مرغ در سال جاری

رکنی پیش بینی کرد که امسال ۷۷ هزار تن گوشت مرغ از کشور صادر شود.

وی صادرات جوجه یک‌روزه گوشتی را در سال ۹۵ حدود ۳۵ میلیون قطعه برآورد کرد  و از برنامه افزایش این میزان صادرات به ۷۶ میلیون قطعه در ظرف ۱۰ سال آینده خبر داد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که در دو ماهه امسال ۱۵ هزار تن گوشت مرغ و ۴.۶ میلیون قطعه جوجه یک‌روزه صادر شده است، اظهار داشت: صادرات هر یک از این محصولات در دو ماهه ابتدای سال به ترتیب ۲۰ درصد و ۱۳ درصد از اهداف برنامه سال‌جاری را پوشش داده است.

وی در مورد صادرات تخم مرغ نیز گفت: پیش بینی صادرات تخم مرغ طی امسال ۶۰ هزار تن است و امیدواریم تا افق ۱۴۰۴ میزان صادرات این محصول به ۱۰۵ هزار تن برسد.

رکنی میزان صادرات تخم مرغ نطفه دار گوشتی در سال ۹۵ را ۲۶ میلیون عدد پیش بینی و اضافه کرد: در افق ۱۴۰۴ برای صادرات ۵۷ میلیون عدد تخم مرغ نطفه دار مرغ گوشتی برنامه ریزی کرده ایم.

منبع:مهر


کد خبر 5ab6df1f597c4ab6aee866a54c804799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =