صنایع غذایی> اقتصاد غذا – بررسی وضعیت معاملات روغن خام در بورس کالای ایران نشان می دهد از 6475 تن روغن خام ارزان عرضه شده طی آذرماه سال جاری که عمدتا توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران صورت گرفته تنها 2025 تن آن به فروش رفته است.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، در حالی که طی ماه های اخیر بحث کاهش موجودی روغن نباتی در کشور به طور جدی مطرح شده بود و واردکنندگان روغن خام چندان تمایلی به واردات نشان نمی دادند و شرکت بازرگانی دولتی به گرداننده اصلی بازار روغن خام در کشور تبدیل شده بود بررسی آمار نشان می دهد کارخانجات روغن نباتی چندان تمایلی به خرید روغن خام شرکت بازرگانی دولتی لااقل در بورس کالا را ندارند.

یک کارشناس بورس کالا در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص دلایل عدم استقبال کارخانجات روغن نباتی از روغن خام ارزان قیمت شرکت بازرگانی دولتی در بورس می گوید: بخشی از این موضوع به نوع معاملات و نحوه عرضه، عرضه کننده، محل نگهداری، قیمت و شرایط مالی خرید در بورس بر می گردد و بخشی دیگر مربوط به حواشی موجود در خصوص روغنهای عرضه شده توسط شرکت بازرگانی دولتی است.

وی می افزاید: متاسفانه شایعات زیادی در خصوص کیفیت روغنهای عرضه شده و همچنین زمان تحویل خریدهای انجام شده  مطرح است و به همین دلیل کارخانجات تمایلی به خرید روغن های عرضه شده در بورس کالا ندارند.

یکی از مدیران صنعت روغن نباتی نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در خصوص وضعیت بازار روغن خام و دلایل عدم استقبال از روغن خام در بورس کالا می گوید: قیمت روغن خام سویا در بازار بیش از 3200 تومان است در حالی که روغن خام عرضه شده توسط شرکت بازرگانی دولتی 3060 تومان است اما کارخانجات تمایلی به خرید روغن خام از طریق بورس ندارند.

وی در خصوص وضعیت روغن های عرضه شده در بورس می گوید: روغنهای عرضه شده اغلب روغنهای امانی دولتی در مخازن بخش خصوصی هستند که از لحاظ کیفیت و همچنین تحویل به خریداران با مشکل مواجه هستند و خریداران بیم آن را دارند روغنهای خریداری شده یا به دستشان نرسد یا با تاخیر زیاد تحویلشان شود.
این فعال صنعت روغن نباتی خاطر نشان کرد: بر اساس اطلاعات به دست آمده برخی روغنهای امانی دولتی توسط کارخانه داران مصرف شده و عملا روغنی در مخازن وجود ندارد یا میزان موجودی با میزان امانت داده شده تطابق ندارد و از همین رو کارخانجات علی رغم ارزانی روغنهای دولتی تمایلی به خرید روغنهای امانی موجود در مخازن برخی کارخانجات ندارند.

وی متذکر شد: استفاده ازروغنهای امانی دولتی توسط برخی کارخانجات تخلف است و جا دارد دستگاه های نظارتی با ورود به این موضوع جلوی رانت، فساد و دست اندازی به بیت المال را بگیرند.

همچنین بنا بر ادعاهای برخی فعالان صنعت روغن نباتی نحوه توزیع روغنهای امانی، زمان عقد قرارداد و همچنین اخذ تعهدات مالی از کارخانجات در زمان تحویل روغن های امانی از سوی شرکت بازرگانی دولتی محل ابهام است و معلوم نیست این تقسیم روغن خام بین کارخانجات روغن نباتی با توجه به چه مکانیزمی و با چه فرمولی توسط شرکت بازرگانی دولتی انجام شده است.

جا دارد مدیران شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز ترتیبی اتخاذ نمایند تا ضمن رعایت کامل قانون، روغنهای دولتی وارداتی توسط این شرکت در مخازن خودشان نگهداری شود تا از گزند برخی دست درازی ها در امان مانده و خدای ناکرده عملکرد آنان با ابهام مواجه نشود.




کد خبر 5ab8208e1d1e4de0aa331afaef38b02b

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =