کشاورزی> قائم مقام وزیر کشاورزی در امور بازرگانی با اعلام خبر سلب مسئولیت تنظیم بازار روغن نباتی از انجمن مربوطه، گفت: اختلافاتی که بین کمیسیون‌های دولت برای تعیین نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی وجود دارد، مانع اعلام به‌هنگام نرخ مذکور شده است.

علی‌اکبر مهرفر در حاشیه مراسم رونمایی از نشان تجاری کیفیت محصولات و فرآورده‌های صنعت زنبورداری (اکسیر) در وزارت کشاورزی اظهار داشت: اختلافات بین کمیسیون‌های دولت مانع اعلام نرخ‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی شده است.

وی افزود: وزارت کشاورزی نرخ‌های پیشنهادی خود را به دولت اعلام کرده  اما به‌دلیل این اختلافات در خصوص تبعات آن هنوز توسط دولت نرخ‌های نهایی خرید تضمینی محصولات کشاورزی اعلام نشده است.

مهرفر در ارتباط با تکمیل زنجیره‌های تولید در بخش کشاورزی نیز گفت: وزارت کشاورزی به‌دنبال تکمیل زنجیره‌های تولید از ابتدا تا عرضه به بازار است.

وی یادآور شد: با ایجاد پروژه‌های صادراتی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای شرایطی به وجود می‌آید که هم به نفع تولیدکننده بوده و مصرف‌کننده نیز با قیمت کمتری محصولات کشاورزی را خریداری می‌کند.

مهرفر تاکید کرد: ایجاد بِرَند توسط تشکل‌های زنبورداران نیز در این راستا انجام شده که وزارت کشاورزی از آنها حمایت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه وزارت کشاورزی در حال تدوین برنامه‌های مورد نظر برای برنامه ششم توسعه است، گفت: در احکام این برنامه تلاش شده به زنجیره‌های تولید توجه بیشتری شده و شرایط عرضه مستقیم کالا توسط فعالان بخش کشاورزی فراهم شود.  

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: تراز تجاری محصولات کشاورزی در سال 92 منفی 8 میلیارد دلار، سال 93 منفی 5.6 میلیارد دلار و در ابتدای سال جاری نیز این تراز بهبود یافته که امیدواریم تا پایان سال 2 میلیارد دلار دیگر نیز از تراز منفی تجارت محصولات کشاورزی کاسته شود.

مهرفر اظهار کرد: در حال حاضر سازمان تعاون روستایی و تشکل‌های مربوطه آن نزدیک به 30 هزار فروشگاه  عرضه مستقیم محصولات کشاورزی را در اختیار دارند که عملکرد آنها در بعضی استان‌ها مناسب است اما در برخی استان‌ها مانند تهران مشکلات بیشتری وجود دارد.

وی در خصوص مشکلات عرضه محصولات کشاورزی در استان تهران گفت: با سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران رایزنی‌هایی شده تا بخش‌های بیشتری را در اختیار تولیدکنندگان بخش کشاورزی برای عرضه مستقیم کالاها قرار دهند اما در حال حاضر این سطح کمتر از اساسنامه خود سازمان میادین است.

منبع:تسنیم
کد خبر 5b50d10e1df9425e97a267e9a5f47e5d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =