رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی گفت: از ابتدای تشکیل صندوق تاکنون ۶۶ هزار میلیارد تومان به کشاورزی و صنعت تخصیص داده شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مرتضی شهیدزاده درباره اولویت‌های این صندوق در سال ۹۸ افزود: براساس آنچه در اساسنامه و نظام‌نامه و مصوبات هیأت امنا مشخص شده تسهیلات در بخش کشاورزی است که شامل سرمایه در گردش برای فعالیت‌های تولیدی است؛ بنابراین اولویت با این بخش است.

وی افزود: احداث گلخانه و تولید محصولات گلخانه‌ای برای صادرات و طرح‌ها و فعالیت‌های شیلات برای پرورش ماهی در دریا از دیگر اولویت‌های صندوق توسعه ملی در سال ۹۸ است. رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی افزود: طرح‌ها و فعالیت‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی از دیگر اولویت‌های صندوق است که به افزایش صادرات و ارزش افزوده برای بخش کشاورزی و کشاورزان کمک می‌کند.

شهیدزاده حمایت از طرح‌های توسعه واحد‌های دامپروری با پرداخت تسهیلات جدید را از دیگر اولویت‌های هیأت امنا صندوق برشمرد ابراز امیدواری کرد: با توسعه دامپروری، بتوانیم شیر، گوشت قرمز و گوشت سفید را برای مردم تأمین کنیم و در نتیجه به کاهش قیمت این فرآورده‌ها بیانجامد.

رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی گفت: برای پرداخت تسهیلات سقف مشخص نکرده‌ایم و بر اساس قانون ۱۰ درصد از ورودی هر سال به صندوق توسعه ملی که ناشی از فروش نفت، گاز و میعانات گازی است باید به ریال تبدیل شود و در اختیار بخش کشاورزی و امور دامی قرار گیرد، بنابراین اگر ما امسال ۱۰ میلیارد دلار ورودی داشته باشیم یک میلیارد دلار آن تسعیر می‌شود و در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌گیرد.

شهیدزاده در ادامه افزود: منابع سال‌های گذشته هم که برگشت می‌شود به این منابع افزوده خواهد شد که با سیاست گذاری وزیر جهاد کشاورزی در اختیار کشاورزان و متقاضیان قرار می‌گیرد.

وی گفت: در بخش صنعت و گردشگری نیز طرح‌های دانش‌بنیان اولویت‌دار داریم که معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تقاضای آن را اعلام کرده است.

رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی بابیان اینکه تعدادی از شرکت‌های دانش بنیان به بهره برداری رسیده و قرار است تجاری شود گفت: امسال در تبصره چهار به فرمان رهبری ۷۰ میلیارد دلار برای موضوع توسعه شرکت‌های دانش بنیان اختصاص یافته است. وی طرح‌های نوآورانه، جهاد دانشگاهی، طرح‌های ریزگرد‌ها و آب شرب روستایی را از موارد دیگر اولویت‌های امسال صندوق توسعه ملی عنوان کرد.

رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی تأکید کرد: براساس اساسنامه صندوق توسعه ملی و نظر مقام معظم رهبری بخش خصوصی اولویت اول را دارد و ۸۰ درصد منابع ما برای بخش خصوصی و کشاورزی است. رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی به تخصیص اعتبار صندوق در سه سال گذشته برای آبرسانی روستایی اشاره کرد و گفت: تخصیص به آب‌رسانی روستایی صد درصد انجام شده و این یکی از مواردی است که با نظر رهبری و در بودجه تخصیص یافته است.

شهیدزاده بابیان اینکه تسهیلاتی که برای توسعه بخش روستایی و کشاورزی در اختیار وزارتخانه‌ها قرار می گیرد تحت عنوان تسهیلات به دولت داده می‌شود و بلاعوض نیست گفت: امسال رهبری به مجلس نامه‌ای ارسال کردند که بر اساس آن از سال ۹۹ تا ۱۴۰۴ وزارتخانه‌ها موظفند در بودجه خود میزان تسهیلات دریافتی را به صندوق برگردانند.


کد خبر 5dccfc14f27341d3b8b8c0661eede881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =