صنایع غذایی > اقتصاد غذا - در حالی که طی دو روز اخیر برخی رسانه ها و برخی افراد در فضای مجازی موضوعاتی را در خصوص کمبود و گرانی و حتی سهمیه بندی کره مطرح می کردند اما عصر امروز سرپرست دفتر تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت با تاکید بر اینکه مشکلی در تامین و تولید کره خوراکی وجود ندارد، گفت: کره به اندازه کافی در بازار موجود است.

کامران کارگر سرپرست دفتر تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن تکذیب و رد ادعای  سهمیه‌بندی کره، اظهار داشت: وقتی در تامین و توزیع کالایی مشکلی وجود ندارد، سهمیه بندی آن کالا نیز بی معناست. 

وی با انتقاد از انتشار اخبار نادرست بیان داشت: تولید داخلی این محصول در شرایط خوبی قرار دارد و مشکلی برای تامین کالای مورد نیاز مردم وجود ندارد.

کارگر با بیان اینکه بخشی از کره مورد نیاز از طریق واردات تامین می‌شود، گفت: با تغییر ارز واردات کره از ارز 4200 تومانی به ارز نیمایی طبیعی است که قیمت این محصول در بازار افزایش یابد، اما شرایط خوب تولید داخلی این محصول می‌تواند قیمت کره وارداتی را متعادل کند. 
درهمین حال انجمن صنفی صنایع لبنی نیز اعلام کرد: اگرچه موجودی انبار عموم شرکت‌هایی که کره وارداتی با نرخ ارز مرجع را عرضه می کردند، تمام شده و این شرکت‌ها در حال عرضه کره تولید داخل با نرخ حدود ۸ هزار تومان هستند، اما برخی از شرکت‌ها کماکان در حال عرضه کره با قیمت مصوب قبلی هستند به این دلیل که هنوز موجودی انبار‌های آن‌ها (کره وارداتی با نرخ ارز مرجع) تکافوی نیاز کشور تا پایان شهریور را می دهد.

بنا بر اعلام انجمن صنایع لبنی اواخر سال ۹۷، حدود ۴۵ هزار تن کره حیوانی با ارز مرجع توسط بین ۸ تا ۱۳ شرکت وارد کشور شد که در طول یک سال و نیم گذشته با کمترین تغییر قیمت و با رعایت نرخ مصوب به تمامی عرضه شد.

این گزارش می افزاید: با توجه به مصرف روزانه ۱۰۰ تن کره در کشور و اینکه بیش از ۵۰۰ روز از زمان ورود کره وارداتی با ارز مرجع گذشته، و پس از خرداد ۹۸ دیگر کره وارداتی با ارز مرجع وارد کشور نشده، در حال حاضر عموم شرکت‌های لبنی در حال تولید کره داخلی هستند و مقدار کمی از کره وارداتی باقی مانده در انبار تعداد محدودی از شرکت‌ها با همان قیمت قبلی در حال عرضه است و تکافوی نیاز مصرف کنندگان تا پایان شهریور را میدهد.

گفتنی است ظرفیت تولید کره داخلی مطلوب بوده و تولید کنندگان منتظر اخذ مجور‌های لازم از سوی ستاد تنظیم و سازمان حمایت برای عرضه محصولات به بازار هستند.

کد خبر 60c94342062346fdbee2bcfe086b2100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =