کشاورزی - رییس اتحادیه بارفروشان تهران گفت:‌با اجرای ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی،‌ قیمت این محصول در میادین میوه و تره بار و همچنین مغازه‌های سطح شهر حداقل ۲هزار تومان کاهش یافت. 

حسن صابری در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین اظهار کرد: برای کنترل کمبود سیب زمینی و کاهش قیمت این محصول نیز باید چاره‌ای همانند گوجه فرنگی اندیشید و با ممنوعیت صادرات در درجه نخست نیاز داخلی را تامین و پس از آن مازاد محصول را صادر کرد. 
 

وی افزود: تنظیم بازار و کنترل قیمت گوجه فرنگی و سیب زمینی نیازمند درایت مسوولان است که خوشبختانه این اتفاق با ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی افتاد و برای سیب زمینی نیز باید چنین درایتی به کار برده شود. 

وی تصریح کرد: قیمت گوجه فرنگی در روزهای گذشته حداقل ۲هزار تومان کاهش داشته و اکنون به کیلویی ۳ تا ۳هزار و ۵۰۰تومان رسیده و متاسفانه سیب زمینی اکنون قیمتی بیش از کیلویی ۳هزار تومان دارد. 

وی عنوان کرد: البته بخشی از مشکل بالارفتن قیمت گوجه فرنگی به دلیل مشکلات حمل و نقل بوده که این مساله نیز به زودی حل خواهد شد؛‌ همچنین حداکثر تا ۲۰روز آینده و با ورود محصول کازرون و شیراز و... قیمت گوجه فرنگی نیز کاهش یافته و این محصول ارزان تر خواهد شد. 

وی درباره صادرات گوجه فرنگی گلخانه ای توضیح داد: گوجه های گلخانه ای معمولا محصولات ریزی هستند که به اصطلاح مصرف عام ندارند و از قبل نیز صادرات می شده اند بنابراین صادرات این نوع گوجه ها ادامه خواهد داشت. 

صابری تصریح کرد: در مقابل صادرات گوجه های رسمی و معمولی و مورد استفاده عموم مردم،‌ ممنوع شده است. 

رییس اتحادیه بارفروشان گفت: کاهش قیمت و افزایش عرضه سیب زمینی نیز در گرو تدابیر ویژه مسوولان و اقداماتی نظیر ممنوعیت صادرات است و باید تا دی ماه که سیب زمینی جیرفت وارد بازار می شود، مسوولان درایت به خرج دهند تا میزان مصرف داخلی را تامین کنند. 

وی افزود: اگر صادرات سیب زمینی هم ممنوع شود، حتم بدانید به نفع بازار داخلی خواهد بود و تعادل ایجاد می شود و باید گفت این ممنوعیت موقت است و تا زمانی که تعادل میان عرضه و تقاضا ایجاد شود باید آن را ادامه داد و و سپس مازاد محصول را صادر کرد. 

وی خاطر نشان کرد: در کنار این موارد جو روانی در کشور به وجود آمده که سبب گرانی گوجه فرنگی و سیب زمینی شده است. 

وی درباره علت گرانی برخی میوه های تابستانی توضیح داد: افزایش شدید قیمت میوه های تابستانی به دلیل سرمازدگی فروردین ماه بود که سبب شد بخش عمده ای از محصولات از بین برود. 

صابری در مورد وضعیت بیان کرد: به دلیل سرمازدگی درختان و باغات دماوند،‌ آذربایجان و ... در بهار و همچنین کم آبی در سمیرم اکنون شاهد کمبود سیب مرغوب در بازار هستیم. 

رییس اتحادیه بارفروشان تهران اظهار کرد: برای عرضه میوه های پاییزی نیز هماهنگی های خوبی صورت گرفته به طوری که اکنون شاهد عرضه مناسب نارنگی در بازار هستیم و تا چند روز آینده عرضه پرتقال جنوب و همچنان کیوی نیز صورت می گیرد.     
کد خبر 630053fe45414a129a76fb448c8a6fe5

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =