کشاورزی> معاون فنی گمرک از توقف 13 هزار تن برنج خاجری پشت درب‌های گمرک خبر داد که مسئولان وزارت صمت و جهاد کشاورزی باید تصمیم‌گیری کنند.

 13 هزار تن برنج خارجی پشت درب‌های گمرک معطل مانده و اجازه ترخیص از سوی وزارت صمت و جهاد کشاورزی را ندارد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد افزایش برنج داخلی و به تبع آن گران شدن برنج خارجی را به همراه داشته است و کارشناسان پیش بینی می‌کنند ترخیص برنج‌های خارجی باعث کاهش قیمت در بازار مصرف می‌شود.

در همین راستا مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک در نامه‌ای به سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار اعلام نظر درباره محموله‌های برنج وارداتی شده که از نظر حقوقی تاریخ ورود آنها به کشور قبل از تاریخ ممنوعیت است.

در این مکاتبه آمده است: عطف به نامه شمارۀ ١٠٣٨٠٦/٦٠ مورخ ۱۴۰۰.۴.۱۵ معاون وقت بازرگانی داخلی و دبیر ستاد تنظیم بازار موضوع ممنوعیت فصلی برنج وارداتی از ابتدای مردادماه تا پایان آبانماه سالجاری و اجازۀ ترخیص آن بخش از محموله‌های برنج وارداتی که تا قبل از ٣١ تیرماه سالجاری وارد بنادر و گمرکات کشور شده اند اعلام می دارد: با توجه به تصمیم اتخاذ شده و ابلاغی به این سازمان مبنی بر «صرفاً بلامانع بودن ترخیص آن بخش از محموله های برنج وارداتی که تا قبل از ۱۴۰۰.۴.۳۱ دارای اعلامیۀ ورود/ قبض انبار بوده، مشروط به اینکه دارای ثبت سفارش باشد»، نظر بر اینکه تاریخ رسیدن برخی از کشتی‌های حامل برنج‌های وارداتی به لنگرگاه و بنادر کشور قبل از تاریخ ٣١ تیرماه ١٤٠٠ بوده لیکن تاریخ اعلامیه ورود یا قبض انبار این محموله‌ها بعد از تاریخ ١ مردادماه سالجاری است ، لذا با توجه به ابلاغیه صدرالاشاره از ترخیص این قسمت از محموله‌ها ممانعت شده است.





با عنایت به اینکه ورود کالا به ١٢ مایلی آبهای سرزمینی کشور، از نظر حقوقی ، ورود کالا به قلمرو سیاسی کشور محسوب می‌شود، صاحبان محموله‌های مزبور درخواست ترخیص کالاهای واصله به شرح فوق را دارند که خواهشمند است دستور فرمایید رسیدگی و موافقت فرمایند "چنانچه کشتی‌های حامل برنج های وارداتی قبل از تاریخ ممنوعیت فصلی برنج یعنی تا ٣١ تیرماه ١٤٠٠ ، به کشور رسیده و در لنگرگاه و بنادر پهلو بگیرند، فارغ از تاریخ اعلامیه ورود و یا قبض انبار، اجازه ترخیص از گمرک را با رعایت سایر مقررات مربوطه داشته باشند". دستور تسریع در اعلام پاسخ بدلیل پیگیری صاحبان کالا موجب امتنان است.

ذکر است چنانچه موافقت آن مرجع بشرح پیشنهاد ارائه شده به این سازمان اعلام شود، بیش از ١٣٠٠٠ تن برنج که حقوق مکتسبه برای صاحبان محموله ها ایجاد شده است، قابلیت ترخیص از گمرک را خواهند داشت که این امر قطعاً بر قیمت برنج خارجی موجود در بازار نیز تأثیر خواهد گذاشت. بدیهی است احراز تاریخ رسیدن کالا به بنادر و گمرکات کشور توسط گمرکات اجرایی صورت خواهد پذیرفت.

 همه سال در فصل برداشت محصول برنج داخلی، وزارت جهاد کشاورزی واردات برنج خارجی را ممنوع می‌کند.

منبع:فارس
کد خبر 64dc9827cf3c40659f8f8d2fb076596f

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =