کشاورزی> مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران، از موافقت وزارت جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی موقت شیرخام هفت استان کشور درایام نوروز و یک ماه فروردین ماه سال 95 خبرداد.


علیرضا عزیزالهی  به توقف خرید تضمینی شیرخام توسط سازمان تعاون روستایی در ماه های گذشته اشاره کرد و افزود: اتحادیه دامداران چندی پیش در مکاتباتی از وزارت جهاد کشاورزی خواستار خرید تضمینی موقت شیرخام از تولیدکنندگان و دامداران شد.
وی اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی روز دوشنبه با خرید تضمینی موقت شیرخام در یک ماهه فروردین موافقت کرده، اما اکنون در انتظار صدور ابلاغیه آن هستیم.
به گفته وی، در تعطیلی ایام نوروز با وجود اینکه تولید شیرخام همچنان ادامه دارد، اما فعالیت صنایع لبنی کاهش می یابد بنابراین به دلیل پایین بودن مدت زمان ماندگاری شیرخام، این محصول روی دست دامداران باقی خواهد ماند و آنان را با مشکلاتی مواجه می سازد.
وی افزود: اگر وزارت جهاد کشاورزی در فرودین ماه همکاری کند و شیرخام استان های بزرگ کشور خریداری شود مشکلی در این زمینه پیش نمی آید اما درغیراین صورت، به طور حتم دامداران با مشکل جدی مواجه می شوند.
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران گفت: در صورت ابلاغ شیرخام از دامداران هفت استان کشور همچون خراسان، اصفهان، تهران، البرز، فارس، قزوین، آذربایجان شرقی و چهارمحال بختیاری به عاملیت سازمان تعاون روستایی و مباشرت اتحادیه سراسری دامداران خریدرای خواهد شد.
وی ابراز کرد که در روزهای پایانی امسال، ابلاغیه خرید تضمینی شیرخام به شکل موقت توسط وزارت جهاد کشاورزی صادر شود.

** شیرخام به طور میانگین 11 هزار و 600 ریال خریداری می شود
عزیزالهی درباره قیمت خرید فعلی شیرخام توسط صنایع گفت: در حال حاضر به طور میانگین هرکیلوگرم شیرخام با نرخ 11 هزار و 600 ریال خریداری می شود و صنایع لبنی آن را با نرخی بیش از این خریداری نمی کنند.
به گفته وی، درحال حاضر شیرخام تولیدی کشور از نظر کیفی، فاقد چربی 3.5 درصد و بارمیکروبی زیر 100 هزار هستند.
وی ادامه داد: فقط یکی از شرکت های بزرگ لبنی با شیوه خاصی، بخشی اندکی از شیرخام با کیفیت دامداری های بزرگ صنعتی را با قیمت حدود 14 هزار ریال خریداری و بقیه شیرخام را با قیمت های پایین تر می خرد.
به گزارش ایرنا، در مجموع سالیانه 8.7 میلیون تن شیرخام در کشور تولید می شود که از این میزان بیش از 6 میلیون تن وارد صنایع لبنی و بقیه به شکل سنتی و خود مصرفی استفاده می شود.

منبع:ایرنا
کد خبر 66b33dc6c68a43c693788854bbeeade0

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =