صنایع غذایی> دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر با اشاره به مجوز واردات ۴۸۰ هزار تن شکر در سال جاری گفت: ۳۱۲ هزار تن شکر تا پایان خرداد وارد کشور می‌شود.

بهمن دانایی با اشاره به مجوز واردات 480 هزار تن شکر خام، برای تأمین نیاز مرداد و شهریور سال جاری گفت: بالغ بر 312 هزار تن شکرخام خریداری شده که در قالب 5 کشتی تا پایان خرداد به کشور وارد می‌شود.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر با بیان اینکه یکی از کشتی‌های حمل شکر به کشور وارد شده است، افزود: 4 کشتی دیگر حامل شکر وارداتی طی روزهای آتی و تا پایان خردادماه به کشور وارد می‌شوند.

وی ارزش شکر خام وارداتی به کشور را حدود 860 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: اختیار تقسیم میزان واردات توسط کارخانجات به انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر واگذار شده و براساس تولید 3 سال اخیر کارخانه‌ها، انجمن سهم میزان واردات هر کارخانه را مشخص کرده است.

دانایی تصریح کرد: قیمت خرید شکر از کارخانجات توسط دولت در سال گذشته 2530 تومان مصوب شد که بر این اساس مقرر شد، کارخانجات شکر را با قیمت 2300 تومان عرضه کنند و مابه‌التفاوت 230 تومانی را از دولت دریافت کنند.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند وشکر با بیان اینکه بخشی از مطالبات کارخانجات و چغندرکاران بابت مابه‌التفاوت قیمت شکر در سال‌های 93 و 94 هنوز از سوی دولت پرداخت نشده است، گفت: کارخانجات تمام مطالبات سال 93 چغندرکاران را از محل اخذ تسهیلات بانکی پرداخت کرده‌اند و در حال حاضر کارخانه‌ها حدود 250 میلیارد تومان از دولت طلبکارند.

وی افزود: بر اساس قول وزیر جهاد کشاورزی مطالبات کارخانجات قند و شکر بابت مابه‌التفاوت نرخ عرضه در بازار و نرخ مصوب قند و شکر در سال 93 تا پایان ماه جاری پرداخت می‌شود.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر تصریح کرد: هنوز به طور دقیق سود حاصل از فروش شکر وارداتی مشخص نیست، اما مقرر شده تا با سود حاصل از واردات آن بخشی از بدهی سال 94 دولت به کارخانجات قند و شکر تسویه شود.

وی بیان داشت: تولید شکر در سال 94 از مرز 1.5 میلیون تن گذشت و خوداتکایی در تولید این محصول از مرز 70 درصد گذشت، در حالی که در سال‌های 87 تا 90 خوداتکایی در تولید شکر در کشور از 25 درصد هم کمتر شده بود.

دانایی با بیان اینکه امیدواریم امسال 1.6 میلیون تن شکر در کشور تولید شود، گفت: سال گذشته 5 میلیون و 600 هزار تن چغندر قند از کشاورزان خریداری شد که با استقبالی که از طرف کشاورزان در کشت این محصول مشاهده می‌شود، پیش‌بینی می‌کنیم میزان تولید چغندر قند در کشور از مرز 6 میلیون تن هم بگذرد.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر بازار شکر را در سال جاری و ماه رمضان خوب عنوان کرد و گفت: روز گذشته 4 هزار تن شکر در بورس کالا عرضه شد که به دلیل اشباع  بازار فقط هزار و 925 تن از آن معامله شد.

وی قیمت عرضه شکر در بورس کالا را 2300 تومان عنوان کرد و افزود: در چند روز اخیر شکر 900 گرمی با قیمت 2450 تومان هیچ خریداری در بورس نداشته است و این اتفاق هم نشان می‌دهد که هیچ تنشی در بازار نیست.

دانایی به افزایش قیمت جهانی شکرخام اشاره کرد و گفت: قیمت شکر از 330 دلار در هر تن به حدود 480 دلار رسیده است.

وی با بیان اینکه قیمت جهانی شکر خام برخلاف انتظار افزایش یافته است، گفت: قیمت جهانی محصولات کشاورزی در سال‌های اخیر روند کاهشی داشته، اما به علت بارندگی‌های شدید یک ماه اخیر در برزیل، بارگیری کشتی‌های حمل شکر تا حدی با مشکل مواجه شده که پیش‌بینی می‌شود، با قطع بارندگی‌ها مجدد بارگیری به روند سابق برگردد و مشکل افزایش قیمت جهانی این محصول هم حل شود.

دانایی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه شکرهای وارداتی قبلا خریداری شده و در حال ورود به کشور است، آیا ممکن است که افزایش جهانی قیمت شکر منجر به افزایش قیمت شکر شود، گفت: : شکر با قیمت مصوب عرضه می‌شود و امکان افزایش قیمت بدون مصوبه وجود ندارد.

منبع:فارس
کد خبر 6766c350bca34292a4801236cda1bdea

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید محمد علایی ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    2 0
    با سلام . احتراماً راجع به مطالب فوق قیمت امروز شکر در مشهد 2640 تومان تحویلی می باشد که اختلاف فاحشی با صحبت آقای دانایی دارد و همچنین فروش در بورس به صورت پیش فروش و بعد از 15 روز حواله آزاد و حمل آن نیز 10 روز طول می کشد در ضمن قیمت عرضه شکر بسته بندی در بورس مبلغ 2722 تومان می باشد و صحت مطالب بالا اصلاً مورد تایید نمی باشد .