مواد غذایی> دولت اوکراین روز شنبه تحریم های بازرگانی را در مورد روسیه با ابلاغ دو بخشنامه به اجرا در آورد که گفته می شود در پاسخ به تحریم های روسیه علیه این کشور و لغو محدوده آزاد تجاری روسیه و اوکراین اعمال شده است.


تحریم های بازرگانی اوکراین به دنبال لغو محدوده آزاد تجاری روسیه با این کشور در چارچوب توافقنامه محدوده آزاد تجاری جامعه همسود، اجرایی شده است.
دولت روسیه روز جمعه با صدور بخشنامه ای لغو محدوده آزاد تجاری روسیه با اوکراین را اعلام کرد که بر اساس این تصمیم از تمام کالاهای اوکراینی که وارد این کشور می شود ،تعرفه های گمرکی اخذ خواهد شد.
تحریم های بازرگانی اوکراین علیه روسیه هم در دو بخشنامه و به دنبال اجازه مجلس اوکراین و دستور «پترو پوروشنکو» رئیس جمهوری این کشور به دولت، امروز اجرایی شد.
«آرسنی یاتسنیوک» نخست وزیر اوکراین امروز در جمع خبرنگاران در مورد دو بخشنامه ضدروسی گفت: بخشنامه نخست مربوط به منع ورود کالاهای روسی به اوکراین و فهرست این کالاها می شود. بخشنامه دوم شامل تعرفه های گمرکی برای کالاهای روسی صادراتی به اوکراین است.
در همین حال وزارت توسعه اقتصادی اوکراین امروز فهرست کالاهای روسی مشمول تحریم اوکراین را منتشر کرد که شامل محصولات کشاورزی، مواد غذایی، شیرینی جات، مشروبات الکلی و غذای سگ و گربه می شود.
علاوه بر آن تجهیزات و لوازم یدکی قطارها و اتوبوس های برقی هم در فهرست کالاهای تحریمی اوکراین قرار گرفته است.
قرارداد محدوده آزاد تجاری جامعه همسود در سال 2011 امضا شده است و بر اساس آن روسیه با کشورهای عضو این جامعه به تجارت با تسهیلات ویژه می پردازد.
مسکو تصمیم لغو محدوده آزاد تجاری با اوکراین را پس از چند دور مذاکره بی نتیجه با کی یف و بروکسل اتخاذ کرد و مقام های روس علت این امر را دفاع از بازارهای داخلی و تولیدکنندگان خود در برابر ورود بی رویه و بدون اخذ تعرفه کالاهای اروپایی به روسیه عنوان کرده اند.
ولادیمیر پوتین در این رابطه، مساله مهم میان مسکو و اتحادیه اروپا را مطابقت نبودن نظام بازرسی مواد غذایی روسیه با این اتحادیه خواند و اظهار کرد: بر اثر این مساله، محصولات کشاورزی روسیه وارد بازارهای اروپایی نمی شود و اگر قرارداد همکاری تجاری اوکراین با اتحادیه اروپا اجرا شود، محصولات اروپایی از طریق این کشور بدون اخذ تعرفه های گمرکی وارد بازار روسیه خواهد شد که به تولید کنندگان محصولات کشاورزی روسیه ضربه خواهد زد.
وی همچنین به درخواست اتحادیه اروپا از مسکو برای رعایت استانداردهای فنی اروپایی درباره کالاهای ساخت روسیه اشاره کرد و افزود: نمی توانیم در یک روز این کار را انجام دهیم و زمان زیادی می برد، زیرا باید بخشی از تجهیزات و دستگاه ها نوسازی شود و باید پرسید که تمام کارگران را باید بیکار کنیم؟
اوکراین تا دو سال پیش و قبل از سرنگونی حکومت ویکتور یانوکوویچ و روی کار آمدن حکومت غرب گرا در کی یف از شرکای عمده تجاری روسیه بود و حجم مبادلات تجاری دو کشور تا رقم حدود 30 میلیارد دلار افزایش یافته بود.
اما در شرایط کنونی مبادلات بازرگانی دو کشور بشدت افت کرده و حتی ممکن است با تدابیر اتخاذ شده از سوی مسکو و کی یف علیه یکدیگر تا پنج میلیارد دلار هم کاهش یابد.

منبع: ایرنا
  
کد خبر 67bd0e8b7c764cd486ee29840014e8e2

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =