کشاورزی> اگر دولت برای مشوق صادراتی محصول سیب‌زمینی فکری اساسی نکند، به‌طور قطع سیب‌زمینی‌های تولیدشده در کشور به سرنوشت سیب‌زمینی‌های تابستانه استان فارس که خرید تضمینی شده بودند، دچار می‌شود.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن ملی سیب‌زمینی ایران درباره یک‌هزار و 700 تن سیب‌زمینی معدوم‌شده در استان فارس گفت: این سیب‌زمینی‌ها ماحصل خرید تضمینی بوده است که توسط سازمان تعاون روستایی این استان خریداری شده و برای جلوگیری از تنش در بازار، در انبارهایی که از لحاظ فنی و خنک بودن نامناسب بوده، نگهداری شده است.

محمدرحیم نیازی افزود: دولت در راستای حمایت از محصولات کشاورزی، خرید تضمینی محصولاتی همچون گندم، جو، سیب‌زمینی، برنج و... را در دستور کار دارد، اما باید دانست که به غیر از این نوع حمایت، می‌شود از مشوق‌های صادراتی و صادرکنندگان کشور نیز حمایت کرد که در این صورت علاوه بر آنکه محصولات کشاورزی تنظیم بازار داخلی را بر هم نمی‌زنند، ارز به کشور وارد شده و اشتغال ایجاد شود.

ادامه معدوم‌سازی در صورت تعیین نشدن مشوق صادراتی

سخنگوی انجمن ملی سیب‌زمینی ایران خاطرنشان کرد: سیب‌زمینی محصولی است که 90 درصد آن را آب تشکیل می‌دهد و اگر در انبارهایی که از لحاظ فنی وضعیت مناسبی ندارند، نگهداری شود، پس از مدتی دچار پختگی و گندیدگی خواهد شد که بوی تعفن آن علاوه بر آلودگی محیط اطراف، باعث سایر عوارض زیست‌محیطی می‌شود.

وی ادامه داد: اقدامی که دولت اخیراً برای این مقدار سیب‌زمینی انجام داد، شایسته بود، زیرا محصول آلوده‌شده را نمی‌توان حتی به مصرف دام رساند؛ بنابراین معدوم‌سازی تنها راه‌حل است.

نیازی تصریح کرد: اما اگر پیش از آنکه سیب‌زمینی‌ها بگندد، دولت برای آن مشوق صادراتی تعیین می‌کرد تا این محصول صرف صادرات می‌شد، دیگر چنین اتفاقی نمی‌افتاد.

وی یادآور شد: سال گذشته قرار بود برای هر کیلوگرم سیب‌زمینی 150 تومان یارانه به صادرکنندگان پرداخت شود که متأسفانه دولت به تعهد خود عمل نکرد و رکود کشوری گریبان سیب‌زمینی را نیز گرفت.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن ملی سیب‌زمینی ایران تأکید کرد: پیشنهاد می‌شود که مشوق‌های صادراتی برای سیب‌زمینی‌های موجود در کشور که در فصل جاری تولید شده است، تعیین شود تا ماجرای معدوم‌سازی دوباره تکرار نشود.

نیازی اظهار داشت: اگر چنین تصمیمی به سرعت توسط دولت و مجلس برای صادرات سیب‌زمینی اتخاذ نشود، سال آینده به طور قطع سطح زیر کشت و تولید محصول سیب‌زمینی کاهش چشمگیری خواهد داشت و از آنجا که این محصول قابلیت واردات به کشور را ندارد، مصرف‌کنندگان نیز دچار تنش می‌شوند.

وی همچنین گفت: در حال حاضر کشاورزان گله‌مندی بزرگی از دولت دارند، زیرا برای ترویج مصرف سیب‌زمینی با توجه به ارزش غذایی که دارد، تبلیغات مؤثری انجام نشده است.

نیازی درباره اینکه اگر الگوی کشت رعایت می‌شد، دیگر شاهد چنین معدوم‌سازی‌هایی نبودیم، افزود: از آنجا که کشاورزی در استان‌های مختلف پراکندگی زیادی دارد، نمی‌توانیم همه را ملزم به کشت محصولات خاص کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر می‌شد احاطه کامل به کشاورزی کل کشور داشت، می‌توانستیم با رعایت الگوی کشت، از حوادث این‌چنینی جلوگیری کنیم، اما با توجه به تولید مناسب محصول سیب‌زمینی و ارزش غذایی آن، می‌توان صادرات را پیشه کرد تا ارزآوری مناسبی نصیب کشور شود.

نیازی در پایان تصریح کرد: ارزش غذایی سیب‌زمینی کمتر از برنج نیست، اما از آنجا که بیش از سه ماه نمی‌توان آن را در انبارها نگه داشت، دولت باید سریعاً تصمیم بگیرد برای محصولات موجود مشوق صادراتی تعیین کند.

منبع:ایانا
کد خبر 6bbfd31df0ef485bb1fc5f3d9227131b

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =