مواد غذایی> در شرایطی که صندوق بیمه محصولات کشاورزی از سوی دولت به‌عنوان یک مجموعه دولتی زیان‌ده شناخته شده و با وابستگی به بانک کشاورزی و بدهی چند میلیاردی دولت، قدرت مانور از این صندوق گرفته شده، به‌منظور افزایش کیفیت خدمات، واگذاری آن به بخش خصوصی در دستور کار قرار گیرد.

رییس هیات مدیره صندوق توسعه صادرات آبزیان ایران با اعلام این خبر گفت: با وجود گذشت بیش از پنج ماه از وقوع لکه‌سفید در چهار استان کشور، هنوز تعیین تکلیف مشخصی برای خسارت وارد‌شده به پرورش‌دهندگان میگو مشخص نشده است.

ارسلان قاسمی افزود: هرچند در برخی استان‌ها صندوق‌های بیمه به‌صورت استانی و با سلیقه انتخابی اقدام به پرداخت بخشی از خسارت واردشده به پرورش‌دهندگان میگو داشته‌اند، اما هنوز نحوه پرداخت، زمان پرداخت و اجماعی برای میزان خسارت واردآمده با آنچه گزارش بیمه برآورد کرده است، وجود ندارد.


کارگزاری بیمه محصولات آبزی به بخش خصوصی واگذار شود


وی با اشاره به عملکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی خاطرنشان کرد: از آنجا که صندوق بیمه طی سال‌های گذشته نتوانسته رضایت فعالان حوزه کشاورزی را فراهم کند، واگذاری کارگزاری‌های بیمه می‌تواند در افزایش کیفیت خدمات صندوق بیمه مؤثر باشد.

رییس هیات مدیره صندوق توسعه صادرات آبزیان ایران ادامه داد: سال گذشته این اتحادیه پیشنهاد واگذاری بیمه محصولات آبزی به بخش خصوصی را در قالب طرحی مدون به وزارت جهاد کشاورزی داده است، اما پاسخ دریافتی مبنی بر زیان‌ده بودن این صندوق بوده و تا اعلام واگذاری آن زمان خواهد برد.

قاسمی تصریح کرد: واگذاری بخش‌های مختلف صندوق بیمه به تشکل‌ها و NGOهای فعال در این حوزه می‌تواند در افزایش کیفیت خدمات صندوق بیمه مؤثر باشد، چرا که تشکل‌ها که خود متولی تولید هستند، می‌توانند گزارش مناسبی از نحوه خسارت‌های وارده و همچنین زوایای پنهان‌مانده آن برای کارشناسان بیمه داشته باشند، در حالی که امروز با قاطعیت می‌توان گفت عملکردی که صندوق بیمه داشته است، با کشورهای آفریقایی نیز قابل مقایسه نیست.

وی یادآور شد: در همه کشورها بیمه از بخش‌های متنوعی برخوردار است که کشاورزان و بخش‌های تولید را به افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه ترغیب می‌کند، اما صندوق بیمه محصولات کشاورزی در ایران که با وابستگی مستقیم به بانک کشاورزی و اکنون با بدهی چند میلیاردی دولت به این صندوق روبه‌رو شده است، از هرگونه اقدام اجرایی در حوزه حمایت از تولیدکنندگان داخلی ناتوان شده است.

قاسمی در پایان اظهار امیدواری کرد: در جریان واگذاری‌های بخش کشاورزی به بخش خصوصی، صندوق بیمه به‌منظور افزایش کارآمدی در اولویت قرار گیرد.

منبع:ایانا
کد خبر 6cc1186d5fbe4d8dac20d6607595e3f9

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =