کشاورزی> در دومین نشست وزرای کشاورزی ایران و هلند، بر صادرات میوه و محصولات باکیفیت ایرانی همچون گیاهان دارویی، لبنیات، محصولات شیلاتی و مسائل مربوط به آب و خاک تأکید شد و علاوه بر آن صادرات محصولات ایرانی از طریق هلند به سایر کشورها موضوع مورد بحث در کمیته‌های مشترک کشور هلند قرار گرفت.

در راستای توسعه همکاری‌های کشاورزی ایران و هلند، دومین نشست وزرای کشاورزی این دو کشور در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

وزیر جهاد کشاورزی در این دیدار بر زمینه همکاری‌های فی‌مابین تأکید کرد و گفت: مسئله همکاری‌های تحقیقاتی و آموزشی باید در دستور کار جدی قرار گیرد و علاوه بر آن، از تجارب سازنده و ارزشمند کشور هلند در زمینه مسائل مربوط به آب و خاک و تجهیز زمین استفاده خواهیم کرد.

محمود حجتی افزود: مسائلی که به توسعه گل و گلخانه‌ها مربوط می‌شود، در دستور کار جدی قرار دارد و علاوه بر آن، سه نمونه فعالیت که توسط شرکت‌های هلندی در ایران در حال فعالیت است، از اقداماتی است که مورد توجه این وزارتخانه قرار دارد.

وی همکاری در سازمان عمران جهاد کشاورزی استان کرمان را یکی از این پروژه‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: با حضور شرکت‌های هلندی در سطحی معادل ۷۵۰ هکتار گلخانه در استان کرمان در حال انجام است و طی چند روز آینده عملیات اجرایی آن شروع می‌شود.

حجتی ادامه داد: پروژه دیگری در خرم‌آباد وجود دارد که با سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های ایرانی و هلندی در زمینه ایجاد مجتمع گلخانه‌ای در حال کار است و علاوه بر آن در منطقه آزاد ارس در جلفا با همکاری سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی و شرکت هلندی، فاز نخست طرح یک‌هزار هکتاری ایجاد گلخانه‌ها در حال انجام است.

وی تصریح کرد: آینده روشنی پیش روی روابط بخش کشاورزی بین ایران و هلند متصور هستم و همکاری در زمینه تجارت بین دو کشور بسیار حائز اهمیت است.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: با توجه به جمعیت ۳۰۰ میلیون نفری اطراف ایران و بازار مناسبی که وجود دارد، موقعیتی است که کشور هلند بتواند درباره تجارت بین‌الملل در داخل و خارج کشور با ایرانی‌ها همکاری کند.

حجتی تأکید کرد: ایران در تولید محصولاتی چون پسته، زعفران و خرما دارای رتبه‌های نخست در سطح بین‌الملل است و این محصولات قابل عرضه به بازارهای جهانی است که می‌توانیم به کشور شما صادر و از آن طریق راهی بازارهای دیگر کنیم.

وی اظهار داشت: باخبر هستیم که کشور هلند در تولید برخی مراحل گل و تولید پیاز یا نشاء در سایر کشورها فعالیت و سپس به هلند صادر می‌کنند و با توجه به وجود متخصصان برجسته ایرانی و اقلیم و موقعیت جغرافیایی کشور ما، پیش‌بینی می‌کنیم که بتوانیم بین تولیدکنندگان ایران و هلند، همکاری‌های مشترک بیشتری برقرار کنیم.

حجتی همچنین گفت: دوره پس از برجام رسیده و پیش‌بینی می‌شود که همکاری‌ها با سایر کشورها گسترش یابد.

وی درباره پروژه کرمان افزود: در مناطق مختلف کشور، جای پای هلندی‌ها در توسعه گلخانه‌های مدرن وجود دارد و پروژه ۷۵۰ هکتاری کرمان نیز در حال انعقاد قرارداد است.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در زمینه شیلات و آبزی‌پروری نیز برنامه‌های توسعه‌ای رو به گسترشی داریم، به‌گونه‌ای که تولید محصولات شیلاتی در حال حاضر یک میلیون تومان و با اجرای طرحی که از یک سال گذشته آغاز شده، طی بلندمدت خواهیم توانست به عدد یک میلیون تن برسیم و در میان‌مدت نیز تولید ۲۰۰ میلیون تن آبزی در قفس‌های واقع در خلیج فارس و دریای عمان قابل تصور است.

حجتی ایران را یکی از صادرکنندگان بزرگ میگو برشمرد و ادامه داد: قبل از تحریم، میگوی ایرانی به اروپا صادر می‌شد و مرکز صادرات آن نیز کشور اسپانیا بود.

وی تصریح کرد: تمامی زنجیره تولید میگو ازقبیل نهاده‌ها، غذا، تولید لارو و فراوری تحت استاندارد HACCP قرار دارد که امیدواریم پس از برجام با کمک تولیدکنندگان ایرانی بتوانیم تولید را توسعه دهیم.

حجتی ایران را یکی از کشورهای عمده تولیدکننده و صادرکننده خاویار به اروپا عنوان کرد و یادآور شد: متأسفانه بعد از فروپاشی اتحاد شوروی، بر اثر صید بی‌رویه، ذخایر خاویاری دریای خزر به صفر نزدیک شد، اما پنج کشور حاشیه دریای خزر با همکاری "سایتس" که وابسته به سازمان جهانی محیط زیست است، برداشت را متوقف کردند؛ بنابراین سرمایه‌گذاری سنگینی را در سواحل دریای خزر درباره پرورش ماهی خاویاری انجام داده‌ایم که سال به سال در حال پیشرفت است و طرحی که ۱۲ سال پیش آغاز شده، در سال جاری به تولید خاویار رسیده است؛ بنابراین آمادگی داریم با سرمایه‌گذاری شرکت‌های هلندی در زمینه فرآوری، برندسازی و صادرات آبزیان ازجمله میگو، ماهیان خاویاری و سایر آبزیان همکاری کنیم.

وی تأکید کرد: با طرف‌های آمریکایی هم پس از حل و فصل مسائل مربوطه در حال رایزنی هستیم تا مذاکراتی در این زمینه انجام دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در زمینه مواد ژنتیکی آماده همکاری هستیم و علاوه بر آن مسائل مربوط به قارچ و تولید آن با توجه به آنکه بزرگ‌ترین واحد بستر کشت توسط هلندی‌ها با ظرفیت ۱۴۰ هزار تن در ایران ایجاد شده است، توقع داریم که ظرفیت‌های مناسبی در بخش گیاهان دارویی نیز به‌وجود آید.

حجتی همچنین گفت: یک هزار و ۴۵۰ نوع گیاه دارویی در ایران وجود دارد که به‌صورت خام و فله‌ای بسته‌بندی و صادر می‌شود؛ بنابراین می‌توانیم از گیاهانی همچون زعفران، عناب و زرشک به‌صورت فرآوری‌شده و استحصال مواد مؤثره و سپس ایجاد برند برای صادرات استفاده کنیم و در این زمینه همکاری‌های مشترکی می‌تواند شکل گیرد.

وی در ادامه افزود: از تشریک مساعی کشور شما برای آموزش اعضای هیأت علمی ایران خوشحالم، زیرا در این بخش ظرفیت‌های همکاری فوق‌العاده‌ای وجود دارد.

حجتی خاطرنشان کرد: امیدوارم با همکاری همدیگر، برندسازی و بازاریابی محصولات صادراتی ایران را حمایت کنیم و این کار مشترک را به پیش ببریم و کارگروه مشترکی نیز مسئولیت پیگیری تفاهم‌های منعقدشده را بر عهده خواهد داشت.

وجود فرصت مناسب برای تولید گل در ایران از نظر هلندی‌ها

وزیر اقتصاد، انرژی و کشاورزی هلند در این دیدار بخش کشاورزی در هلند را رقابتی برشمرد و گفت: کشور ما دومین صادرکننده محصولات کشاورزی در جهان است و تولید محصولات بر اساس اصلاح مصرف آب، در هلند بسیار شناخته شده است.

هنگ کامپ افزود: یکی از نگرانی‌های کشاورزی در ایران، مراحل پس از تولید محصولات کشاورزی تا رسیدن به دست مصرف‌کننده است که در این باره پیشنهاداتی داریم.

وی خاطرنشان کرد: محصولات کشاورزی و میوه‌های ایرانی کیفیت بالایی دارند و امکان بررسی بیشتر برای صادرات این محصولات به اروپا، هلند و سایر کشورها وجود دارد.

کامپ ادامه داد: علاقه‌مند به همکاری دوجانبه در زمینه محصولات لبنی هستیم، زیرا تولید محصولات لبنی ایرانی از کیفیت خوبی برخوردار است.

وی تصریح کرد: فرصت‌های بسیار مناسبی در زمینه تولید گل در ایران وجود دارد و هلند به‌عنوان بهترین کشور تولیدکننده گل در جهان، علاقه‌مند به همکاری در این زمینه است.

وزیر اقتصاد، انرژی و کشاورزی هلند یادآور شد: معتقدیم که شرکت‌های ایرانی و هلندی با حمایت‌های دولت می‌توانند اقدامات مشترکی را انجام دهند و در این راستا امیدواریم که به یک تفاهم‌نامه همکاری برسیم.

کامپ تأکید کرد: امیدواریم در کمیته مشترک ایران و هلند تفاهم‌نامه همکاری به‌صورت بلندمدت به امضا برسانیم.

وی درباره همکاری ایران و هلند برای صادرات به کشور سوم اظهار داشت: برقراری ارتباط تجاری با ایران در راستای صادرات محصولات به کشورهای دیگر برای ما عادی نیست، اما در یک کمیته مشترک که فردا برگزار می‌شود، مطرح می‌کنیم تا جواب مسئولان را داشته باشیم.

کامپ این مدل همکاری را جالب خواند و گفت: فعالیت‌های شیلاتی برای هلند بسیار بااهمیت است، زیرا سرمایه‌گذاران زیادی در بخش آبزی‌پروری و کشتی‌های هلندی و دانمارکی داریم که در این زمینه فعالیت می‌کنند و همکاری مشترک برای فرآوری، برندسازی و صادرات را در کمیته مشترک مطرح خواهیم کرد.

وی درباره بخش سبزی و صیفی افزود: حدود ۶۰ درصد از بذر سبزیجات و دانه‌ها توسط کشور هلند توزیع می‌شود و برای کشور ما منابع ژنتیک گیاهی حائز اهمیت است که در این راستا بانکی تشکیل داده‌ایم و تولید باکیفیت را مدنظر داریم و می‌توانیم در این زمینه همکاری‌های مشترک داشته باشیم.

منبع:ایانا

کد خبر 6dc1997669c34952a822ccaee0094d29

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =