مدیرعامل اتحادیه باغداران کشور گفت: در حال حاضر بخش زیادی از سیب های تولید در باغات کشور بازار پسندی لازم را ندارد  به طوری که می توان گفت  ۲۵ تا  ۳۰ درصد از این محصول قابل عرضه به بازار نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم  تولید سیب پادرختی و درجه سه هر ساله در کشور وجود دارد اما مشاهدات میدانی نشان می دهد که میزان آن در سال جاری بیشتر از سال های گذشته است. این سیب ها به قیمت کمی  برای تولید کنستانتره به واحد های صنایع تبدیلی می روند و ارزش افزوده کمی برای تولید کننده و اقتصاد کشور دارند.

از مناطقی که حجم بالای این سیب ها خودنمایی کرد، ارومیه است که عکس های آن در فضای مجازی دست به دست می شود و تاسف همگان را به همراه داشت؛ فعالان بخش کشاورزی منطقه، دلایل این امر را افزایش دمای هوا، در سال زراعی گذشته و قطع مکرر برق و عدم آبرسانی چاه های برقی  می دانند.

باغداران نیز از کاهش کیفیت سموم گلایه دارند که با وجود استفاده چند باره و بیش از نیاز، کارایی لازم را ندارد؛ افزایش قیمت کود در سال زراعی گذشته کیفیت کودهای مصرفی راکاهش داده  است و از طرفی کود های تقلبی بیشتری در بازار مشاهده می شود.

سازمان تعاون روستایی هر کیلوگرم  سیب های درجه سه تولیدی باغداران را 1460 تومان  خریداری می کند اما این خرید نیز حتی پاسخگو نیست به طوری که گفته می شود 250 هزار تن سیب پادرختی، تنها در  آذربایجان شرقی تولید شده است. 

تغییر تحولات افغانستان نیز بر روی صادرات سیب ایران تاثیر گذاشته است و صادرات این محصول ما را به این کشور و حتی پاکستان دچار مشکل کرده است.


30 درصد از سیب تولیدی امسال درجه سه است

کمال  یدالهی مدیرعامل اتحادیه باغبانی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در این ارتباط اظهار داشت: با توجه به اینکه امسال سال آور سیب درختی بوده و  حجم تولید افزایش یافته است به تناسب آن حجم تولید سیب درجه سه نیز افزایش یافت؛ همچنین  افزایش تولید،منجر به بالا رفتن میزان سیب درجه دو گردیده است.

وی افزود: شرایط اقلیمی امسال و تنش گرمایی در ابتدای فصل درکاهش کیفیت سیب های تولیدی موثر بوده است.

مدیرعامل اتحادیه باغداران کشور ادامه داد: افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی  بخصوص سموم وکود های پتاسه فسفاته نیز باعث شده است که کشاورزان از کود کمتری استفاده کنند و  سطح مبارزه شیمیایی با آفات نیز کاهش یافته که این امر نیز به آفت زدگی بیشتر این محصولات و در نتیجه کاهش کیفیت  سیب منجر گردیده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 25 تا  30 درصد از این محصول سیب امسال از سایز مناسب برای عرضه به  بازار برخوردار نیست.

یدالهی اظهارداشت:  ظرفیت صنایع تبدیلی  وفراوری محصولات باغی و همچنین حمل و نقل کشور امکان جذب و جابه جای  سیب در فصل برداشت را نداشته ؛ از طرفی در همه استان ها ی تولید کننده محصولات باغبانی صنایع تبدیل  وفراوری وجود ندارد که مشکلات در این مناطق بیشتر است.

وی گفت: سازمان تعاون روستایی در مناطق تولید سیب درختی، برای جمع آوری سیب های درجه سه (صنعتی)  مراکز متعددی ایجاد کرده است  همچنین  بسیاری از کشاورزان با توجه به اینکه حمل و نقل برای آنها  توجیه اقتصادی ندارد آن را   به مراکز غیر مجاز و کنار جاده ها تحویل می دهند که در این میان   باغداران استان آذربایجان غربی  به علت حجم تولید با مشکلات بیشتری  مواجه هستند.

یدالهی یاد آور شد که همراه شدن برداشت چغندر با سیب نیز باعث افزایش  مشکل حمل و نقل در این استان شده است  اما ظرفیت حمل و نقل کشور  پاسخگوی تقاضای بازار نیست.ودر چنین مقاطعی باغداران وکشاورزان میبایست برای حمل نقل محصول خود هزینه های بیشتری را متحمل شوند و در نتیجه قیمت تمام شده محصول نهایی افزایش زیادی خواهد داشت.

اقلیم کردستان عراق به زودی تعرفه واردات سیب از ایران را حذف می کند

وی اظهار داشت: با توجه رایزنی های انجام شده  اقلیم کردستان عراق به ، زودی  عوارض گمرکی  صادرات سیب درختی را بر داشته  که این امر می تواند روند صادرات را بهبودببخشد.

ید اللهی تاکید کرد: هم زمان با افزایش سطح زیر کشت باغات در کشور  به میزان تولید نیز افزوده میشودکه باید به تناسب آن  صنایع تبدلی نیز افزایش یابد؛  تولیدات کشور در بخش محصولات باغی عمدتا بیش از نیاز داخلی است و لازم است مشوق های برای سرمایه گذاران داخلی وخارجی جهت احداث صنایع تبدیلی وفراوری محصولات کشاورزی  و بالا بردن ارزش افزوده فراهم گردد.


خرید سیب توسط دلالان به قیمت 600 تومان

بنابر این گزارش اکبر فتحی رئیس سازمان تعاون روستایی آذربایجان شرقی نیز در این ارتباط اظهار داشت: سیب‌های درجه سه و چهار، سیب‌های صنعتی و مواد اولیه کارخانجات هستند، این نوع سیب‌ها همواره معضلی برای کشاورزان بوده و به طور معمول 10 درصد از کل تولیدات سیب را شامل می‌شدند که متاسفانه امسال تولید این نوع سیب‌ها به 30 درصد از کل تولیدات سیب استان رسیده است.

 وی افزود: امسال 200 الی 250 هزار تن سیب درجه سه و چهار در استان تولید شده که دلیل این افزایش نسبت به سال‌های گذشته و بی کیفیت شدن سیب‌ها، نیز مشکلاتی چون وقوع تگرگ، سرمازدگی، بادهای شدید و به خصوص تغذیه نامناسب باغات است.

وی گفت: در اوایل فصل برداشت سیب، هر کیلوگرم از سیب‌های درجه سه و چهار توسط دلالان برای کارخانجات به قیمت 600 تومان خریداری می‌شد که در این راستا تمام تلاش خود را برای انجام خرید تضمینی این محصول انجام دادیم.
کد خبر 6ef8208b4bda416dbd77087891dac54a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =