۰ نفر
۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱

مواد غذایی> در حالی که 47 روز از باز شدن مرزهای روسیه به روی لبنیات ایرانی و توافق برای صادرات این محصولات به روسیه می‌گذرد، هنوز محموله‌ای از سوی کارخانه‌های تایید شده ایرانی به این کشور ارسال نشده که به گفته معاون وزیر کشاورزی، با توجه به آمادگی صنایع لبنی در آینده نزدیک شاهد صادرات لبنیات از ایران به روسیه خواهیم بود.

در پی تیره و تار شدن روابط روسیه با کشورهای غربی و ترکیه و اعلام نیاز این کشور برای تامین نیازمندی‌های غذایی‌اش از طریق ایران و پس از یک سال و اندی مذاکره و نهایی شدن پروتکل‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای، از اول بهمن‌ امسال با امضای اعضای گمرکی اوراسیا، صادرات لبنیات ایرانی به روسیه و دیگر کشورهای عضو این اتحادیه آزاد اعلام شد.

در این راستا چهار شرکت ایرانی برای صادرات لبنیات به روسیه مورد تایید قرار گرفتند و براساس اعلام سازمان دامپزشکی کشور، بقیه شرکت‌های تولیدکننده ایرانی نیز می‌توانند با دریافت کد صادراتی برای صادرات لبنیات به روسیه خود را آماده کنند.

علیرغم این شرایط هیچ‌یک از شرکت‌های لبنی تایید شده از سوی اتحادیه گمرکی اوراسیا نتوانستند محصولات خود را به روسیه صادر کنند که به گفته مهدی خلج - رئیس سازمان دامپزشکی - آماده نبودن کارخانه‌های لبنی از دلایل عمده تاخیر در صادرات لبنیات به روسیه است.

اما صنایع لبنی معتقدند که آمادگی لازم برای صادرات به روسیه را دارند اما مشکلات سوئیفت و قوانین مالی، بازرگانی و گمرکی روسیه مانع صادرات لبنیات ایرانی و عامل تاخیر صادرات آن شده است.

حالا پس از 47 روز از نهایی شدن توافقات ایران و روسیه برای صادرات لبنیات، هفته گذشته معاون وزیر کشاورزی روسیه به ایران سفر کرد و به گفته حسن رکنی - معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام - توافقات مثبتی در راستای کریدور سبز گمرکی بین دو کشور انجام شده و روس‌ها به شدت به دنبال آغاز و گسترش صادرات محصولات کشاورزی ایرانی به ویژه انواع محصولات لبنی هستند.

وی  گفت: ایجاد کریدور سبز گمرکی و نهایی شدن توافقات بین ایران و روسیه می‌تواند ویژگی‌های ممتازی از نظر معافیت‌های مختلف در زمینه بروکراسی‌های گمرکی و غیره برای صادرکنندگان ایرانی داشته باشد و شرکت‌های تولیدکننده محصولات لبنی می‌توانند با شرایط راحت‌تری محصولات خود را به روسیه صادر کنند که با توجه به آمادگی شرکت‌های لبنی تایید شده از سوی روسیه و آماده شدن محموله‌های صادراتی در آینده نزدیک شاهد صادرات قریب‌الوقوع لبنیات ایرانی به روسیه خواهیم بود.

البته در دیدارها و جلسات مشترک مسئولان وزارت جهاد کشاورزی با معاون وزیر کشاورزی روسیه طی هفته گذشته، توافقاتی در زمینه انجام مبادلات کشاورزی بین ایران و روسیه بر مبنای واحد پولی روبل و ریال صورت گرفت که با توجه به کاهش ارزش روبل نسبت به دلار طی سال‌های اخیر می‌تواند انگیزه صادرکنندگان ایرانی را برای گسترش مبادلات تجاری در زمینه محصولات کشاورزی با روسیه را افزایش دهد. اما باید دید این صادرات قریب‌الوقوع کی محقق می‌شود و نخستین محموله ایرانی چند روزدیگر و به عبارتی در کدام ماه از سال آینده به این کشور ارسال خواهد شد.


منبع:ایسنا

کد خبر 724f68da617a4f76872d137e5393f5e0

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =