صنایع غذایی> اقتصاد غذا - هفته نامه خبری ، تحلیلی صدا در شماره جدید خود با بهروز فروتن کارآفرین سرشناس صنایع غذایی گفتگویی انجام داده است که متن کامل آنرا می خوانید.


فروتن ملی می بینند، چرا که، از راه سالم و صواب و از تولید و بازرگانی بدست آمده است. اما متاسفانه در ایران واژه سرمایه دار، منتسب به عده کمتری شده است که از راه ناصواب این ثروت را به دست آورده اند.

بهروز فروتن که کارآفرین و بنیانگذار شرکت مواد غذایی بهروز است می گوید: (اگر ثروت از راه تلاش بدست بیاید بسیار خوشایند و شیرین است، اما اگر قرار باشد این ثروت از راه غیر اصولی به دست آورده شود، این سرمایه نیست ، چپاول ثروت دیگران است، در واقع، زاییده نقطه ابهامی قانونی دور زدن قانون یا نترسیدن از خداست)

به هرحال، رسیدن به سرمایه های یک شبه، اعتبار و اعتماد جامعه را دچار مشکل می کند به همین دلیل هم فروتن معتقد است: جامعه یک توانی دارد که باید به صورت عدل، داد و داوری بسته به تلاش افراد بین آنها تقسیم شود. حال اگر ما، کم قانونی یا ابهام قانونی یا دور زدن قانونی را داریم یا افرادی از هر کانال دیگری این ثروت عامه را به نفع خودشان مصادره می کنند، حتما ثروت ملی را مصادره کرده اند. در واقع، نظام قضاوتی ما درباره این آدم ها، راجع به پول نیست، راجع اعتبار جامعه است و باید مدافع اعتبار جامعه باشد.

به هر حال، هر سرمایه داری، از یک فعالیتی کارش را شروع کرده است. مثل یک سرباز صفر که تبدیل به یک درجه دار می شود این بالا آمدن تدریجی مثل رشد یک فرزند است تولید ثروت و بازرگانی مثل بچه هستند تا به تدریج تلاش کنند تا به بلوغ برسند. از طرف دیگر در کشورهای با اقتصاد ازاد هر سه ضلع اقتصاد یعنی کارفرما کارگر و دولت سود میبرندچرا که کارفرما سود کارش را میگیرد کارگر مزایا و حقوق بهتری دریافت میکند و دولت هم بعنوان ضلع سوم با گرفتن مالیات به خواسته هایش میرسد.

به همین دلیل بر اساس صحبت های فروتن در کشورهای پیشرفته ثروت را افتخار ملی میبینند چراکه از راه سالم و صواب و از تولید و بازرگانی بدست امده است.امامتاسفانه در ایران واژه سرمایه دار منتسب به عده ای اندکی شده است که از راه ناصواب این ثروت را بدست اورده اند او میگوید ما باید بین سرمایه گذار اصولی و غیر اصولی تفاوت قائل شویم.کسی که تلاش میکند وام میگیرد بیداری میکشد چون میخواهد افتخار خودش را با افتخار ملی گره بزند.اما کسی که با کلمه سرمایه یک شبه به پول هنگفتی میرسد میخواهد افتخار خودش را با پول گره بزند در نتیجه کسانی که بدون تلاش به پول رسیده اند در بین مردم جایگاهی ندارد.

به گفته این ایین کارآفرین در همه جای دنیا این سرمایه داران نو ظهور رشد میکنند اما اینجا نقش دولت مهم است که با تمام قدرت و توان قانونی در مقابل این گونه افراد بایستد و مدافع حقوق تلاشگران واقعی باشد.

فروتن ادامه میدهد برای ایجاد انگیزه تولید سالم در کشور و داشتن قواعد مساعد برای پیشرفت کار سالم مدیریت کشور باید ملی فکر کند.برای این کار می تواند به دریافت نحوه ارزش افزوده، مالیات، بیمه های اجتماعی، عوارض ناشی از برق ، گاز، آب و ... را بازنگری کند. چرا که سود دولت در گردش کار است کشورهایی نظیر ترکیه، امارات، کره، ژاپن و .... و قواعدشان را بر مبنای هویت تولید سالم در کشور گذاشته اند ما تا زمانی که قانون شفاف نداشته باشیم از نقاط تاریک قانون و ارتباطات شخصی استفاده می شود.و همچنان شاهد پدیده هایی مثل سرمایه داری مثل سرمایه داری نو ظهور خواهیم بود.

مصداق این پدیده های سرمایه داری نو ظهور هم برای خیلی از افراد، کارشناسان و فعالان اقتصادی، همین دور دور کردن های جوانان 20 ساله است. البته نگاه های ضد سرمایه داری نسبت به اوایل انقلاب در حال فروکش کردن است آن زمان طیفی بر اساس آموزه های چپ در مکاتبات مار کسیستی و سوسیالیستی با سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی بخش خصوصی مخالف بودند و همه چیز را دولتی کردند اما این فرایند ادامه پیدا نکرد حتی کشورهای کمونیستی مثل چین و روسیه از اقتصاد بسته چپی برگشتند و زمینه سرمایه گذاری را در کشور هایشان فراهم می کنند.
کد خبر 7274e93f218148b4a6765161cc4edab7

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =