کشاورزی>وزارت جهاد کشاورزی به‌صورت جدی پیگیر اجرایی شدن مصوبه یارانه صادراتی سیب‌زمینی است و پیش‌بینی می‌شود تا هفته آینده به تصویب برسد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره وضعیت سیب‌زمینی و پیاز در کشور گفت: با وجود آنکه تولید این محصولات در سال جاری بالا بوده است، به‌دنبال راهکاری هستیم تا بتوانیم جلوی ضرر و زیان کشاورزان را بگیریم.

عباس کشاورز افزود: از آنجا که این محصولات مشمول قیمت تضمینی است، مشکل خاصی وجود ندارد و کشاورزان در صورت نداشتن بازار مناسب می‌توانند محصول خود را تضمینی بفروشند.

وی در پاسخ به این پرسش که قیمت‌های تضمینی هزینه‌های کشاورزان را پاسخ نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: از سال گذشته مصوبه‌ای درباره پرداخت مشوق 150 تومانی برای هر کیلوگرم سیب‌زمینی به صادرکنندگان در دستور کار قرار گرفت که متأسفانه اجرایی نشد.

کشاورز ادامه داد: در سال جاری وزارت جهاد کشاورزی در راستای کمک به بخش تولید، به‌دنبال تصویب و اجرایی شدن این مصوبه است.

وی پیش‌بینی کرد: تا یک هفته آینده نسبت به اجرایی شدن این مصوبه تعیین تکلیف و مشکل این بخش از تولید مرتفع شود.

وزارت جهاد کشاورزی از ورشکستگی کشاورزان جلوگیری کند

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز از روش محاسبه خرید تضمینی سیب‌زمینی انتقاد کرد و اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی با اصلاح روش محاسبه باید از ورشکستگی کشاورزان جلوگیری کند.

عباس پاپی‌زاده پالنگان تصریح می‌کند: قیمت تمام‌شده تولید هر کیلوگرم سیب‌زمینی بیش از 450 تومان است، در حالی که قیمت تضمینی اعلام‌شده از سوی دولت 360 تومان است. علاوه بر آن، هزینه تولید هر کیلوگرم پیاز بیش از 300 تومان بوده که قیمت تضمینی تعیین‌شده برای این محصول 240 تومان است؛ بنابراین از آنجا که دولت بهای کمتری به کشاورزان پرداخت می‌کند که هزینه‌های آنها را پوشش نمی‌دهد، قیمت تضمینی نمی‌تواند راهکار مناسبی برای حل مشکل آنها باشد.

وی قیمت‌های تضمینی اعلام‌شده در محصولات کشاورزی سال جاری را غیرواقعی دانسته و یادآور می‌شود: بر اساس قانون، قیمت خریدهای تضمینی باید متناسب با هزینه‌های تولید و نرخ تورم باشد که متأسفانه امسال لحاظ نشده است.

پاپی‌زاده تأکید می‌کند: اگر فکری به حال سیب‌زمینی‌کاران نشود، ورشکستگی آنها پیش رو است.

کشاورزان گول مشوق‌های صادراتی را خوردند

رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی کشور نیز روز گذشته این محصول را جایگزین مناسبی برای برنج و گندم دانسته و گفته است: باید ترویج استفاده از مصرف انواع مختلف سیب‌زمینی ازجمله نوع شیرین آن توسط رسانه‌ها انجام شود.

محمد نیازی افزوده است: حدود 100 نوع سیب‌زمینی در کشور وجود دارد که تنها تعداد اندکی از آن در بازار مبادله می‌شود، در حالی که سیب‌زمینی شیرین در استان‌های جنوبی کشور خواهان زیادی دارد و می‌تواند ترویج آن برای استفاده بیشتر مردم از این محصول مؤثر باشد.

وی مشوق صادراتی 150 تومانی که سال گذشته اجرایی نشد را راهکار اساسی برای سال جاری و حل بحران سیب‌زمینی می‌داند.

محصول سیب‌زمینی به‌دلیل آنکه برای حمل و نگهداری در انبار نیازمند شرایط خاص است، مشمول هزینه‌های انبار می‌شود که لازم است در این راستا و بازاررسانی هرچه سریع‌تر یا استفاده در چرخه فرآوری اقدام جدی انجام شود و امسال از آنجا که کشاورزان نسبت به اجرایی شدن مشوق‌های صادراتی اطمینان داشتند، نسبت به کشت حداکثری اقدام کردند و در حال حاضر محصولشان با قیمت نازلی به‌فروش می‌رسد؛ به‌گونه‌ای که قیمت یک گونه 10 کیلوگرمی سیب‌زمینی در جاده‌ها با نرخی معادل شش‌هزار تومان عرضه می‌شود. این در حالی است که به اعتقاد عده‌ای از کارشناسان، هزینه تمام‌شده هر کیلوگرم سیب‌زمینی برای کشاورزان حدود 700 تومان است.

لازم به ذکر است، مطابق اعلام قیمت‌های تضمینی که توسط دولت انجام شد، قیمت هر کیلوگرم سیب‌زمینی پاییزه، بهاره و تابستانه 360 تومان، سیب‌زمینی طرح استمرار 440 تومان، پیاز پاییزه و بهاره 240 تومان و پیاز طرح استمرار با قیمت هر کیلوگرم 270 تومان مشمول قیمت‌های تضمینی خواهد بود و توسط دولت خریداری می‌شود.

منبع:ایانا
کد خبر 7318f0c6bb2944c89fefdebcd2a09a83

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جواد ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    3 1
    تا پول نفت هست قصه ای نداریم دلارهای نفتی میدیم سیب زمینی می خریم کشاورزها هم مهاجرت کنن به شهرها تا بتونن از همه امکانات شهری که در روستاها وجود ندارد استفاده کنند.
  • کوروش ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    1 0
    سلام.گور پدر کار آفرینی و کشاورزی و مسئولان کشاورزی.امسال با سیب زمینی 100 م ضرر کردم.