کشاورزی> نمی توان خرید تضمینی گندم را باعث بهبود بهره‌وری دانست و باید در تحلیلی جامع و اقتصادی دید خرید تضمینی جدا از آثاری که در افزایش تولید داشته است، چه تأثیری بر جامعه کشاورزی گذاشته است.

عضو هیأت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با بیان اینکه خرید تضمینی گندم با هدف حمایت از تولیدکننده، جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان و تنظیم بازار صورت گرفت، گفت: نباید از این ابزار به‌عنوان بهترین و تنهاترین ابزار مدیریت در خرید گندم یاد کرد.

حامد رفیعی با اشاره به به اظهار نارضایتی کشاورزان نسبت به قیمت کم خرید تضمینی و افزایش ناچیز سالانه آن افزود: آیا واقعاً خرید تضمینی گندم باعث بهبود بهره‌وری شده است و به اهداف برنامه توسعه رسیدیم؟ و این خرید تضمینی جدا از آثاری که در افزایش تولید داشته، چه تأثیری بر جامعه کشاورزی گذاشته است.

وی با تأکید بر اینکه نمی‌توان خرید تضمینی گندم را بهترین ابزار حمایت از کشاورز و کشاورزی دانست، خاطرنشان کرد: در کنار این ابزار حمایتی باید از سایر ابزارهای حمایتی که در بسیار از کشورهای جهان استفاده می‌شود و معمول‌ترین آنها بیمه درآمدی و وام بازاریابی است، نیز استفاده شود.

رفیعی یکی از دلایلی که تاکنون نتوانستیم از سایر ابزارهای حمایتی استفاده کنیم را نبود اطلاعات کافی از جامعه کشاورزی اعلام کرد و ادامه داد: با فراهم شدن بسترهای لازم برای جمع‌آوری اطلاعات در بلندمدت خواهیم توانست از ابزارهای مکمل در کنار خرید تضمینی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر به هیچ عنوان نمی‌توانیم خرید تضمینی گندم را حذف کنیم، اما باید بتوانیم از ابزارهایی مانند بیمه درآمدی و وام بازاریابی نیز استفاده کنیم.

عضو هیأت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران یادآور شد: استفاده از ابزارهای مکمل علاوه بر آنکه هزینه دولت را کم خواهد کرد، کشاورزان نیز با ریسک کمتری به تولید محصول می‌پردازند.

رفیعی درباره بیمه درآمدی تأکید کرد: این بیمه یک‌بار به‌صورت پایلوت اجرا شد، اما به‌دلیل عدم دسترسی به ابزارهای اطلاعاتی قوی نتوانستیم در سطح وسیع آن را به اجرا درآوریم و در بیمه درآمدی علاوه بر بیمه محصولات، قیمت محصول و درآمد کشاورزان نیز بیمه می‌شود.

وی با بیان اینکه در وام بازاریابی نیز تولیدکننده می‌تواند با استفاده از وام به برداشت محصول و فروش آن بپردازد و پس از کسب درآمد وام را تسویه کند، اظهار داشت: برای اجرای این طرح‌ها باید قیمت‌گذاری‌ها شفاف باشد و عملکرد تمامی مناطق کاشت مشخص شود.

رفیعی همچنین گفت: باید با دستیابی به اطلاعات قوی از این ابزارهای نوین که استفاده از آنها در جهان مرسوم است بهره‌مند شویم و علاوه بر آنکه فشار را از روی دولت برداریم، موجبات تولید با ریسک کمتر را برای کشاورزان فراهم کنیم.

وی متولی این امر را وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد و افزود: مطالعات در این زمینه کم نیست و وقت آن رسیده است که از حوزه مطالعاتی خارج شویم، به مرحله بسترسازی برسیم و در نهایت طی سال‌های آینده وارد حوزه اجرایی شویم.

عضو هیأت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در پایان خاطرنشان کرد: باید کمی به این موضوع فکر کنیم که چه مقدار از بودجه کشور در بخش کشاورزی صرف می‌شود و آیا تاکنون این هزینه بازدهی موردنظر را داشته است یا خیر؟ باید بتوانیم تحلیل کنیم که فعالیت‌هایی که تاکنون صورت گرفته منجر به بهبود استفاده از منابع تولید شده است یا خیر؟

گفتنی است، قرار بر این بود دیروز یک‌شنبه میزگرد تخصصی بررسی نرخ خرید تضمینی گندم با محوریت بررسی نتایج تأخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم و قیمت سال جاری و همچنین بررسی راهکارهای جلوگیری از تکرار این سیاست‌ها با حضور معاون توسعه امور تولیدی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، دبیر اجرایی بنیاد توانمندسازی گندمکاران، استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه تهران و یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران واقع در استان البرز برگزار شود که ظاهراً به‌دلیل عدم امکان حضور برخی از مدعوین به تاریخ دیگری موکول شده است.

منبع:ایانا
کد خبر 750e64dd8d944505b127af4103db5a13

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =