کشاورزی> امسال پیش‌بینی می‌شود که حدود دو میلیون و 200 هزار تن مرکبات در استان مازندران تولید شود که 400 تا 500 هزار تن آن ظرفیت صادراتی دارد و نیازمند آن هستیم که مشوق صادراتی برای آن در نظر گرفته شود.


رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران با اعلام این خبر گفت: با نزدیک شدن به فصل برداشت مرکبات از باغ‌های این استان، باید فکری به حال مازاد تولید شود تا باغداران متوجه ضرر و زیان نشوند.

دلاور حیدرپور افزود: در سفر گذشته معاون اول رئیس جمهوری به استان مازندران، درخواست‌هایی برای اختصاص یارانه صادراتی به مرکبات، میوه، مرغ، گل و گیاهان زینتی به‌صورت مکتوب ارائه شد که امیدواریم هرچه سریع‌تر جواب این نامه بتواند مشکلات بخش تولید را مرتفع کند.

وی خاطرنشان کرد: نماینده کشاورزان در حال حاضر با ارائه درخواستی کتبی که در این بین سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران نیز همراه آنها است، خواهان اختصاص یارانه صادراتی به محصول مرکبات است.

حیدرپور ادامه داد: در سال گذشته حدود 10 هزار تن مرغ به کشور عراق از سوی یکی از تولیدکنندگان صادر شد، اما باید برای مازاد تولید در کل استان، فکری اساسی شود.

وی تصریح کرد: بخشی از مرغ تولیدی نیز به ترکمنستان و قزاقستان صادر می‌شود، اما از آنجا که هنوز پروتکل بهداشتی مرغ با روسیه نهایی نشده است، با وجود آنکه این کشور پتانسیل زیادی برای مرغ ایرانی دارد، هنوز نتوانسته‌ایم این محصول پروتئینی را صادر کنیم.

حیدرپور یادآور شد: به‌دنبال آن هستیم تا بخشی از صادرات استان را از طریق کشتی‌های کانتینردار یا هواپیما صادر کنیم.

وی از رایزنی‌های هیأت تجاری به کشورهای حوزه دریای خزر ازجمله آستاراخان، قزاقستان، قرقیزستان و ترکمنستان خبر داد و تأکید کرد: در صورتی که این مراودات تجاری به نتیجه برسد، خواهیم توانست مازاد تولید استان را صادر کنیم.

تولید دو میلیون و 500 هزار تن مرکبات در مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران اظهار داشت: در زمینه تولید مرکبات امسال پیش‌بینی می‌شود که دو میلیون و 200 هزار تن انواع مرکبات در استان تولید شود که در صورت فراهم بودن شرایط لازم، امکان صادرات 400 تا 500 هزار تنی مرکبات وجود دارد.

حیدرپور از برداشت نارنگی‌های رقم ژاپنی و بخشی از پرتقال‌های والنسیا که به نام محلی پرتقال کوهی معروف است، گفت: پرتقال‌های پوست‌نازکی که با نام والنسیا وجود دارد، در مرحله برداشت قرار گرفته و اگر مردم ارقام دیگر را در بازار شاهد هستند، باید بدانند برخی بداخلاقی‌ها باعث شده رنگ‌دهی مصنوعی به برخی ارقام دیگر پرتقال و نارنگی با گاز اتیلن صورت گیرد که متأسفانه بر کیفیت محصولات فوق بسیار اثرگذار است.

وی همچنین افزود: رقم پرتقال والنسیا رنگ و مزه خوبی دارد و به‌دلیل پوست‌نازک بودن، قابل شناسایی است، اما سایر ارقام نیاز دارند که تا مرحله رسیدگی کامل روی درخت باقی بمانند.

حیدرپور خاطرنشان کرد: رنگ‌دهی مرکبات از نظر اخلاقی درست نیست، زیرا این امر باعث می‌شود که مصرف‌کننده از محصولات تولیدشده در داخل کشور رضایت کافی نداشته باشد.

وی ادامه داد: میوه موز نیز به‌صورت نارس چیده و پس از رنگ‌دهی به بازار عرضه می‌شود، زیرا موز مراحل رسیدگی را طی کرده، اما مرکبات در صورتی که رنگ‌دهی شوند، چون هنوز به مرحله رسیدگی کامل نرسیده‌اند، از طعم و کیفیت و مزه مناسبی برخوردار نیستند.

خسارت 2000 هکتاری طوفان اخیر به اراضی شالیزاری


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران درباره وضعیت تولید برنج در استان مازندران نیز تصریح کرد: برداشت نخست برنج به اتمام رسیده و در برخی مناطق کشت مجدد و رتون نیز در مرحله برداشت است.

حیدرپور یادآور شد: دو روزی است که استان مازندران با بارندگی و طوفان روبه‌رو است و در برخی مناطق شالیزاری در سطحی معادل یک‌هزار و 500 تا دوهزار هکتار خسارت‌هایی به برنج وارد شده است، اما تولید مناسبی را در سال جاری پیش‌بینی می‌کنیم و مشکل خاصی در کشت مجدد و رتون نداریم.

وی در پایان تأکید کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که حدود 700 هزار تن برنج سفید در سال جاری در استان مازندران تولید شود.

گفتنی است، استان مازندران فردا پذیرای رئیس جمهوری و هیأت همراه بوده که بخش کشاورزی در این بین، به‌دلیل مسافرت برون‌مرزی وزیر جهاد کشاورزی، بی‌نصیب از افتتاح پروژه توسط این مقام مسئول است.

منبع:ایانا
کد خبر 7bc8654f297d4b7086bcf4c6e5c44ea0

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =