۰ نفر
۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳
کشاورزی> رایزنی برای صادرات 500 هزار تن مرکبات ایران به روسیه و کشورهای CIS آغاز شده و هیات‌های تجاری برای آغاز تبادلات تجاری صادرات مرکبات به روسیه اعزام شده‌اند.



مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان مرکبات با اعلام این خبر گفت: ایران سالانه چهار میلیون تا چهار میلیون و 500 هزار تن مرکبات تولید می‌کند و به لحاظ کیفی یکی از بهترین تولیدکنندگان مرکبات جهان به‌شمار می‌رود.

عنایت‌الله بیابانی افزود: به دلایل مختلفی نظیر ضعف در بازاریابی، تاکنون صادرات مرکبات در دستور کار قرار نگرفته است، اما پس از توافقات هسته‌ای و افزایش تبادلات تجاری ایران با سایر کشورها، هیات‌های تجاری ایران برای صادرات میوه ازجمله مرکبات وارد کشورهای CIS به‌ویژه روسیه شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در روسیه یک نمایشگاه دائمی به صادرکنندگان ایرانی اختصاص پیدا کرده است که می‌توانند محصولات خود را در آن عرضه کنند و زمینه‌های گرفتن غرفه توسط صادرکنندگان مرکبات به‌زودی فراهم می‌شود.

والنسیای نوبرانه وارد بازار شد

مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان مرکبات ادامه داد: آنچه به‌عنوان پرتقال کوهی در پایتخت و برخی مراکز استان‌ها به فروش می‌رسد، در واقع والنسیای ایرانی است که در حاجی‌آباد استان هرمزگان و همچنین مازندران تولید شده و در تابستان به‌صورت نوبرانه به فروش می‌رسد.

بیابانی تصریح کرد: از ابتدای آبان‌ماه، نارنگی‌های ژاپنی و اونشو به مرور وارد بازار می‌شوند و از آذرماه برداشت عمده مرکبات آغاز خواهد شد.


پرتقال‌های قاچاقی که راهی سردخانه‌ها شده‌اند، معدوم شوند

وی یادآور شد: بخشی از پرتقال‌های واردشده قاچاق که طی دو سه ماه گذشته به مرور وارد کشور شده و معلوم نیست با کدام ضابطه وارد سردخانه‌ها شده‌اند، به نام پرتقال نوبرانه به قیمت گزاف در بازارهای داخلی به فروش می‌رسند، در حالی که این پرتقال‌ها اساساً ایرانی نیستند و قابل رقابت با پرتقال کیفی استان‌های شمالی و جنوبی کشور نیز نخواهند بود.

بیابانی تأکید کرد: عده‌ای از انحصارطلبان با استفاده از رانت‌هایی که در اختیار دارند، توانسته‌اند پرتقال‌های قاچاق وارداتی خود را در بازارهای مختلف عرضه کنند و به نام ایرانی به فروش برسانند، در حالی که سازمان تعزیرات و دستگاه‌های بازرسی، ابزارهای لازم برای نظارت بر عملکرد سردخانه‌ها را در اختیار دارند و می‌توانند به موقع برای معدوم‌سازی میوه‌های قاچاق اقدام کنند.

بهانه‌تراشی واردکنندگان پرتقال آغاز شد

نایب‌رئیس خانه کشاورزی اظهار داشت: در حالی که برداشت مرکبات هنوز آغاز نشده و چند ماه تا شروع فصل برداشت زمان باقی مانده است، عده‌ای از دلال‌ها و واردکنندگان میوه که حاشیه سود خود را در واردات میوه می‌دانند، به بهانه تنظیم بازار شب عید قصد دارند که واردات مرکبات را در دستور کار قرار دهند.

وی همچنین گفت: سودجویی این واردکنندگان را باید از فریادشان از هم‌اکنون برای کمبود میوه به‌منظور تنظیم بازار شب‌های پایانی سال فهمید و مجوز چنین اقدامی به آنها نداد.

بیابانی در پایان افزود: این بهانه که برای کنترل بازار باید مجوز واردات صادر شود تا بهانه‌ای برای افزایش قیمت نداشته باشند، گزافی بیش نیست، چرا که بسیاری از کشورها که خود تولیدکننده میوه هستند، مجوز واردات به‌منظور تنظیم بازار ارائه نمی‌کنند و به جای آن تلاش می‌کنند زیرساخت‌های توزیع را منسجم کرده و سیکل معیوب بازار را اصلاح کنند؛ لذا به‌نظر می‌رسد استفاده از ابزار واردات برای تنظیم بازار حربه‌ای کهنه باشد که زمان آن در ایران سپری شده است.

منبع:ایانا
کد خبر bd321b4ccb984e6ca816cfc82d5b40fd

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =