صنایع غذایی> رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران بر این باور است که برای نجات اقتصاد ایران باید سیاست‌های حمایت از تولید را تقویت کرد. به عقیده مرتضوی، امکانات و دانش فنی و مهندسی برای ایجاد بستر باثبات در حوزه تولید در کشور وجود دارد.

 بنا به تعریف علمای اقتصاد از اقتصاد مقاومتی، این نوع اقتصاد معمولا در تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف‌کننده یک کشور قرار می‌گیرد که منفعل نیست و سعی در تغییر ساختارهای اقتصادی و بومی‌سازی آن بر اساس اهداف ترسیم شده توسط آن کشور دارد. اقتصاد مقاومتی مفهومی است که در پی مقاوم‌سازی، بحران‌زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای ناکارآمد موجود اقتصادی مطرح می‌شود و تاکید بر مزیت‌های تولید داخل و تلاش بر خوداتکایی دارد.

با توجه به تاکید رهبری بر درون‌زایی و برون‌گرایی اقتصاد، و تاکید ایشان بر اینکه قاچاق کالا به اقتصاد، تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی آسیب‌های جدی وارد می‌کند، نشریه «نگاه هستی» در خصوص این موضوع با رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران گفتگویی ترتیب داده که آنچه که ذیل می‌آید خلاصه‌ای از گفتگوست.

سیدمحمدرضا مرتضوی بر این باور است که برای نجات اقتصاد ایران باید سیاست‌های حمایت از تولید را تقویت کرد. به عقیده وی امکانات و دانش فنی و مهندسی برای ایجاد بستر باثبات در حوزه تولید در کشور وجود دارد.

رییس خانه صنعت و معدن تهران با بیان اینکه واردات بی‌رویه کالا نوعی وطن‌فروشی است گفت: واردات بی‌رویه برنج، شکر، یک‌سری ماشین‌آلات معیوب به کشور خیانت به صنعت و تولید داخل است.

مرتضوی با اشاره به اینکه برای مقاوم‌سازی اقتصاد و تقویت تولیدات داخلی، لازم است صنایع داخلی را مدرن کنیم، اظهار داشت: برای مثال ما اگر صنایع برنج‌کوبی را مدرن کنیم در یک بازه زمانی 4 تا 5 ساله شاید دیگر نیازی به واردات نداشته باشیم.

او ادامه داد: تولیدکنندگان معتبر در داخل کم نداریم. کسانی که به امر مقدس تولید توجه دارند و کالایی در سطح استانداردهای بین‌المللی تولید می‌کنند. نان تست شرکت نان‌آوران به لحاظ طعم و کیفیت حرف اول را می‌زند، ماکارونی‌های کیفی و استانداردی که توسط شرکت‌های صنعتی موجود (تک، مانا و ...) تولید می‌شود. همچنین اولین محموله فروکتوزی که توسط گروه صنتی زر از ایران صادر شد چند نمونه از کارنامه موفق صنعت ایران است. عملکرد این واحد سد دفاعی برای صیانت از ثروت کشور است که ارزش آن کمتر از جنگ در خط مقدم نیست، بلکه یک فرماندهی منسجم است که کارش را به صورت منسجم از یک کارگاه ریخته‌گری در زرندیه شروع کرده و به بزرگ‌ترین پالایشگاه خاورمیانه تبدیل شده، آیا این صنعت تولید داخل در مقابل 10 سالی که مرزهای کشور برای کالاهای قاچاق باز شده بود و به تولید ایرانی آسیب زدند،لایق حمایت نیست؟ نباید اختیار مملکت به گروهی قاچاقچی کالا داده شود که البته اگر نهیب رسای رهبری نبود این موضوع رسمی شده بود و با قطار و کانتینر از مرز هوایی و دریایی و زمینی وارد می‌شد و فساد ریشه مملکت را از بین می‌برد.

وی با بیان اینکه دانشمندان و متفکران وقتی از کار در کشورشان ناامید شوند کشور را ترک می‌کنند و این آسیب بزرگی برای کشور است، افزود: اگر به تاریخ مراجعه کنیم در قرون 12 و 13 این اتفاق در اسپانیا افتاد. یک عده به خاطر فشار کلیسا کشورشان را ترک کردند و کشور به فقر و فلاکت افتاد لذا بایستی قدر نیروهای کاری موثر را بدانیم.

مرتضوی در ادامه به عملکرد صنایع مرتبط با تولید در حوزه تامین ماشین‌آلات اشاره کرد و گفت: به طور مثال در حوزه ماشین‌آلات کارخانجات آرد، یکی از شرکت‌های تامین‌کننده به دنبال توسعه دانش فنیبود و موفقیت‌هایی خوبی کسب کردند. این شرکت با توجه به شرایط سخت تحریم 8 سال گذشته،با همکاری مهندسین ایرانی و امکانات و تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری توانست حضور موثری داشته باشد. این شرکت «بولر آستارا» است. شاهکاری که توسط یک گروه از سازندگان میهن‌پرست خوشنام «عادل آقا» بنای اولیه‌اش گذارده شد، که بعدها به علت کهولت سن ترجیح داد از شرکت خارج شود و بولر صاحب اکثریت مطلق سهام این شرکت شد. بله باید بگویم در آستارا اتفاق بزرگی رخ داده است. این شرکت از حالت تامین‌کننده قطعات عمومی با تکنولوژی‌ پایین خارج شده و با مدیریت جدید متحول شده است.

رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی کشور در بخش دیگری از گفتگو ضمن انتقاد نسبت به نظام مالی موجود در کشور متذکر شد: من منتقد نظام مالی کشور هستم و فکر می‌کنم که ریشه‌های انسانیت را نظام مالی غلط خشک می‌کند. اینکه مردم را به گرفتن و دادن بهره سوق دهیم سیاستی غلط است و خیانت به مملکت؛ در حال حاضر تولید با بهره 25 درصد نمی‌تواند کار کند و فقط می‌تواند گذران کند تا ورشکسته نشود. حتما همه به خاطر دارند اوایل انقلاب را که اموال مردم مصارده شد و شرکت‌های بزرگ از جمله کفش ملی، بلا، جوراب استارلایت، پارچه مقدم و ... همه از بین رفت. برخی فکر می‌کردند که انقلاب بلشویکی  شده و سیاست‌های غلطی در آن مقطع اجرا شد و کسانی که آن اقدامات را به انجام رساندند خود ازکرده‌هایشان پشیمان شدند که در کتاب خاطراتشان ثبت شده، پس آزموده را آزمودن خطاست و نباید با اخذ بهره‌های بالا تولید را نابود کنیم.

رییس خانه صنعت و معدن استان تهران افزود: متاسفانه برخی به دنبال نابود کردن تولید هستند. دولت گذشته منابع میلیاردی را نابود کرد و می‌خواستند که ایران را تبدیل به ونزوئلا کنند که البته به خیر گذشت. کشور را به جایی رساندند که در سیلوها ذخیره گندم بیشتر از 12 روز نبود. به قول فرمایش رهبری در پروژه نفوذ است که دستت جلوی بیگانه دراز می‌شود و گدایی می‌کنی، پس همه باید تلاش کنیم تا برندهای بزرگ ایرانی را تقویت کنیم، بودجه اختصاص دهیم برای این بخش چرا آسیب بزنیم.

دبیر خانه صنعت و معدن ایران در واکنش به این مطلب را که برخی اعتقاد دارند شما سوئیسی فکر می‌کنید و اعمال این نظرات در ایران کمی کند پیش می‌رود گفت:بله ما سوئیسی فکر می‌کنیم و قویا می‌گویم که همین تفکر سوئیسی ما قابل اجراست. ما سوئیسی فکر می‌کنیم چون پیرو خط فکری امام خمینی، دکتر مجتهدی، دکتر حسابی، امام موسی صدر و خیلی‌ها که دغدغه خدمت داشتند هستیم، بله آنها هم سوئیسی فکر می‌کردند و اقداماتشان هم اجرایی شد. پس کسانی که سوئیسی فکر نمی‌کنند و خود را به بدنه مدیریتی کشور تحمیل کردند صحنه را ترک کنند تا کسانی که فکر صحیح دارند در محل مناسبشان قرار گیرند. کسانی که سوئیسی فکر نمی‌کنند صندلی‌های غصبی را تحویل افکار درست بدهند.

وی با بیان اینکه مردم سوئیس کسانی هستند که به سخت‌کوشی و اندیشمندی معروف هستند گفت: آسان‌ترین شیوه مدیریت با داشتن تفکر سوئیسی ممکن می‌شود چرا که سه بار فکر می‌کنند در این روش و یک بار تصمیم می‌گیرند. امام خمینی سوئیسی فکر می‌کرد که با 20 نفر می‌توانست کشور را اداره کند بدون اینکه دست به بیت‌المال بزند. بروند کسانی که حقوق‌های میلیونی می‌گیرند ممکلت احتیاجی به آنها ندارد ما به دکتر حسابی‌ها و مجتهدی‌ها و ... نیاز داریم که سوئیسی فکر کنند.
کد خبر 7ce4eec8a13e4bb4ab15aeb693cddbbe

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =