۰ نفر
۲۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۷
به گفته بعضی مسئولان، مگس های سفید، این سفیدپوش های تازه شهرنشین شده، می تواند باعث بروز آلرژی شود.

از کنار هر درخت و سبزه ای که عبور شود، سیلی از ذره های ریز سفید معلق در هوا، از سرو کول مسافران شهری بالا و پایین می رود. ذره های سفیدی که ابتدا بی حرکت و تنها یک نقطه سفید دیده می شوند، اما زمانی که با دقت به آنها دیده شود، دست و پا و بال های آنها نمایان می شود که البته در واقعیت به آنها مگس سفید می گویند.

تابستان که می شود مگس های سفید غوغا می کنند، البته این مگس های که لباس سفید تن کرده اند و شباهتی به مگس های سیاه و گنده دیگر ندارند و جذب رنگ زرد می شوند. شاید به همین دلیل هم هست که در اطراف و داخل تاکسی های زرد رنگ بیشتر دیده می شوند. البته شهرداری هم سعی کرده دور هر درختی در هر جایی، نوار زردرنگی بکشد تا این مگس ها جذب آنها شوند، اما گویا امسال این نوارها افاقه نکرده و مگس ها تمام شهر را به محاصره درآورده اند.

به گفته علی‌محمد مختاری، رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران دلایل هجوم مگس‌های سفید به تهران یکی از دلایل طغیان این حشره در محیط شهری شرایط آب و هوایی به ویژه افزایش طول دوره گرما در تابستان است؛ وقتی دوره گرما طولانی شود این حشرات افزایش می‌یابند اما دلیل مهم‌تر تغییرات اکو سیستم است؛ یعنی به دلیل استفاده بی‌رویه از سموم شیمیایی بی‌کیفیت در مزارع اطراف تهران، حشرات شکارگر از جمله زنبورها که مگس سفید را شکار می‌کنند، از بین می‌روند،‌ در نتیجه مگس‌‌های سفید افزایش می‌یابد.

البته در حالی که بعضی مسئولان معتقدند این حشرات،‌ آفات گلخانه‌ای و مزارع جالیزی هستند که در فضای شبز شهری جزء آفات درجه دو هستند و آفات کلیدی به شمار نمی‌آیند اما به گفته بعضی دیگر، این سفیدپوش های تازه شهرنشین شده، می تواند آلرژی ایجاد کند.

رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه مگس سفید احتمال ابتلا به آلرژی و بیماری‌های خطرناک را به دنبال دارد گفت: مگس سفید حشره‌ای ریز است که می‌تواند وارد اعماق ریه شود و تمام بیماری‌های ویروسی و خارجی را منتقل کند، بنابراین باید نگاه ویژه، درست و قوی برای رفع این مشکل در مسوولان مربوطه به خصوص شهرداری و شورای شهر تهران وجود داشته باشد.

یه گفته او، در هوای آلوده تهران و با احتمال ابتلای مردم به تنگی نفس و آسم حشره‌ای همچون مگس سفید احتمال ابتلا به آلرژی را بیشتر می‌کند. چرا که اگر هوای تهران پاک‌تر بود احتمال ابتلا به آلرژی خیلی کمتر بود حال که آلودگی هوا در پایتخت وجود دارد وجود چنین شرایطی ضرر بیشتری را به سلامتی انسان وارد می‌کند.

براساس صحبت های، خضری، علاوه بر آلرژی این حشره می‌تواند ناقل بیماری‌های دیگر به خصوص بیماری‌های تنفسی باشد، مگس سفید حشره ریزی است که می‌تواند به راحتی وارد مجاری تنفسی شود و هر نوع بیماری در محیط و انواع قارچ را وارد بدن انسان کند.

منبع:صدای اقتصاد
کد خبر 7f5131255cd345d6af3d8ff8acc7c7eb

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =