وزیر جهاد کشاورزی در مراسم تقدیر از کشاورزان نمونه از کاهش ۱۰ درصدی بارندگی در سال جاری خبر داد و تولید گندم در سال جاری را ۶.۸ میلیون تن گندم اعلام کرد.

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی امروز در بیست و نهمین مراسم تجلیل از کشاورزان نمونه که سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: در سال گذشته نزدیک 10 درصد بارش نسبت به سال قبل کمتر بود و دو شوک اقلیمی جدی به تولید وارد شد.

وی افزود: یکی از شوک‌های وارده سرمازدگی و دیگری گرمازدگی بود، اما علی‌رغم این دو شوک بزرگ محصول تولیدی گندم امسال با 6 میلیون و 800 هزار تن نسبت به سال قبل دو میلیون تن افزایش داشت.

حجتی اظهار داشت: بنابراین با به کارگیری ابزار روز و دانش، امیدواریم در بسیاری از زمینه‌ها و محصولات کشاورزی افزایش تولید داشته باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در برخی محصولات کشاورزی در بازارهای جهانی حضور کمرنگ‌تری داشتیم، اظهار داشت: امسال با عنایت دولت و رییس جمهور در برخی محصولات لنبی که افزایش تولید داشتیم و تقاضا نسبت به عرضه کمتر بود، مانند فراورده شیر صادر شد. در 8 ماه اول سال حدود 488 هزار تن فرآورده لبنی به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مشابه سال قبل 100 تن افزایش داشته است.

وی افزود: در زمینه گوشت مرغ سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شده و می‌توان بیش از یک میلیون تن مازاد بر نیاز خود تولید کنیم و در با 70 تا 80 درصد افزایش صادرات در این محصول، صادرات آن در سال جاری به 51 هزار تن رسیده است.

وی در مورد صادرات تخم‌مرغ‌، گفت: صادرات تخم‌مرغ از 24 هزار تن سال قبل به 37 هزار تن در سال جاری رسیده است.

وی اظهار داشت:‌ سال 92، اعتبارات عمرانی وزارت جهاد کشاورزی 1900 میلیارد تومان بود که این اعتبارات امسال به 4800 میلیارد تومان رسید.

حجتی اظهار داشت: در زمینه مکانیزاسیون در 6 ماهه ابتدای سال 92 تعداد 3900 تراکتور توزیع شد که در 6 ماهه دوم همان سال به 13 هزار و 860 دستگاه رسید.

وی با بیان اینکه بهره‌برداران بخش کشاورزی 3 میلیون و 700 هزار نفر هستند، اظهارداشت: با پشتیبانی دولت امیدواریم بخش کوچکی از نیازهای این بهره‌برداران را پاسخگو باشیم.

بر اساس این گزارش در این مراسم با حضور رییس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی از 10 کشاورز نمونه به نمایندگی از 64 کشاورز نمونه تجلیل شد.



منبع:فارس
کد خبر 8105f29da08a4a2d8bbcf2a5612535bd

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اکبر شریفی ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 0
    تولی گنم درسال جاری بایستی بیش از ده میلیون تن باشد وشش میلیون وهشتصد صرفا خرید تضمینی است واما ر تولید نیست به وزیر بایستی تذکر داد