فود پرس - رئیس کل بانک مرکزی درباره بابک زنجانی (بدهکار بزرگ و بازداشتی نفتی)، محمود رضا خاوری (مدیرعامل فراری بانک ملی)، جمشید بسم الله (دلال بازار ارز) و مسعود مدلل (تاجر وارد کننده کالای اساسی)سخن گفت.

به گزارش فودپرس، ولی الله سیف دیشب در برنامه زنده پایش از شبکه یک سیما حضور یافت و به بیان عملکرد یکساله بانک مرکزی پرداخت.

در پایان مجری کلماتی را مطرح کرد و از رئیس کل بانک مرکزی خواست نظرش در مورد ان کلمات را بگوید:

مرکز مبادلات ارزی: جایی که می تواند عرضه و تقاضای ارز را با رعایت نوبت پاسخ دهد.
گیتی پسند: موسسه ای که خارج از ضوابط بانک مرکزی منابعی را جمع آوری کرد و البته به جای دوری نبرده و به اشتباه خود پی برده است و قصد دارد آن را به مسیر درست بازگرداند و امیدوار است که این مشکل حل شود

پیمان پولی دوجانبه: این کار مثبت است. در گذشته در بانک مرکزی اجرا شده و در حال حاضر نیز اجرا می‌شود. بر اساس مصاحبه های انجام شده مطرح می‌شود که بانک مرکزی در این خصوص کوتاهی کرده اما باید بگویم که غفلتی در این ارتباط صورت نگرفته به طوری که در حال حاضر با چین و روسیه و کشورهای بلوک شرق پیمان ولی دو جانبه داریم.

تاجر پول: به یاد پولشویی می افتم.

تولید ملی: فعالیتی است که اقتدار اقتصادی کشور را می سازد.
محمدرضا خاوری: همکار سابق بنده در که در مسیر غلط گام برداشته، کار بدتری که انجام داد، این بود که از کشور خارج شد و حتماً باید پاسخگو باشد و قوه قضائیه به طور قطع این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

عبدالناصر همتی: جانشین حقیر در بانک ملی و از مدیران موفق است و تلاش می‌کند که مشکلاتی بانک ملی که کم هم نیست را حل و فصل کند تا انضباط به بانک ملی باز گردد. واقعه 3 هزار میلیاردی لطمه بزرگی به نظام بانکی بود که بانک ملی نیز از قبل آن لطمه سنگینی دید و وی سعی دارد که انضباط را به بانک ملی دوباره باز گرداند.

طیب نیا: همکار خوب بنده در دولت

محمود بهمنی: همکار سابق بنده در بانک ملی. وی در بانک مرکزی تلاش کرد اما شرایط در دوره مدیریت قبلی ویژگی های خاص خود را داشت.

احمد توکلی: نماینده دلسوز، متدین اما منطق وی دیر عوض می‌شود. وی بهتر است که به توضیحات گوش کند تا بتواند قانع شود.

مسعود مدلل: تاجر وارد کننده کالای اساسی کشور است که کشتی های حامل کالاها را به اسکله می آورد تا بتواند ارز آنها را تامین کند اما تاکنون وجهی به وی پرداخت نشده است. ارز 650 میلیون یورویی که گفته می‌شود به وی پرداخت شده این چنین نبوده به طوری که قرار بود طی 4 ماه ارز مورد نیاز وی تسویه شود اما 9 ماه گذشته و هنوز این اقدام صورت نگرفته است به طوری که وی کالا را وارد کرد اما پولی دریافت ننموده. در زمانی که وی چنین درخواستی کرده، قیمت ارز مبادله ای 2450 تومان بود که در حال حاضر 2650 تومان شده است و این ریسکی است که وی پذیرفته است.
ستار عبدالی ( صنعتگری که مقابل اداره مرکزی بانک صنعت و معدن خود را به دلیل عدم پرداخت تسهیلات به آتش زد): با مهندس افخمی در مورد وی صحبت کردم که از ابتدا این موضوع مربوط به وی را ریشه یابی کند تا نتیجه مشخص شود. ولی تا حصول نتیجه این قضیه پیگیری خواهد شد.
حمید پورمحمدی: بسیار متدین و زحمت کش و از مدیران بانک مرکزی بود. ابهاماتی در مورد وی مطرح شد اما پس از آن شفاف سازی صورت گرفت. وی نقش مهمی در ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی داشت ولی نقش مثبت وی چندان بیان نشد.
بابک زنجانی: انسانی است که نمی توانسته به تنهایی اقداماتی را انجام دهد و 2 میلیارد و 600 میلیون دلار بدون تجربه و پیش زمینه ای بین المللی و تخصصی در اختیارش قرار گیرد. مشخص نیست که وی چگونه بقیه را گول زده اما به هر حال مرجع قضایی در مورد پرونده وی بررسی هایی انجام خواهند داد. در اوایلی که به بانک مرکزی رفتم، عنوان می شد که وی بدهی خود را به بانک مرکزی پرداخت کرده اما چنین نبود، این در حالی است که ما در آن زمان تحت فشار بودیم که این موضوع را (پرداخت بدهی بابک زنجانی به بانک مرکزی ) تایید کنیم و سعی می کرد که به طرق مختلف این موضوع را مخدوش کند. تعجب می کنم این فرد با این سن و سال کم چنین اقداماتی را انجام داده باشد. همچنین مطرح می شد در گذشته وی در بانک مرکزی فعالیت می کرده و ارزهای بانک مرکزی را به بازار آزاد می فروخته اما این حرف، حرف عجیبی است و با بازرسی هایی که صورت داده ام، مشخص شد که هیچ کس از همکاران بانک مرکزی فعالیت وی در این بانک را به هیچ وجه تایید نمی کنند و اینکه چرا وی چنین حرفی را زده است، عجیب است و رقم 9 هزار میلیارد تومان مرتبط با وی عدد بسیار بزرگی است.
جمشید بسم الله: گفته می شود وی در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد در بازار ارز فروشی می کرد و بر روی چهارپایه ای می رفته و قیمت ارز را تعیین می کرده است.
فاضل خداداد: داستان 123 میلیاردی بانک صادرات به وی منتسب است اما خداوند تفضل کرده، منابع به این بانک بازگشت و خسارت وارده جبران شد.
پایش: برنامه خوبی است و از آن استفاده کردم. نقش این برنامه موثر است و از آن لذت می برم.
کد خبر 845d1754f30a4f2da14fb1f68acd5709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =