کشاورزی> مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران با اشاره به عدم تمدید مجوز واردات موقت گندم به کشور بر اساس نظر وزارت جهاد کشاورزی گفت: هم اکنون در این زمینه در حال مذاکره با این وزارتخانه هستیم.

حسن علیدوستی در جلسه کمیسیون بازرگانی، حمل و نقل و امور گمرکی اتاق بازرگانی خرم آباد با اشاره به اینکه در گمرک ایران ارتباط و تعامل خوبی با بخش خصوصی وجود دارد، اظهار داشت: بسته های حمایتی در قالب ۲۰ بند تسهیلات قابل ارائه به صادرکنندگان و وارد کنندگان تهیه و تدوین شده است.

وی با بیان اینکه این بسته حمایتی به گمرک های اجرایی کشور ابلاغ شده است، تصریح کرد: این آمادگی وجود دارد که مشکلات برطرف شده و هزینه تولید به حداقل برسد تا با کاهش هزینه ها بتوان صادرات خوبی را انجام داد.

تاکید سیاست های اقتصادی مقاومتی بر تسهیل صادرات


مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران با اشاره به اینکه در سیاست های ابلاغی اقتصادی مقاومتی نیز بر صادرات و تسهیل آن بدون هیچ محدودیتی تاکید شده است، گفت: یکی از مشکلات واحدهای تولیدی کمبود نقدینگی است که در این رابطه پذیرش ضمانت نامه بانکی برای واردات و صادرات کالا از طریق گمرک در نظر گرفته شده و دیگر نیاز به پرداخت نقدی پول نیست.

علیدوستی با بیان اینکه استفاده از سامانه الکترونیکی برای تهیه اظهارنامه بدون محدودیت زمانی از دیگر موارد حمایتی است که برای صادرکنندگان در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: اجازه حمل یکسره بدون تخلیه کالا از دیگر اقدامات حمایتی گمرک از صادر کنندگان است.

وی با تاکید بر اینکه اجازه حمل کالا بدون استفاده از کامیون های ترانزیتی و امکان استفاده از کامیون های معمولی حمل بار از دیگر حمایت های گمرک از صادرکنندگان است، افزود: تفویض اختیار به گمرک های استان ها و تمرکز زدایی امور از تهران از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای تسهیل صادرات است.

استردادحقوق ورودی کالاها به صادرکنندگان

مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران همچنین به موضوع تسیهلات استرداد حقوق ورودی کالاها اشاره کرد و اظهار داشت: چنانچه قسمتی و یا مواد اولیه کالای صادراتی به کشور وارد شده باشد گمرک ایران با دریافت اسناد واردات و صادرات کالا حقوق ورودی اشخاص را استرداد می دهند.

علیدوستی در ادامه با بیان اینکه در رابطه با نظارت بر روی کالاهای ورود موقت با وزارت جهاد کشاورزی دعوای مفصلی داریم، تصریح کرد: هفته پیش نیز در این رابطه جلسه ای با قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی داشتیم.

وی با بیان اینکه از نظر قانونی وزارت جهاد کشاورزی صلاحیت اظهار نظر در رابطه با کالای ورود موقت را ندارد، تصریح کرد: در مورد مواد خوراکی نظر آنها را می گیریم اما در رابطه با کالاهایی مثل پاکت های بسته بندی نیاز به دریافت نظر سازمان های مربوطه نیست.

مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران با اشاره به اینکه در رابطه اعلام نظر در مورد کالاهای ورود موقت اختلاف بین دستگاه ها وجود دارد، یادآور شد: این در حالیست که از نظر قانونی نیاز به مجوز سازمان های مربوطه در مورد کالاهای ورود موقت نیست.

علیدوستی با بیان اینکه برای صادرکنندگان نمونه استانی و ملی نیز تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته ایم، تصریح کرد: در بحث ورود موقت کالا و استرداد حقوق ورودی نیازی به اخذ اسناد از صادرکنندگان نمونه نخواهد بود.

مجوز ترانزیت آرد از ترکیه به عراق در مرزهای ایران تصمیم گیری کلان بود

وی با تاکید بر اینکه ارائه تسهیلات ویژه به فعالان اقتصادی مجاز نیز در دستور کار است، افزود: در حال حاضر تنها چند شرکت پتروشیمی توانسته اند شرایط را احراز کرده و از تسهیلات ویژه فعالان اقتصادی مجاز استفاده کنند.

مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران در ادامه با اشاره به صحبت های یکی از فعالان اقتصادی استان در رابطه با ارائه مجوز ترانزیتی حمل آرد از ترکیه به عراق اظهار داشت: این موضوع یک تصمیم گیری کلان بود.

علیدوستی با بیان اینکه زمانیکه داعش در عراق ناامنی ایجاد کرده بود درخواست هایی برای ترانزیت آرد از ترکیه به عراق از طریق مرز مهران داشتیم، تصریح کرد: این موضوع اگرچه در تجارت ایران در عراق اثر داشت اما اگر مجوز داده نمیشد ترکیه نیز در ورود کامیون های صادراتی ایران به این کشور مشکل ایجاد می کرد.

وی با تاکید بر اینکه این مجوز ترانزیت کالا به عراق از طریق مرزهای ایران تنها مربوط به آرد نبود و کالاهای دیگری را نیز شامل می شد، افزود: البته ترانزیت زیادی اتفاق نیفتاد اما همان مقدار نیز در تجارت ایران تاثیر گذار بود و ایجاد مشکل کرد.

حرف منطقی وزارت جهاد کشاورزی را نمی توان نادیده گرفت


مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران همچنین به موضوع تمدید مجوز ورود موقت گندم اشاره کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی اصرار دارد که در بحث ورود موقت ها نظر آنها دیده شود.

علیدوستی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی با توجه به حمایت هایی که از محصول داخلی مثل شیرخشک، شکر و گندم دارد مخالف واردات و حتی ورود موقت این کالاها است، تصریح کرد: ۲۳ هزار تن شیرخشک در انبارها مانده است و باید تصمیم در این رابطه منطقی باشد.

وی با تاکید بر اینکه همه ما مجموعه یک دولت هستیم و اگر نظر وزارت جهاد کشاورزی منطقی باشد باید آن را قبول کنیم، افزود: در حال مذاکره با وزارت جهاد کشاورزی هستیم و نمی شود حرف منطقی آنها را نادیده گرفت.

مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران با اشاره به اینکه در مورد گندم همیشه این سخت گیری ها بوده است، گفت: عدم امکان تمدید ورود موقت گندم به کشور نظر وزارت جهاد کشاورزی بود.

علیدوستی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع توقف کالاها در مرز عراق اظهار داشت: مباحث مربوط به آن در سطح ملی مطرح شده و مکاتباتی با ویزر خارجه نیز داشته ایم.

قانون عراق در همه مرزها اجرا شود نه فقط در مرزهای ایران

وی با بیان اینکه از دولت عراق انتظار داریم که بابت کمک های سیاسی و اقتصادی ایران، محدودیت اقتصادی برای ایران ایجاد نکند، تصریح کرد: مسئولان عراق اذعان می کنند که باید بر اساس قانون عمل شود و نظر ما این است که در حال حاضر عراق از هیچ کشوری واردات ندارد و عمدتا واردات این کشور مربوط به ایران و ترکیه است.

مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران یادآور شد: بحث ما این است که چرا قانون در مورد واردات کالا از ترکیه و اقلیم کردستان اجرا نمی شود اما در مورد ایران اجرا می شود.

علیدوستی با بیان اینکه اگر قرار است قانون اجرا شود باید در همه مرزها اجرا شود، تصریح کرد: انتظار داریم عراق برای صادرکنندگان کشور ما تعرفه های پایین تری در نظر بگیرد.

وی همچنین به موضوع حمل یکسره کالا در مرزهای عراق اشاره کرد و گفت: این موضوع در سطح ملی حل شده و موافقت عراق به ایران اعلام شده است.

مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران با بیان اینکه کامیون های صادراتی ایرانی می توانند به طور مستقیم به عراق بروند، تصریح کرد: ولی مقامات محلی و عوامل اجرایی عملا مزاحم اجرای این موضوع هستند.

علیدوستی با تاکید بر اینکه از سوی دیگر اراده جدی در بین صادرکنندگان ایرانی وجود ندارد که کامیون آنها به طور مستقیم به عراق برود، افزود: صادرات به این روش برای بار اول زحماتی خواهد داشت و ممکن است در مسیر اول جلوی کامیون را بگیرند و شیشه آن را بشکنند.

مشکلات مورد تایید دولت عراق نیست


وی با اشاره به اینکه این مشکلات مورد تایید دولت عراق نیست، اظهار داشت: عموما رانندگان کشور عراق هستند که این مشکلات را ایجاد می کنند و دلیل آن نیز سرد شدن بازار کامیون های عراقی با ورود کامیون های ایرانی به عراق است.

مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران یادآور شد: در حال حاضر نیز تانکرهای نفتی و مشتقات نفتی ایران به صورت یکسره به عراق حمل می شود اما در سطوح دیگر این اقدام صورت نمی گیرد.

منبع:مهر
کد خبر 85be31e33fab4ed0b8aa130f82dd0d0b

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =