مواد غذایی> مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: صندوق ضمانت صادرات ایران براساس چارچوب قانونی خودمی‌تواند نقش موثری دراجرای سیاستهای توسعه صادرات غیرنفتی به عنوان یکی ازمحرک های اقتصادی خروج ازرکود تورمی ایفا نماید،به طوریکه با حمایت از صادرات غیر‌نفتی نه تنها اتکای بودجه کشوربه نفت راکاهش داده بلکه میزان اشتغال را افزایش داده ونوسان نرخ ارز نیز کاهش می دهد.


سید کمال سید علی با بیان مطلب فوق تصریح کرد، صندوق در راستای انعطاف پذیرترنمودن شرایط پوشش، باتوجه به مشکلات بیمه گزاران درشرایط تحریم و تسهیل صادرات در شرایط پسا تحریم ، اقدامات نوینی را به انجام رسانیده است که اهم آن یا سفارشی ساختن بیمه نامه‌ها برای هریک ازشرکتهای صادراتی منطبق باویژگیهای خاص رشته فعالیت آنها می باشد که از جمله آن می توان به ارایه  پوشش بیمه ای برای صادر کنندگان به عراق و افغانستان  اشاره کرد که در حال حاضر با مصوبه دولت هزینه بیمه به این دو کشور به یک درصد کاهش یافته است در حالیکه همتایان ما پوشش های  خود را با 4 درصد حق بیمه به این دو کشور انجام می دهند .
سید کمال سید علی در ادامه افزود، تامین زمینه‌های قانونی تضمین صورت وضعیتهای پیمانکاران ازکارفرماهای دولتی عراق برای حل اضطراری مشکل پیمانکاران به خاطر کاهش قیمت نفت نیز صورت گرفت به طوریکه  200 میلیون دلار برای ادامه فعالیت پیمانکاران  در عراق توسط دولت پوشش ارایه می شود که در تا کنون 100 میلیون دلار آن اختصاص  یافته است .
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران ضمن تاکیدبراینکه افزایش صادرات کالای غیرنفتی تاثیر بسزایی برکاهش نوسان نرخ ارزدرکشورخواهد داشت گفت : درحال حاضر 60 درصد ارز مورد نیاز واردات کشور از ارز حاصل از صادرات کالای غیرنفتی تامین میشود و با کاهش اتکا به ارزحاصل ازنفت شاهد تداوم کاهش نوسان نرخ ارز نیزخواهیم بود .
قابل توجه این که در هشت ماهه اول سال جاری حجم صادرات کالای غیر نفتی بیشتر از حجم واردات شده است و تراز تجاری بدون نفت مثبت شده است رئیس هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات با اشاره به افزایش 200 میلیون دلاری سرمایه صندوق گفت ، درحال حاضرسرمایه صندوق ضمانت صادرات 500 میلیون دلاراست که باافزایش سرمایه صورت گرفته صندوق توانایی پوشش ریسک صادرات تا 10 برابرسرمایه راخواهد داشت.

سیدعلی در ادامه گفت ،  طبق سند چشم انداز 20 ساله، برنامه پنجم توسعه وسیاستهای اقتصاد مقاومتی صندوق ضمانت صادرات وظیفه حمایت ازگسترش صادرات رابرعهده دارد .
وی در خاتمه اشاره داشتند که براساس پیشنهاد  صندوق ضمانت صادرات ایران جهت کاهش نرخ حق بیمه مصوبه ای  دولت محترم صادر نموده است که صادر کنندگان با پرداخت کارمزد کمتر بتوانند از محصولات بیمه ای صندوق استفاده نمایند .

منبع: شاتا
  
کد خبر 8978268c19bd421db705205927f004f1

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =