کشاورزی> عضو هیات مدیره انجمن ملی تولیدکنندگان سیب زمینی معتقد است؛ الگوی کشت غلط وزارت جهادکشاورزی مسبب مشکلات کشاورزان سیب زمینی‌کار است چراکه در برنامه‌های ارائه شده، کشاورز فدای بخش بازار و مصرف کننده می‌شود.

رحیم نیازی با اشاره به مشکلات اخیر کشاورزان سیب زمینی کار، اظهار کرد: گفته می‌شود کشاورزان مقصر مشکلات پیش آمده به دلیل عدم اجرای الگوی کشت هستند در حالی که الگوی کشت غلط وزارت جهادکشاورزی دلیل اصلی مشکلات کشاورزان است.

وی یادآور شد: الگوی کشت برنامه‌ای برای تولید محصولات کشاورزی است که به شکل سهمیه بندی تولید به ادارات جهادکشاورزی هر استان ابلاغ می‌شود.

نیازی ادامه داد: الگوی کشت از طریق ادارات جهادکشاورزی به کشاورزان منتقل می‌شود و شرط دریافت خدمات را اجرای آن در نظر می‌گیرند.

به گفته وی؛ شرکت خدمات حمایتی کشور که وظیفه تامین نهاده‌های کشت مانند کود و سم برای کشاورزان را دارد، تنها به کشاورزانی نهاده تحویل می‌دهد که الگوی کشت ابلاغی را رعایت کنند.

نیازی تصریح کرد: اما الگوی کشتی که به آن‌ها داده می‌شود همواره با نگاه به بازار و مصرف کننده است و کشاورزان کمتر در آن دیده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه وزرات جهاد کشاورزی برای فرار از چالش احتمالی بازار، کشاورز را فدا می‌کند، افزود: برای جهادکشاورزی چندان اهمیتی ندارد که کشاورزان چه سرنوشتی پیدا می‌کنند. سیاست این وزارتخانه بیش از هر چیز این است که رقم‌های بالا رفتن تولید را اعلام کند و مصرف کننده را با اشباء بازار از محصول ساکت نگه دارد.

نیازی یادآور شد: هزینه تولید در سالجاری بیش از هر سال دیگری برای کشاورزان افزایش یافته است به نحوی که برای هر بخش 3 تا 4 برابر بیشتر پول پرداخت می‌کند.

وی افزایش 3 تا 4 برابری قیمت کیسه، افزایش 3 تا 4 برابری حمل و نقل و افزایش 2 برابری دستمزد از نمونه‌های برشمرد که موجب بالا رفتن هزینه‌های تمام شده تولید سیب زمینی کاران در سال جاری شده‌اند.

نیازی اظهار کرد: همیشه در زمان بیش‌بود تولید انگشت اتهام را به سمت کشاورزان می‌گیرند و هیچکس از آن‌ها نمی‌پرسد الگوی کشت بر چه اساسی نوشته شده است؟ وزارتخانه برای کاهش هزینه‌های تولید چه کرده است؟ چرا سال‌هاست دچار غصه تکراری مازاد تولید و عرضه و عدم نظارت هستیم؟ چرا هیچگاه آمار دقیق و روشنی از تولید و بازار ارائه نمی‌شود؟

وی با بیان اینکه کم کاری مسئولان موجب شده شاهد از دست رفتن منابع ارزشمند آب، خاک و زمان باشیم، گفت: این منابع یا جبران پذیر نیستند یا جبران آن‌ها بسیار سخت است، اما به نظر می‌رسد از دست رفتن این سرمایه‌های ارزشمند برای مسئولان اهمیت زیادی ندارد. 

منبع:ایلنا


کد خبر 8a90d994045d43cfb76315fc040db8a3

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =