کشاورزی> عرصه های جنگلی به هیچ وجه قابل واگذاری نیست و هر طرح عمرانی و تولیدی در مجاورت جنگل های حرا باید به تایید سازمان های جنگل ها، مراتع و آبخیز داری کشور و حفاظت محیط زیست برسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، رییس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری کشور در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن بیان این مطلب درباره احداث مزرعه تکثیر لارو میگو در اراضی بندر دیر استان بوشهر افزود:  در دو هکتار از اراضی که در محدوده شهری بندر دیر توسط بنیاد مسکن و شهر سازی به شخص حقیقی یا حقوقی واگذار شده  قرار است سایت تکثیر و پرورش میگو تاسیس شود و این در حالی است که هیچگونه مجوز زیست محیطی از سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اخذ نشده است.

فریبرز غیبی گفت: هر چند این اراضی در زمین های بالا دستی قرار دارد، اما در حال بررسی های فنی هستیم و چنانچه این اراضی در محدوده رویشگاه جنگلی و عرصه جزر و مدی قرار داشته باشد و یا ساخت جاده دسترسی به مزرعه پرورش میگو در این اراضی مانع از ورود سیلاب به جنگل حرا و دسترسی درختان به  آب شیرین شود، بر اساس قانون نسبت به توقف طرح اقدام خواهیم کرد.

وی با بیان این که حیات جنگل های حرا یا مانگرو به سیلاب ها وابسته است و درختان از طریق سیلاب ها به مواد معدنی و آب شیرین دسترسی پیدا می کنند، گفت: اگر فعالیت های عمرانی، صنعتی و تولیدی موجب قطع این سیلاب ها شود و یا مسیر سیلاب را منحرف کند و حتی موجب آلودگی شود، تاثیر مخرب و پیامدهای منفی برای این جنگل های ارزشمند خواهد داشت.

غیبی ادامه داد: مدیریت جنگل ها بر عهده سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور است و در صورتی که اجرای پروژه ای به  جنگل های حرا یا مانگرو آسیب بزند از طریق مراجع قانونی با آن برخورد می کنیم.

وی در همین حال اذعان داشت: فعالیت های عمرانی و تولیدی در مجاورت جنگل های حرا باید پیوست مطالعاتی و تاییدیه سازمان جنگل ها و سازمان حفاظت محیط زیست را داشته باشند.

رییس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره وسعت جنگل های حرا و چندل (مانگرو) گفت: کل جنگل های طبیعی و دست کاشت مانگرو در سطح حدود ۲۷ هزار هکتار در چهار استان بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خوزستان قرار دارد که از این سطح در ماهشهر خوزستان نزدیک به ۵۰۰ هکتار توسعه جنگل حرا به صورت دست کاشت با مشارکت جامعه محلی داشته ایم.

وی افزود: بر اساس سند توسعه مانگرو، قرار است سطح فعلی این جنگل ها به ۳۸ هزار هکتار از طریق بذرکاری و نهالکاری با مشارکت جوامع محلی برسد.

غیبی با اشاره به این که جنگل های حرا یا مانگرو دارای اکوسیستم خاصی هستند، گفت: این جنگل ها بین خشکی و آب و در معرض جزر و مد آب دریا قرار دارند و درختان حرا و چندل در بستر گلی رشد می کنند و نسبت به درجه دما، میزان شوری آب دریا و قطع سیلاب حساس هستند.

وی در همین حال گفت: جنگل های حرا در معیشت مردم محلی نقش مهمی دارند، زیرا محل تخم ریزی ماهیان و میگو هستند و صید آبزیان به آن ها وابسته است.

غیبی افزود: به علت وجود گونه های درختی مانگرو در این جنگل ها، فعالیت هایی نظیر گردشگری و زنبورداری در این نواحی انجام می گیرد، ضمن آن که این پوشش سبز مانع از ورود موج های سهمگین دریا به داخل محدوده شهری و مناطق مسکونی نزدیک به سواحل می شود.

کد خبر 8ab56b3a96cb476294ff4deda9e5e005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =