کشاورزی> مدیر کل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: 37 درصد شیر خام در کشور از نژاد هلشتاین تولید می شود.


به گزارش ایرنا، تورج صارمی در پنجمین همایش ملی انجمن هلشتاین ایران که ظهر چهارشنبه در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور واقع در کرج، برگزار شد، افزود: گاو نژاد هلشتاین و هلشتاین اصیل از دهه 60 وارد ایران شده است.
وی اظهار کرد: از دهه 60 تا کنون شاهد افزایش کمی تولید توسط تولیدکنندگان برای استفاده از این نژاد هستیم با توجه به شرایط موجود نیاز به برنامه ریزی در واحدهای تولیدی احساس می شود.
وی با تاکید بر اینکه باید برای افزایش میزان تولید و کاهش هزینه های تولید شیر یک برنامه ریزی مدونی انجام شد، گفت: یکی از موضوعاتی که تولیدکنندگان می توانند برای کاهش قیمت تمام شده در دستور کار قرار دهند، استفاده از روش های نوین در مدیریت تغذیه است.
صارمی با اشاره به اینکه استفاده از روش های فرآوری مناسب و مطابق با استانداردهای روز دنیا در تولید خوراک و روش های مناسب خوراک دهی می تواند تا حدود زیادی هزینه تمام شده در قیمت شیر را کنترل کند، تصریح کرد: وزارت جهادکشاورزی 200 میلیارد تومان یارانه و مشوق صادراتی برای تولیدکنندگان شیر پیش بینی کرده است.
این مسئول با بیان اینکه این مهم در دستور کار سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور قرار دارد، گفت: این تخصیص یارانه و مشوق صادراتی برای محصولات لبنی پیش بینی می شود و این برنامه ریزی نیز انجام شده که شیر مازاد توسط سازمان تعاون روستایی کشور خریداری شود.
وی از اجرای این مهم در پنج استان کشور خبر داد و گفت: در استان هایی که دارای دامداری های بزرگ صنعتی هستند مانند تهران، البرز، قزوین، خراسان رضوی و اصفهان این برنامه ریزی انجام شده است.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اینکه شیر مازاد دامداران به میزان روزانه هزار تن خریداری می شود و برنامه ریزی برای خشک کردن یا استفاده در سایر محصولات انجام می شود، افزود: از ابتدای خردادماه شیر مازاد واحدهای تولیدی به سهم مناسبی خریداری می شود تا شرایط برای استمرار تولید در واحدها ادامه داشته باشد.
وی گفت: دامداران باید بتوانند با استفاده از روش های نوینی که در دستور کار قرار دارد برای کاهش قیمت تمام شده اقدام کنند و استفاده از روش های مناسب خوراک دهی و بهبود مدیریت تغذیه را در واحدها اعمال کنند.
صارمی خاطرنشان کرد: مجموع معاونت امور تولیدات دامی وزارتخانه در دفاتر تخصصی این آمادگی را دارد تا با مشارکت دامداران و تشکل های موجود این مهم را تحقق ببخشد.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته بالغ بر 9 میلیون تن شیر در کشور تولید شده است، گفت: برنامه ریزی برای افزایش تولید 500 هزار تن شیر در سال جاری انجام شده است.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهادکشاورزی در خاتمه گفت: با توجه به مازارد تولید، نیاز به صادرات ضروری است و باید اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.

کد خبر 8b7e09c0e3aa468ba0a5aed6fde6037d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =