فود پرس – مخالفت معاون اول رییس جمهور با اختصاص 50 میلیارد تومان یارانه صادراتی، تنظیم بازار تخم مرغ  با مشکل مواجه کرد.

به گزارش فود پرس، هدایت ا... اصغری مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن در جمع خبرنگارن ضمن بیان مطلب فوق افزود: برای حضور در بازار صادراتی و رقابت با ترکیه نیاز به یارانه صادراتی وجود داشت که  به رغم تلاش وزیر جهاد کشاورزی این یارانه تصویب نشد.
وی با اشاره به ضرورت صادرات تخم مرغ به منظور تنظیم بازار و جلوگیری ا ز نوسانات قیمت گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده اتحادیه میهن ماهانه 10 هزار تن تخم مرغ  را در هر شرایطی صادر می کند.
اصغری افزود: سالانه حدود 980 هزار تن تخم‌مرغ در کشور تولید می‌شود که 80 هزار تن آن مازاد بر نیاز داخلی بوده و همین میزان مازاد همواره بازار تخم‌مرغ را تحت تاثیر خود قرار داده است.
مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ تخم گذار با بیان اینکه قیمت تمام شده هر کیلوگرم تخم مرغ از سوی وزارت جهاد کشاورزی 4500 تومان برآورد شده گفت: مرغداران به دلیل شرایط نامنسب بازار مجبورند تخم مرغ را با ضرر کیلویی 1500 تومان و به قیمت کیلویی 3000 تومان بفروشند.

وی  گفت:  تصمیم نادرست ستاد تنظیم بازار در خصوص صدور مجوز برای صادرات تخم مرغ باعث شد  مرغداران طی 6 ماهه نخست امسال روزانه 3 میلیارد و 700 میلیون تومان ضرر کنند.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن افزود: طرحی تحت عنوان بیمه خودکفایی در دستور اجرا قرار گرفته است که براساس این طرح مرغداران پنج درصد از ارزش محصولشان را به صورت تعهد و متناسب با دوره تولید به اتحادیه پرداخت می‌کنند که این مبلغ در صندوق براساس ظرفیت تولیدی آنها البته به صورت تعهدی سپرده می‌شود و اتحادیه با این اعتبار در کف قیمت تخم‌مرغ در بازار که در حال حاضر 3700 تومان در نظر گرفته شده است، آنها را حمایت می‌کند.
اصغری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت نامناسب نظام توزیع و عرضه تخم مرغ در کشور گفت:  زیان مرغداران در بازار بیش از آنکه ناشی از مشکلات بازار در حوزه تولید، تامین و توزیع محصول باشد ناشی نظام توزیع است و اگر بخواهیم بازار را مدیریت کنیم بایدغرفه‌های بیشتری برای توزیع مستقیم تخم‌مرغ در کشور داشته باشیم.
وی گفت: شهرداری تهران در گذشته بیش از 50 غرفه برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی مانند تخم‌مرغ در نظر گرفته بود، اما علی‌رغم این‌که انتظار داشتیم تعداد آنها در امسال و سال آینده به حدود 150 غرفه افزایش یابد، شهرداری امسال همان 50 غرفه را نیز به مزایده گذاشت که از دست تولید‌کنندگان خارج شد.
کد خبر 8c00b4f5388c4bcf93446de905c6135e

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =