صنایع غذایی> اقتصاد غذا - برخی مدیران شکست خورده انتخابات انجمن روغن نباتی با راه اندازی تشکلی ناهمگون در صدد موازی کاری و تضعیف  هیات مدیره جدید انجمن صنفی صنایع روغن نباتی هستند.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، برگزاری انتخابات ها اغلب با حاشیه ها و گلایه هایی همراه است اما نتایج انتخابات دو طرف دارد؛ بازنده و برنده. نتایجی که عرفا و قانونا باید مورد تایید همه باشد و هر دو طرف به نتایج آن احترام بگذارند.
تجربه انتخاباتهای متعدد نشان داده که فرار از نتیجه انتخابات و نپذیرفتن واقعیتها و دست زدن به کارهای هیجانی و غیر اصولی با هزینه های زیادی همراه بوده به طوری که با فرسایشی شدن شرایط ناشی از عدم پذیرش نتیجه انتخابتها، عملا حذف بازندگان وآسیب جدی به جامعه انتخاباتی را به همراه داشته است.
در صنعت روغن نباتی نیز پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و شائبه وجود برخی ارتباطات خاص و تحمیل فشارهایی بر صنعت روغن عملا شائبه نفوذ دولتی ها یا وابستگانشان و پررنگ شدن افراد خاص در این صنعت را به همراه داشته است. در همین راستا برگزاری انتخابات انجمن صنفی صنایع روغن نباتی این بار  و در مرداد ماه سال جاری با وجود دوقطب کاملا مجزا شامل یک قطب متشکل از تلفیقی از شرکتهای بزرگ و برخی افراد به نمایندگی از واحدهای کوچکتر(معروف به یک درصدی ها) و طرف دیگر با صحنه گردانی یکی از افراد خاص و سرشناس صنعت روغن نباتی  و برخی شرکتهای کوچک و متوسط شکل گرفت و نتیجه انتخابات به رغم برخی تهدیدهای خارج از صنعت با برد طرف اول همراه شد و عملا لابی فرد خاص با شکست سنگین و معنی داری مواجه شد.
نتیجه ای که با عدم پذیرش آن از سوی طرف شکست خورده همراه شد و شکست خوردگان انتخابات صنعت روغن نباتی که سالها سابقه حضور در هیات مدیره انجمن را داشتند و بارها بر نقش کلیدی انجمن در موفقیتهای صنعت روغن نباتی در دهه 80 خورشیدی تاکید کرده اند در صدد راه اندازی تشکلی موازی برآمدند تا به نوعی از نتیجه انتخابات فرار کنند.
تشکلی ناهمگون متشکل از تعداد اندکی از تولید کنندگان کوچک و متوسط روغن نباتی، برخی تاجران و واردکنندگان روغن، برخی تولیدکنندگان کره گیاهی و کره حیوانی که ناهمگونی و تضاد منافع آنها بارها و بارها رسانه ای نیز شده است و به جنگ دوکره مشهور است و.... با عنوان «انجمن کارفرمایی تولید و تامین روغن و چربی های خوراکی».

در خصوص این تشکل موازی و شرایط کنونی صنعت روغن نباتی ذکر نکات ذیل خالی از لطف نیست:
1-عدم پذیرش نتیجه انتخابات انجمن صنفی صنایع روغن نباتی و تصمیمات هیجانی ناشی از عدم پذیرش رای صنعت و قدرت نمایی و لجبازی و تصمیم بر ایجاد تشکلی موازی حاکی از نبود روح همکاری و عدم تعامل و برهم زدن میز بازی دارد که وجود این روحیه تشکل جدید را نیز به سرمنزل مقصود نخواهد رساند.

2- نگاهی آماری و دقیق به هیات مدیره منتخب و شکست خوردگان انتخابات انجمن صنفی صنایع روغن نباتی و هیات مدیره تشکل موازی جدید التاسیس نشان می دهد که اغلب افراد حاضر در هیات مدیره انجمن موازی جدید، همان بازندگان بازی انتخابات انجمن روغن نباتی هستند که رای اهالی صنعت را تاب نیاورده و دست به بدعتی جدید و خطرناک زده اند. (جدول)

3- شائبه حمایت برخی دولتی ها و حمایت از افراد خاص در صنعت روغن نباتی نقطه ابهام و لکه سیاهی در کارنامه دولت دوازدهم مبنی بر دخالت دولتی ها در تشکلهای بخش خصوصی در جهت منافع عده ای خاص است که در صورت لزوم در آینده ای نزدیک به آن خواهیم پرداخت.

4- ایجاد تشکلی ناهمگون برای قدرت نمایی و فرار از شکستی تلخ و سنگین عملا منجر به تضعیف صنعت روغن نباتی خواهد شد. نکته ای که به نظر می رسد فارغ از جناح بازی های موجود می تواند به شاکله اصلی صنعت بزرگ روغن نباتی ضربه ای مهلک وارد کند و جا دارد عقلا و افراد خوشنام این صنعت برای حل این مشکل و از بین بردن این بدعت نا میمون و نجات صنعت روغن نباتی  از دو دستگی فکر چاره ای باشند.

به نظر می رسد صنعت روغن نباتی  پس از یک دهه فعالیت رو به رشد و بالنده، طی سالهای اخیر روند نزولی خود را به سمت سراشیبی طی می کند و بدعتی های اینچنینی برای منافع افرادی خاص می تواند مانند پرتگاهی خطرناک کلیت صنعت را به ورطه حذف و نابودی بکشاند.





کد خبر 8c2fe9b1601e4ca598e017513f0a4e28

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =