کشاورزی> محمود حجتي وزير جهاد كشاورزي روز گذشته در اتاق بازرگاني ايران حاضر شد تا سخنان بخش خصوصي را بشنود و به آنها در باره مشكلات شان توضيح دهد .

در اين نشست برخي از توليدكنندگان محصولات كشاورزي تنگناهاي كار خود را مطرح كردند. يكي از كساني كه به حجتي و وزارت جهاد كشاورزي انتقاد كرد مدير كارخانه شيرين عسل بود . او خطاب به حجتی گفت صنايع غذايي از جمله صنايعي است كه شكر مصرف مي كند و در حال نابودي هستند و در اين شرايط وزارت جهاد كشاورزي واردات شكر را ممنوع كرده است. در اين وضع شما انتظار داريد مابتوانيم با تركيه كه شكر ارزان قيمت وارد مي كند رقابت كنیم.
محمود حجتي پس از شنيدن سخنان منتقدان به ويژه مدير و مالك شيرين عسل گفت : دولت ، وزارت جهادكشاورزي و من هرگز با واردات موقت شكر مخالفت نداريم اما هيچگاه اجازه نمي دهيم شكر به اسم واردات موقت وارد شود اما به بازار سرازير شود و در اين كار جدي و سرسخت است و با شدت بازار را رصد مي كند.  
دولت اجازه نمي دهد داستان تلخ شكر در سال ١٣٨٥ تكرار شود و توليد شكر و چغندر سقوط كند. درحالي كه توليد شكر در ايران باكمي مدارا و سخت كوشي مي تواند به خودكفايي برسد . ميزان واردات مورد نياز شكر فقط ٣٠٠ تا ٤٠٠ هزارتن است ، اجازه واردات ٢.٥ ميليون تن واردات شكر رانمي دهد . اين اتفاق در سال ١٣٨٥ رخ داد و توليد چغندر و شكر سقوط كرد . درحالي كه در همين شرايط كارخانه هاي شكر صدها ميلياردتومان طلب كشاورزان خرده پا را نداده اند، آيا جايز است شكر ارزان نگه داشته شده خارجي را كه دامپينگ شده است را به بازار بريزيم و توليد داخلي را در شرايط دشوار قرار دهيم؟

حجتي ادامه داد اگر چند كارخانه توليد قند و شكر در خوزستان احداث شود مشكلات شكر ايران حل مي شود و ما از سرمايه گذاري در اين صنعت حمايت مي كنيم.


کد خبر 8cbd4753f61044eebd0c3bf5b1c81e1c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =