کشاورزی> سرکنسول ایران در قزاقستان گفت: در صورت واردات گندم از کشور قزاقستان که دارای کیفیت خوبی است، کارخانجات آرد استان گلستان فعال‌تر می‌شوند.

 حبیب‌الله ملکوتی‌فر پیش از ظهر امروز در نشست بررسی ظرفیت‌های مبادلات تجاری بین گلستان و آکتائو در قزاقستان اظهار داشت:  در دو سال و نیم گذشته برای برقراری پرواز گلستان به آکتائو پیگیری زیادی صورت گرفته و خرسند هستیم که این ارتباط برقرار شده است.

وی بیان داشت: با توجه به استقبال خوبی که از پرواز گرگان به آکتائو صورت گرفته این پرواز می‌تواند به صورت دائمی برقرار شود.

سرکنسول ایران در قزاقستان  ادامه داد: برقراری این پرواز بسیار حائز اهمیت بود زیرا برای تجار دشوار بود که با 24 ساعت انتظار در کشور ثالث  به اکتائو بروند. تاکید ما این است که این پرواز به صورت هفتگی برقرار شود و این ظرفیت هم وجود دارد.

وی بیان داشت: یکی دیگر از موضوعاتی که در گذشته با استانداری گلستان مطرح کردیم بحث خرید گندم از کشور قزاقستان که گلوتن بالایی نیز دارد بوده که از این طریق کارخانه های آرد این منطقه فعال‌تر می‌شوند.

علی محمد چوپانی، رئیس اتاق بازرگانی گرگان نیز در این نشست بر استمرار و هفتگی شدن پروازهای گرگان به آکتائو و بالعکس تأکید کرد و گفت: این کار می‌تواند در زمان و هزینه بازرگانان صرفه جویی کند.

وی گفت: در حال حاضر تجار ما برای برگشت مجبور هستند از طریق خط پروازی دیگری به ایران برگردند و امیدواریم که با هفتگی شدن پروازها این مشکل برطرف شود.

چوپانی بیان داشت: بازرگان‌های ما به دلیل عدم ساز و کار مناسب برگشت ارز بی‌انگیزه شده‌اند و متاسفانه تا کنون نتوانسته‌ایم ساز و کار مناسبی در این راستا داشته باشیم و برخی از تجار ما مجبور به باز کردن حساب در دیگر کشورها شده‌اند که تبعات خاص خود را دارد.

وی افزود: روسیه و چین با ما پیمان استراتژیک دارند ولی هنوز محدودیت‌ها و تحریم های آمریکایی در کشورهای cis و همسایگان ما پابرجا است.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان گفت: مسائل اقتصادی و اختلاف نظرات مالی بین دو کشور ایران و ترکمنستان هنوز برطرف نشده است تا بتوانیم حمل و نقل جاده‌ای خود را ازسربگیریم و باید وزارت امور خارجه به تلاش بیشتری نسبت به این مهم اقدام کند.

منبع:تسنیم
کد خبر 8f0e7c9eee5548deaa30a47aa9569eeb

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =