یکی از شرکت‌های قندی که با سود صورت‌های مالی خود را ارائه می‌کند، «قشیر» است اما؛ در حاشیه سود اندک فعالیت می‌کند.

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، یکی از سهم‌هایی که در سال جاری رشد قیمت بسیار شدیدی داشت و سرمایه سهامداران خود را ۸ برابر کرد، «قشیر» بود. این سهم از ابتدای سال ۹۸ تا به امروز بالغ بر ۷۴۷ درصد بازهی عاید سهامداران و همراهان خود کرده است.

لازم به ذکر است که از ابتدای سال جاری تا به امروز، بیش از ۱۳۵ هزار نفر خریدار سهام این قندی بودند و در مقابل، ۹۳ هزار فروشنده ظاهر شد.

برابر با ۵۵ درصد از افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی آبسیم پلاس، اعلام کرده بودند خریدار «قشیر» خواهند بود و ۴۵ درصد باقیمانده، سمت فروش را برگزیدند.

در این بین، حقوقی‌ها بیش از آن که خریدار سهم باشند، در قامت فروشنده ظاهر شده‌اند و بالغ بر ۳۶ میلیون سهم «قشیر» را به حقیقی‌ها واگذار کردند. دست به فروش حقوقی‌ها در چند روز معاملاتی اخیر شدت گرفته و به صورت متوالی، عرضه‌کننده سهم بوده‌اند.

عملکرد این شرکت قندی در چند دوره مالی اخیر رو بهبود بوده و این موضوع را از روند صعودی حاشیه سود می‌توان دریافت. شرکت «قند شیروان قوچان و بجنورد» در سال ۹۴ با حاشیه سود ناخالص اندک فعالیت می‌کرد اما؛ در سال‌های پس از آن و به خصوص در سال مالی ۹۷ به اوج خود رسید.

با همه این اوصاف، وضعیت حاشیه سود خالص چندان مطلوب نیست و در ارقام حداقلی سیر می‌کند و تقریبا رقمی از عملیات شرکت باقی نمی‌ماند.



یکی از عمده دلایل آن، هزینه مالی سنگین است که در سال ۹۷ بیش از ۳۷ درصد از سود عملیاتی به پای هزینه‌های مالی ریخته شد. مانده تسهیلات مالی تا پایان آذر ماه بالغ بر ۱۱۷ میلیارد ریال است.

کاهش هزینه مالی در گزارش دوره ۹ ماهه محسوس بود و اگر این روند همچنان ادامه یابد، می‌توان به رشد حاشیه سود خالص امیدوار بود.

در سال جاری نیز تاکنون نزدیک کل سال قبل تولید و فروش شکر انجام گرفته است. روند تولید و فروش شکر در «قشیر» تا سال ۹۶ صعودی بود اما؛ در سال گذشته افت محسوسی داشت و در سال جاری نیز به نظر می‌رسد در همان محدوده سال قبل عملیات داشته باشد.



«قشیر» تا دوره ۱۱ ماهه سال جاری بیش از ۱۷۰۹ میلیارد ریال درآمد فروش کسب کرد و پیش از این، پیش بینی کرده بود طی سال جاری به درآمد ۱۹۵۴ میلیارد ریالی دست یابد. بنابراین، تاکنون ۸۷ درصد از رقم پیش بینی شده را پوشش داده و به نظر می‌رسد در یک ماهه باقیمانده از سال جاری بتواند درآمد برآورد شده را محقق کند و نسبت به سال ۹۷ رشد ۸۳ درصدی را به ثبت برساند.
کد خبر 8fea687bc4264418923e32a5512a15fa

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =