در حالی که قیمت نارنگی در بازار همواره رو به افزایش بوده و به کیلویی حدود 7000 تومان رسیده است، قائم مقام دبیر کل خانه کشاورز نبود سیستم مناسب توزیع در بازار و کمبود مقطعی ناشی از ذخیره سازی شب عید را علت این افزایش قیمت می‌داند.

نوسانات قیمت محصولات کشاورزی از جمله میوه و تره بار پس از خرید از کشاورزان و باغداران تا رسیدن به دست مصرف‌کنندگان همواره یکی از مشکلات بخش کشاورزی بوده که علل مختلفی برای آن تاکنون بیان شده است. اما یکی از مهمترین دلایل نوسانات افزایش قیمت بی رویه این محصولات نبود سیستم توزیع مناسب و نظارت مناسب بر بازار محصولات کشاورزی است که همواره راه را برای عده‌ای دلال و سودجو باز گذاشته تا برای افزایش سود خود به هر قیمتی که می‌خواهند محصول خود را در بازار عرضه کنند.

از هفته گذشته هم علیرغم این که مسوولان وزارت جهاد کشاورزی، کارشناسان معتقدند افزایش تولید مرکبات و نارنگی در سال جاری اتفاق افتاده و مشکلی از نظر تامین بازار وجود ندارد، هر کیلوگرم نارنگی با افزایش قیمت بسیاری مواجه شده و به حدود 7000 تومان رسیده است.

البته عنایت الله بیابانی قائم مقام دبیر کل خانه کشاورز معتقد است که تولید انواع مرکبات در سال جاری از چهار میلیون و 200 هزار تن به حدود چهار میلیون و 800 هزار تن رسیده و نارنگی هم مانند دیگر مرکبات هیچ مشکلی از نظر تامین نیاز داخل کشور ندارد و شاید حتی مازاد بر مصرف تولید شده باشد.

وی افزود: مشکل اصلی نوسانات قیمت میوه و تره‌بار مانند نارنگی مشکل بازار و سیستم توزیع پس از تولید است که متاسفانه نظارت مناسبی بر آن نمی‌شود.

ذخیره سازی شب عید عامل گرانی نارنگی

قائم مقام دبیر کل خانه کشاورز اظهار کرد: به نظر می رسد ‌یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت نارنگی و سایر مرکبات ذخیره سازی این محصولات برای شب عید است که باعث ایجاد کمبودهای مقطعی در بازار می شود که البته در این میان برخی میوه فروشی‌ها با هماهنگی با یکدیگر بازار را به راحتی کنترل می‌کنند و با سودجویی نمی گذارند تعادل در بازار و برنامه‌های دولت برای تنظیم بازار محقق شود.

بیابانی تصریح کرد: باغداران در این ایام بهترین محصولات خود را برای شب عید آماده می‌کنند و این درحالی است که قیمت خرید این محصولات از باغداران به حداقل ممکن قرار دارد و مورد رضایت باغداران نیست چرا که هم اکنون هر کیلوگرم مرکبات از باغداران کیلویی 2500 تومان خریداری می‌شود که با 200 تومان سهم دولت برای حمایت از تولیدکنندگان به 2700 تومان می‌رسد و از سوی دیگر نیز تاکنون 700 هزار تن سیب ذخیره سازی شده است، اما این قیمت‌ها نمی‌تواند حمایت از تولید محسوب شود و این درحالی است که بازار دست عده و گروهی افتاده که اجازه ورود تولیدکنندگان واقعی به بازار را نمی‌دهند و این درحالی است که راه ورود تولیدکنندگان واقعی به میادین تره بار سراسر کشور باید تسهیل شود.

منبع:ایسنا
کد خبر 9090d7af70f84118aea8900aa069355e

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =