معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی از سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور خواست تا نه تنها مانع ورود زنبورداران به عرصه های منابع طبیعی نشود، بلکه شرایط را برای امکان ورود آنان تسهیل کنند.

حسن رکنی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در نخستین جشنواره ملی عسل در شهر شیرگاه از توابع سواد کوه شمالی استان مازندران ضمن اعلام این مطلب افزود: آزمایشگاه مرجع اتحادیه زنبورداران هرچه زودتر باید در کشور راه اندازی شود.

وی ادامه داد: 10 میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد آزمایشگاه مرجع بررسی سلامت تولیدات عسل به اتحادیه تخصیص داده شده است که باید هرچه زودتر به بهره برداری برسد.

وی گفت: با راه اندازی این آزمایشگاه همه تولیدات عسل کشور علامت استاندارد دریافت خواهند کرد.

وی با بیان این که سالانه 74 هزار تن عسل در شش میلیون و 300 هزار کلونی در کشور تولید می شود، گفت:میانگین تولید عسل هر کلونی را 11.5 کیلو گرم است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که میانگین تولید عسل هر کلونی در جهان 21 کیلوگرم است، خاطر نشان کرد: با صنعتی کردن تجهیزات و امکانات و نیز مشوق های حمایتی این میزان در کشور ما باید افزایش یابد.

رکنی به صادرات چهار هزار تن عسل اشاره کرد و گفت: سرانه مصرف عسل در جهان در جهان 220 گرم است، اما این رقم در ایران کمتر از 60 گرم برآورد می شود.

وی با بیان این که وزارت جهاد کشاورزی با واردات ملکه زنبور موافق است، ادامه داد: البته ملکه وارداتی باید مورد تایید کار گروه علمی و کارشناسی وزارتخانه قرار بگیرد.

وی به بیماری کنه «واروا» به عنوان آفت جدیدی علیه زنبور داری اشاره کرد و گفت: متخصصان و استادان دانشگاه با همکاری وزارت جهادکشاورزی در صدد مقاوم کردن زنبورها نسبت به این آفات هستند.

رکنی یادآور شد: این کنه روی تنه زنبور نشسته و موجب ناقص الخلقه شدن آن می شود.

منبع:ایانا
کد خبر 90ab3060e0434823ab462aa107cb8e65

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =